Charter får konkurrens av lågprisflyg på sikt

Publicerad den 16 november 2010
Kommentarer
Just nu är det högtryck på charter. Julens resor är i princip slut och redan nu bokas resor till nästa sommar. Samtidigt ökar de långväga resmålen i charterbolagens utbud. Ett sätt att konkurrera när allt fler resenärer syr ihop sina resor själva med hjälp av lågprisflyg.

– Jag har inte varit med om något liknande, säger Kajsa Moström på Apollo.

– Hösten ligger 40 procent högre än normalt, säger Peter Hellström på Fritidsresor.

– Vi bokar otroligt mycket just nu, säger Magdalena Örn på Ving.

Det är strålande tider för de svenska charterbolagen. Den vanliga nedgången i slutet av hösten har inte märkts av, samtidigt som resorna över jul och nyår i det närmaste är slut.

– Och redan nu säljer vi bra med resor för nästa sommar, säger Peter Hellström.

Som vanligt är det resorna till sol och bad som är ryggraden i reseföretagens verksamhet. Turkiet, Egypten och Tunisien är raketer i bokningsstatistiken samtidigt som klassikerna Mallorca och Kanarieöarna alltid är med. De nya trenderna står därför att finna i att resenärerna dels lägger mer pengar på ett bra hotell, dels gärna kombinerar några latar dagar på stranden med någon form av aktiviteter eller kulturella upplevelser.

– Dessutom ser vi ett ökat generationsresande, fortsätter Peter Hellström. Antingen tar men med sig sina föräldrar eller så har barnen med några kompisar.                     

Det understryker att ett av charterbolagens viktigaste försäljningsargument är den trygghet som en paketresa skapar med direktflyg och färdiga hotellösningar. Samtidigt ökar antalet privatresor, idag görs årligen ca 4 miljoner och av dem står chartern för ungefär hälften, mellan 1,8 och 2,2 miljoner resor. Men det är inte så länge sedan som chartern stod för cirka 80 procent av alla privatresor.

– Antalet sålda resor är alltså ungefär konstant medan andelen har sjunkit, säger Kajsa Moström.

Att charterbolagen inte lyckats ta åt sig mer av den växande privatresemarknaden beror till största delen på att de konkurrerar med lågprisbolagen. Eftersom de numera också har hotellbokning på sina sajter är det inga större problem att sy ihop sin egen resa, inte sällan billigare, istället för att köpa ett helt charterpaket. Visserligen kan flygtiden bli något längre men det är i allmänhet ett pris som de flesta är villiga att betala. Enligt uppgift från Tillväxtverket som Uppsala Nya Tidning publicerat, har turistresor med reguljärflyg ökat med 30 procent åren 2004 till 2008 medan antalet charterresorna bara ökade med 5 procent under samma period.

Främst är det till destinationer i södra Europa och kring Medelhavet som lågprisflyget blir en allt allvarligare konkurrent. Men också på kortare resor till de stora huvudstäderna. Det kan i sin tur vara en förklaring till charterbolagens satsning på allt mer långväga resmål under vinterhalvåret: Dit går det helt enkelt inget lågprisflyg. Inte heller får charterbolagen sälja enbart flygstolar på en del av de långväga resmålen, till exempel Bangkok. Återstår alltså hela paketresor.

Men inte heller långresorna är helt problemfria för charterbolagen. USA är ett resmål utan traditionell charterverksamhet.

– Vi har försökt med Florida några gånger men utbudet på reguljära resor till USA är så stort att det inte finns något utrymme för oss, säger Kajsa Moström. Människor har lärt sig paketera sina egna resor. Vi sneglar över huvud taget inte dit just nu.

Viljan att efter eget huvud ordna sin resa och dessutom spara en del pengar står därmed mot charterbolagens färdiga lösningar med trygghet och service som ingredienser. Men på de stora charterbolagen är ingen oroad inför framtiden.

– Chartern är inte död, säger Peter Hellström. Det visar våra försäljningssiffror

Skriv en kommentar

Kommentarer

Hasse
2010-11-19 19:07

Trenden är tydlig charterbolagen hyr in sin flygkapacitet alltmer. Frågan är om inte deras egna flygbolag kommer att försvinna på sikt.

Robban
2010-11-18 23:18

Nä Hm, det stämmer verkligen inte att den traditionella chartern nästan är borta i Tyskland o UK. Den har gått ner något men speciellt engelsmännen reser traditionell charter. Finns en uppsjö olika charterarrangörer samt charterflygbolag. Sen används en del flygbolag som även har egen biljettförsäljning paralellt men att påstå att chartern är död där är snarare eget önsketänkande än sanning.

GG
2010-11-18 17:00

Så länge s.k. uppstickare kommer in och flygger ett tag under rörlig kostnad med KK som följd kommer de stabila starka bolagen att liksom de senaste 20 åren ha en god framtid.

Hm
2010-11-17 11:26

Bara att titta på andra marknader som Tyskland och UK. Den traditonella chartern är borta i princip, alla, även charter researrangörerna, ligger och plockar flyg dynamisk. Det kommer till Sverige också, garanterad, nu när flygmarknade har förändrat sig. Så kan charterbolagen sitta där med sin flygplan som de måste fylla. Totalt stenålder, men de får nog någon familj att åka. Bamse finns ju kvar…

....
2010-11-16 15:32

redan UFON….

Turisten
2010-11-16 10:55

Borde vi inte få se någon uppstickare eller nytt bolag snart? Personligen hoppas jag att Florida blir ett chartermål i framtiden och varför inte New York?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten