DAT startar upp gammal SAS-linje
Publicerad den 2 december 2013
Det är drygt fem år sedan som SAS la ner linjen mellan Västerås och Köpenhamn, en sträcka som flugits omväxlande med Fokker 50 och Dash Q400. Trots en bra beläggning och tidvis upp till fyra rotationer om dagen, uteblev lönsamheten. Sedan dess har flygplatsen strävat efter att hitta ett annat flygbolag villigt att ta över trafiken.
– Ja, vi hade Cimber på gång 2009 men då slog lågkonjunkturen till och när de var aktuellt med dem igen så gick bolaget i konkurs. Nästa på listan var Nextjet men då blev de uppköpta av Höga Kusten Flyg. Det har alltså stupat på mållinjen varje gång, säger Mikael Nilsson chef på Västerås Airport till Flygtorget.
Nu verkar det dock finnas en ny kandidat eftersom Danish Air Transport, DAT och flygplatsledningen har en samsyn på hur en linje ska kunna läggas upp. Det ska enligt planerna bli två dagliga turer i varje riktning med en ATR 42 eller 72 och eftersom DAT har interlineavtal med SAS öppnar det för enkla transfer från Kastrup och ut i SAS linjenät.
Från flygplatsens sida har gjorts en marknadsundersökning som visar att i dagsläget flyger cirka 600 000 människor från Västeråsregionen via Arlanda.
– Den siffran gäller både affärs- och fritidsresenärer. Kan vi locka 10 – 12 procent av dem att använda linjen till Kastrup, så är vi i hamn. Det borde faktiskt inte vara svårt. Historiskt kan vi ju se att SAS närmare 80 000 årspassagerare på linjen.
En reguljärlinje till Köpenhamn blir ett komplement till de befintliga linjerna till olika semesterdestinationer som Ryanair flyger. Under vinterhalvåret går det att nå Las Palmas och Teneriffa direkt från Västerås.
DAT flyger i dag en inrikeslinje i Sverige, från Norrköping till Köpenhamn, en förbindelse som bolaget tog över efter Nextjet och återstartade i september. I Norge finns ett betydligt större linjenät med sju destinationer och trafik både inrikes och till Danmark. I dagarna meddelade bolaget att de två Dash 8 som togs in i flottan när DAT fick uppdrag att flyga upphandlad trafik i Norge, nu ska säljas.
Kommentarer
Wait and see, just wait and see.
Med SAS samarbete med Jet Time så kanske kostnadsbilden medger att fler traditionella rutter öppnas upp med ATR-72-600? Till/från Köpenhamn:
– Örebro
– Karlstad
– Jönköping
Detta är förstås goda nyheter. Västerås som Sveriges sjätte största kommun med ca 142.000 invånare får återigen en direktförbindelse med Skandinaviens största flygplats. Kanske SAS (med samarbete med Jet Time) kör en “Linköping”? Dvs tar över trafiken med splitter nya ATR 72-600. Äntligen börjar saker och ting hända!
Alla som värnar om ARN blir väl glada nu när det verkar som om Ryanair byter strategi och flyttar trafik till huvudflygplatser. Det sker nu i Rom och Bryssel. Kanske får vi se Ryanair på ARN, bäva månde Skavsta !
De flyger väl inte de gamla Cimber liken hoppas jag?
I så fall, så tar jag nog buss från ARN.
Så bra! Äntligen en bra förbindelse från en flygplats nära Skåne till Mälarområdet! Örebro ligger lite avsides och det är en mardröm att ta tåget från Skåne mot mellersta Mälarområdet. Och ta sig på vägarna västerut från Arlanda/Bromma mot Västerås/Eskilstuna är alltför tidsödande.
Nog går det snabbt i branschen alltid, men TiM har nog aningen för stor förväntan på snabba beslut.
SAS styr inte alla schackpjäser…
Så Norrköpingsmaskinen får byta hemmahamn nu alltså..
Det borde varit SAS/Jet-Time som startat linjen, men annars en bra idé. SAS sista konkurrensmöjlighet är att mata från mindre linjer till CPH.
Ingen av lågprisflygen kan flyga linjer med mindre trafikunderlag, med hänvisning till den enhetliga flottan.
Ja det är helt sjukt. Fem stycken stockholmsflygplatser som alla konkurrerar med varandra. Vilka andra länders politiker hade tillåtit detta? Preben har och har alltid haft en strategi med CPH (dvs. hela norden skall slussas dit) medans vi snällt tittar på. När ska detta ändras?
Jiiipppiiiii, fler som ska slussal via CP(H)!!!
ÄR det en inrikes linje??
Perfekt!
Sprid ut Mälardalens trafikunderlag på fler flygplatser så blir Arlandas betydelse ännu mindre och sannolikheten för nyetableringar av långlinjer minskar ytterligare.
Vad har ni nu? Stockholm-Arlanda, Stockholm-Bromma, Stockholm-Skavsta, Stockholm-Västerås och snart Stockholm-Uppsala.
Go CPH!!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten