Den norska flygstrategin gör det svårt att driva flygbolag

Publicerad den 5 april 2023
Kommentarer
Kraftigt höjda passagerar- och miljöavgifter har fått de fyra stora flygbolagen i Norge att skriva brev till norska politiker. De är oroliga för att inte ha råd med de egna arbetet på att minska utsläppen.
Tidigare i år la den norska regeringen fram en flygstrategi. Ambitionen är att öka flygets möjligheter i ett långsträckt land som, likt Sverige, är beroende av flyget. En stor del av strategin handlar också om att skynda på flygets omställning till ett mer klimatneutralt flygande. En del i det är att den särskilda CO2-avgiften ska ökas kontinuerligt varje år fram till 2030. Ytterligare en börda blir EU’s kvotavgifter som även de kräver in stora avgifter av flygbolagen. Enligt beräkningar från NHO, den norska motsvarighet till Svenskt Näringsliv, har räknat ut att fram till 2030 ökar flygbolagens miljöavgifter med 70 procent medan de ökade passageraravgifterna innebär ytterligare sju miljarder i kostnader. Det rapporterar dn.no
Vad som dock får Norwegians vd Geir Karlsen att reagera är att de olika avgifterna är fiskala, de går rakt in i statskassan och öronmärks inte för utveckling av ett hållbart flygande, till exempel produktion av biobränsle eller utveckling av el-flyg. Det är samma diskussion som fördes i Sverige när flygskatten infördes 2019 och drog in drygt 1,7 miljarder första året, pengar som gick rakt in i statskassan. 
– Frågan är om man över huvud taget önskar att utsläppen ska minska eller om det viktigaste är att skydda framtida skatteintäkter, säger han till dn.no.
Norwegian har nu, tillsammans med SAS, Norse Atlantic och Widerøe, skickat ett brev till politikerna i Stortinget där de beskriver hur bekymrade de är över situationen och hur de staplade avgifterna påverkar möjligheten att utveckla flygtrafiken i Norge. 
– Det blir krävande att vara ett flygbolag i Norge om regeringens flygstrategi ska vara grunden för arbetet, fortsätter Geir Karlsen i intervjun med dn.no
 
Flygbolagen konstaterar att de inte på något sätt är motståndare till ett fortsatt arbete på att sänka flygets utsläpp. Problemet blir att med höga skatter och avgifter, blir det mindre pengar över som flygbolagen själva hade kunnat lägga på till exempel inköp av biobränsle. 
– Det är ödeläggande för klimatarbetet, säger SAS norgechef Kjetil Håbjørg.
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2023-04-06 10:30

har gått ut med en masse löfter om at de skal subsidiere fly internt i Nord-Norge, og til/fra landsdelen. Det er et gryende opprör mot reisekostnadene i landsdelen.

Dette samtidig med at de öker andre avgifter.

Gh
2023-04-06 08:32

Nationalromantiker du låter en sann Miljöpartist som vill försämra och fördyra livskvalitèn för folk.

@Natinalromantiker
2023-04-06 07:47

Vad tror du händer om flygbiljett priset/ avgiftterna ökar..

Fler flygplan flyger halvtomma, utsläppen per passagerare ökar. Samtidigt tvingas fler ta bilen.
Tåget är knappast ett alternativ.
Bara intelligensbefriade sk. influencers och politiker tror det gagnar miljön om det blir dyrare att flyga

pf
2023-04-05 16:38

et poeng av at de, jeg gjentar de, betaler avgiftene.

Dette er diskutabelt, da det er passasjerene som betaler avgiftene, noe flyselskapene , i sin frekkhet, tom spesifiserer på billett.

Det er nedgangen i etterspörselen som flyselskaper merker.

Nationalromantiker
2023-04-05 14:24

Johan. Jag avsåg inte alla flygresor. Norska regeringen vill minska antalet resor genom sina skatter. Inte förbjuda resor. I Sverige vill SD och de andra högerpartierna minska antalet besökare från andra länder och minska antalet innvånare med utlänkst bakgrund i Sverige dvs ta bort efterfrågan på internatinella flygresor till/från Sverige. Detta ger säkert bättre resultat men jag föredrar den norska modellen.

Johan
2023-04-05 11:41

Du har uppenbarligen noll koll på hur naturen ser ut i Norge och hur pass viktigt flyget är. Läs på lite innan du kommer med liknande kommentarer!

ABC
2023-04-05 10:20

Flygbolagen kan “strejka” genom att porta stortingspolitikerna och deras tjänstemän från att flyga. Skulle förmodligen ge en snabb effekt. Norge har väll sålt sin del av SAS så de kan inte ens kräva att få flyga där.

Nationalromantiker
2023-04-05 09:10

Tror att de flesta norrmän tycker det är en bra strategi av regeringen. Bättre att flyget blir dyrare och att onödiga resor minskas. Flygbolagens argument om mer biobränsle är bara nys och “greenwashing”. De som verkligen behöver resa i Norge till sjukhus etc har subventionerade biljetter. De som drabbas är de nyrika som köpt semesterbostäder runt medelhavet.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten