
Efter tragedin i Indien: Boeing ökade leveranserna till 60 flygplan
Publicerad den 15 juli 202542 levererade 737 Max – men takten fortfarande begränsad
Av junileveranserna stod 42 flygplan av modellen 737 Max för merparten. Det är den största månatliga volymen av Max-leveranser sedan dörrplugg-incidenten i januari 2024. För att öka produktionstakten ytterligare måste Boeing dock få klartecken från amerikanska FAA. Just nu ligger produktionsgränsen på 38 Max-flygplan i månaden.
Boeings VD Kelly Ortberg har tidigare uttryckt förhoppningar om att få tillstånd att öka till 42 plan per månad under året. Tillverkaren behöver volymökningar både för att möta efterfrågan och för att återställa förtroendet hos kunderna efter flera års kvalitetsproblem och olyckor.
Starkaste andra kvartalet sedan 2018
Under andra kvartalet (april–juni) levererade Boeing totalt 150 flygplan, vilket är det bästa resultatet för andra kvartalet sedan 2018 – året innan 737 Max först drabbades av en global groundning efter två katastrofala olyckor.
Hittills i år har Boeing levererat 280 flygplan:
• 209 st 737 Max
• 37 st 787 Dreamliner
• 20 st 777
• 14 st 767
Beställningar minskade kraftigt efter stark maj
Samtidigt syns en tydlig nedgång på beställningssidan. Boeing tog emot 116 bruttoorder i juni (70 nettoorder efter avbokningar), jämfört med 303 i maj – en månad som var bland de bästa i företagets historia tack vare stora avtal med Qatar Airways och andra kunder.
I junis ordersiffra ingår bland annat:
• 54 st 737 Max
• 62 st 787 Dreamliner (inkl. både -9 och -10)
• Boeings orderstock stod vid halvårsskiftet på 5953 flygplan.
Airbus fortsatt före i kapplöpningen
Jämfört med europeiska konkurrenten Airbus är Boeing fortfarande på efterkälken. I juni levererade Airbus 63 flygplan till 35 kunder – bara marginellt fler än Boeing – men Airbus bokade hela 203 nya beställningar under månaden, inklusive många avtal som offentliggjordes på Paris Air Show.
Under första halvåret har Airbus levererat 306 flygplan till 65 kunder, jämfört med Boeings 280. Det visar att även om Boeing har börjat komma ikapp i produktionsvolym, är gapet i försäljning fortfarande tydligt.
På väg mot en mer stabil produktion
Efter flera år av kriser, från 737 Max-flygförbudet till kvalitetsproblem på monteringslinorna och tragiska krascher, är juniresultaten en viktig signal att Boeing sakta börjar stabilisera produktionen. Analytiker är försiktigt optimistiska, men påpekar att utmaningarna är långt ifrån över – inte minst vad gäller att bygga förtroende hos kunder, myndigheter och resenärer.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.