Estonian Air avvecklas – och återuppstår?
Publicerad den 16 september 2015
Under finanskrisen 2008 och 2009 investerade den estländska regeringen i Estonian Air för att hålla flygbolaget i luften. Det var ett stöd som fortsatte ytterligare ett par år innan rekonstruktionen av flygbolaget började ge effekt. Den statliga räddningsaktionen anmäldes senare till EU-kommissionen som sedan dess har utrett frågan.
– Utredningen gäller om det ska betraktas som ett illegalt ekonomiskt stöd eller om det var pengar som gick till återuppbyggnad av flygbolaget, säger Jan Palmér, vd för Estonian Air till Flygtorget.
Det är en process som tagit flera år utan att komma fram till ett avgörande. Men det kan nu närma sig ett beslut och i väntan på det har regeringen fattat ett principbeslut om att Estland behöver ett flygbolag för att upprätthålla kontakterna med omvärlden. Man vill inte lita till att utländska flygbolag fyller det behovet.
Om EU-kommissionen kommer fram till att det ekonomiska stödet under finanskrisen var olagligt, följs det av ett återbetalningskrav som kan handla om motsvarande ett par hundra miljoner kronor. Det är pengar som flygbolaget, trots att rekonstruktionen nu pekar på en vinst för året, inte kommer att kunna betala. Därför förbereds redan nu en process att i så fall likvidera Estonian Air och sedan starta om i en ny skepnad. I det läget, med ett helt nytt flygbolag tillåter dessutom EU att ägarna investerar för att verksamheten ska komma igång.
– Men vi hoppas naturligtvis att det inte ska behövas. Vi har kommit långt med vår rekonstruktion och vill fortsätta på den vägen.
Kommentarer
Gå in och läs de ekonomiska rapporterna på flygbolaget, resultaten visar svarta siffror och att man fått bolaget på fötter rent driftmässigt…
Med tanke på röran, så kan det bara gå åt helvete, svårt att se att GEV,AJR skall rädda detta bolag.
Ett litet land som varit under Sovjetisk ockupation,
som strävsamt går framåt, inte som Grekerna med masstrejker otaliga omval för att få pengar utifrån, nej här bet man ihop klagade inte och jobbade för att lyfta sig ur finanskrisen. Att Eu kommissionen överhuvudtaget utreder är brist på respekt, och inget annat än mobbing av en liten Nation, feg kommissionen ge Er på Frankrike Spanien Sverige etc istället
vilka bolag får inte statssubventioner
SAS KLM Air France Iberia listan är lång begär tvångslikvidering
Gällivare och Arvidsjaur ser ut att bli av med ALLT flyg redan innan jetflyget börjat…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten