Ett flyg för alla – möte i samverkansgrupp

Publicerad den 19 april 2010
Kommentarer
Mötet ägde rum den 15 april och det var första mötet för min del i denna grupp. Mötet leddes av Annelie Sjölund TS/L och jag förstår att hon sysslat med dess frågor under en lång tid och var bar uppdaterad på vad som gäller internationellt och inom EU. Genom undersökningar och intervjuer kan man konstatera att Sverige ligger bra till när det gäller information och service till funktionshindrade. Likaså konstaterar man att flyget är bättre inom detta område än de övriga trafikslagen.

Detta vidimerades av de olika organisationer som var representerade på mötet.

Däremot ser man att fler länder i övriga Europa har svårt att leva upp till förordningens ( 1107/2006) krav.

Men visst finns det mer att göra. På gång inom LFV/Swedavia är en uppdatering av ”Flygresehandboken” (finns på LFV/Swedavia hemsida), som är uppskattad av ovana resenärer
med funktionshinder. Uppdateringen sker till mer lättläst språk och till en talande version för synskadade.

Från synskadades sida efterlyser man ”Safety Onboard” och övrig ombordinformation i punktskrift. Finns hos en del utländska bolag! Man framför även att det är svårt för synskadade att ta till sig information på flygplatser.

Allergiker önska bättre innehållsdeklaration av maten ombord samtidigt som an har noterat att jordnötter börjar blir ett problem igen.

Det diskuterades även om att man har olika regelverk i EU och USA. Man framhöll att i USA finns det inga begränsningar på antal PRM man kan ta ombord. Det är upp till flygbolaget att lösa det om problem uppstår.

Jag framförde att jag är helt säker på att det finns undantag på mindre flygplan på tunnare linjer. Precis som här så utförs en hel del regional/matartrafik med flygplan med 30 säten och mindre.

Arbetsmiljöverket har tydligen förbjudit tunga lyft i Beach 1900 vilket väl betyder att detta flygplan inte kan ta med rörelsehindrade som behöver bärhjälp

ECAC doc 30 styrdokument när det gäller utrustning, hantering och utbildning för service PRM.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten