Ett flyg för alla – möte i samverkansgrupp
Publicerad den 19 april 2010Detta vidimerades av de olika organisationer som var representerade på mötet.
Däremot ser man att fler länder i övriga Europa har svårt att leva upp till förordningens ( 1107/2006) krav.
Men visst finns det mer att göra. På gång inom LFV/Swedavia är en uppdatering av ”Flygresehandboken” (finns på LFV/Swedavia hemsida), som är uppskattad av ovana resenärer
med funktionshinder. Uppdateringen sker till mer lättläst språk och till en talande version för synskadade.
Från synskadades sida efterlyser man ”Safety Onboard” och övrig ombordinformation i punktskrift. Finns hos en del utländska bolag! Man framför även att det är svårt för synskadade att ta till sig information på flygplatser.
Allergiker önska bättre innehållsdeklaration av maten ombord samtidigt som an har noterat att jordnötter börjar blir ett problem igen.
Det diskuterades även om att man har olika regelverk i EU och USA. Man framhöll att i USA finns det inga begränsningar på antal PRM man kan ta ombord. Det är upp till flygbolaget att lösa det om problem uppstår.
Jag framförde att jag är helt säker på att det finns undantag på mindre flygplan på tunnare linjer. Precis som här så utförs en hel del regional/matartrafik med flygplan med 30 säten och mindre.
Arbetsmiljöverket har tydligen förbjudit tunga lyft i Beach 1900 vilket väl betyder att detta flygplan inte kan ta med rörelsehindrade som behöver bärhjälp
ECAC doc 30 styrdokument när det gäller utrustning, hantering och utbildning för service PRM.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten