Finnair agerar för aktivt klimatansvar
Publicerad den 11 april 2007Heikki Helander är chef för Finnairs flygplanering och tillika bolagets miljötalesman. Han är helt säker på sin sak. Nordens nästa största flygbolag har tagit sitt klimatansvar:
- Jag anser att Finnair är ett av de flygbolag, som kommit allra längst när det gäller att miljöanpassa sin flotta. Vi har investerat i 49 stycken flygplan, lågenergiförbrukande och mindre koldioxidutsläppsbenägna, av typen Embraer och Airbus under de senaste åtta åren. Nu går vi vidare med miljöinvesteringar i Airbus A340/A330 och Airbus A350XWB.
Tack vare högre beläggningsgrad, effektivare trafikplanering, rakare flygvägar, lättviktssäten, winglets och bränslesnålare flygplan kan Finnair idag utföra samma produktion med nästan 25 procents lägre bränsleförbrukning och dito utsläpp jämfört med 1999. Då flög bolaget bränsleslukande DC9 och MD80.
- Bränsleförbrukningen kommer att öka i takt med vår expansion till Asien, men tack vare investeringar i betydligt mer driftsekonomiska flygplan kommer konsumtionen per passagerare istället att minska. Varje droppe vi kan spara i form av bränsle innebär också lägre koldioxidutsläpp och minskad påverkan på atmosfären. Varje tio procent i sparat bränsle, sänker koldioxidutsläppen med tio procent, säger Heikki Helander som tillägger att passageraren också kan göra sitt miljöval genom att exempelvis välja det bolag som erbjuder den rakaste och snabbaste förbindelsen.
Han understryker också att miljöanpassningen av flottan hittills gått helt enligt plan:
- Först bytte vi ut DC-9-50 mot Airbus A319. Ett plan som tar lika många passagerare, men drar 25 procent mindre bränsle. MD-82 har ersatts av Airbus A320, med 20 procent lägre förbrukning.
Introduktionen 2005 av kortdistansplanet Embraer 170 och senare Embraer 190 innebar en bränslebesparing på upp till 40 procent jämfört med MD-82. Med Finnairs nya Embraer-flotta, med färre säten, kan bolaget effektivare anpassa produktionen till marknadens efterfrågan, vilket innebär högre beläggning ombord som i sin tur betyder bättre driftsekonomi, lägre bränsleförbrukning och minskade utsläpp.
Heikki Helander pekar på fler betydande investeringar:
- Vi har genomfört en rad miljöanpassade åtgärder, bl.a för att minska flygplanens vikt. Vi har just modifierat våra Airbus A320 med lättviktssäten. En genialisk lösning, som innebär dels fler passagerare ombord, dels ett 800 kg lättare flygplan. Det har resulterat i tio procent lägre bränsleförbrukning per flygstol.
Finnair var tidigt ute med att utrusta sina Boeing 757 med winglets, detta har minskat bränsleförbrukningen med fem procent. Ett exempel:
- Om vi jämför bränsleförbrukningen på en charterflygning mellan Helsingfors och Malaga med dåtidens DC-8 mot dagens Boeing 757, handlar det om i princip en halvering. DC-8 slukade 138 kg bränsle per passagerare på sträckan, mot 72 kg för Boeing 757, säger Heikki Helander.
Och nu står Finnair enbart inför angenäma problem:
- Med början i maj och juni landar två nya Airbus A340 i Finnairs blåvita färger på Helsingfors flygplats och inom tre år ytterligare sex plan. Redan år 2010 befinner sig Finnair i den situationen att samtliga jetplan utom ett är inköpta efter år 2000.
Det som kommer att höja bolagets miljöstatus ännu mer stavas Airbus A350XWB. År 2014 ska det första av totalt elva stycken A350 landa i Helsingfors:
-Det blir utan tvekan en av marknadens mest miljöanpassade långdistansplan. Finnairs version har plats för 314 passagerare. Planets driftsekonomi är imponerande. Jämfört med Finnairs nuvarande arbetshäst Boeing MD-11, som börjar fasas ut redan nästa år, förbrukar A350 upp till 30 procent mindre bränsle per passagerare. Det motsvarar 2,1 kg per stol per 100 km med passagerare utan frakt. Med frakt kommer det vara rekordlåga 1,6 kg per stol!
Heikki Helander är optimist inför utvecklingen av alternativa flygbränslen:
- När det gäller bränsleförbrukning har flygindustrin lyckats sänka den med tio procent vart tionde år. I framtiden kommer det sannolikt att ske i betydligt snabbare takt på grund av nya miljökrav. Min gissning är att morgondagens plan - fem till tio år framåt - blir upp till 30 procent mer bränslesnåla och med en potential för ännu mer. Inom 15 år är jag övertygad om att det finns alternativa icke oljebaserade flygbränslen, som i början används parallellt med de oljebaserade.
För ytterligare information var vänlig kontakta Heikki A. Helander, Director flight Operations Engineering and Development, Member of Fleet Planning and Environmental Team, på telefon +3589818 5640.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten