Fler flygbolag tittar på Airbus A220
Publicerad den 26 april 2024Kommentarer
Lasse, det du påstår visar nog mer om din okunnighet än något annat. Som TR pilot på både A220 & B737 kan jag meddela att maxfarten är M.82 på alla tre. Normal cruise ligger mellan .74- .78 beroende på CI. Vad du ser på den lilla skärmen är GS beroende på vind och höjd.
A220 har en 2-3 layout med bredare säten än vanliga 3-3 layouten, DB är även lägre, det är ren fakta. A220 har stora fönster, högt kabintryck samt högre luftfuktighet vilket många tycker gör det bekvämare.
Har flugit med Air Baltic och Swish A220-300. Aldrig mer, såväl vanliga B737 och A320 och Embraer är mycket bekvämare och tystare. A220 är dessutom långsam, gjorde aldrig över 700 km/h enligt den minimalt lilla displayen i panelen ovanför som presenterade ruttinformation.
Sverige skulle behöva ett svenskt flygbolag och flagcarrier. Att kunna flyga både utomlands och inrikes.
Har “Lasse” ens varit ombord på en A220? Inget det du skriver stämmer. Jämför kabinbredd och utrymme för stolar och bredd på mittgång med tex B737. Otroligt att man kan fabulera när ren solklar fakta finns tillgänglig.
Sämsta moderna jet jag flugit med. Trång, obekväm och bullrig, väldigt likt en Avro.
Har åkt A220 och de är helt fantastiska att åka med som passagerare. Kan jämföra med A320Neo som var en stor besvikelse.
JetBlue har avslöjat att de nu förväntar sig att spara runt 100 miljoner dollar fram till 2024 genom att fasa ut Embraer E190 till förmån för Airbus A220. Detta är upp från dess tidigare uppskattning på $75 miljoner i kostnadsbesparingar tack vare A220:s överlägsna ekonomi och lägre underhållskostnader.
Är det motorerna som gjort att bolagen gett upp a220?
Motorna är inte lämpliga än för heta och sandinga förhållanden men borde kunna fungera väl här uppe i Norden. Så Air Baltic borde kunna ha baser i både Sverige och Finland och flyga rutter som fyller planen där A320neo är för stora.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten