Flygbolaget MCA Airlines till Libyen

Publicerad den 8 september 2009
Kommentarer
MCA Airlines kommer i sex månader framåt flyga inrikestrafik i Libyen med en Fokker 100 som med piloter och kabinpersonal kommer att arbeta för Petro Air, på ett så kallat ACMI-kontrakt.

 

MCA, Michael Carlsson

– Det finns en ökad efterfrågan på flygplan i storleken 75-100 passagerare för olika långtidsuppdrag, som vi nu ser närmare på, såväl vad gäller fler flygplan i denna storleksklass som fler uppdragsgivare, säger Michael Carlsson, chef för MCA Airlines.

MCA Airlines flyger även ett liknande kontrakt med sina två Saab 2000 för 50 passagerare, för Blue 1 från Arlanda till Vasa och Tampere.

MCA:s egen utrikes reguljärtrafik fortsätter med Airbus A-320 för 180 passagerare och har också kompletterats med en del inrikestrafik för Kronflyg.

mca airlines

Airbus 320

Helsvenska MCA Airlines flyger reguljärt från Arlanda till Erbil, Sulimaniya och Larnaca på Cypern året runt, samt öppnar i höst nya linjer Arlanda-Basra, Oslo-Erbil och London-Erbil. Säsongstrafik bedrivs på Grekland och Libanon.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Sven E
2009-09-12 21:18

Vem sköter det inte nog så viktiga tekniska underhållet?För inte gör väl det larviga Airline Support detta?

Urban
2009-09-12 15:57

Kanske bättre om alla missnöjda skrev på sidan “skvaller om svenska flygbolag” istället för att spy ut det här.

Sofia
2009-09-12 12:01

men prata med ert fackombud eller törs ni inte? Flygtorget hjälper er knappast, utan ger bara ut rykten till andra. Det borde väl vuxen människa förstå. Vad vinner man på att snacka en massa här?

Håkan
2009-09-12 11:53

Säga vad man vill men Serling var det fan ordning på ända till slutet. Och klagade man fick man gehör! Allt togs på allvar! Skillnad där.

Gammel dansk!
2009-09-12 11:51

Men at gå fra Sterling som var et rigtigt flygselskab till MCA er nog icke så lätt! Så måske finnes det en andledelse til klager!

Tompa
2009-09-12 11:48

Om det inte passar så har man alltid ett val. Fortsätt eller hoppa av! Det kan man inte skylla på nån annan! Ta ansvar för ditt eget liv istället.

I Von Rosens fotspår
2009-09-11 22:42

Alla gnäller på sina förhållanden.
SAS på arbetsförhållandena, både på marken o i luften. Ryan, samma sak + lönen. Sterling också, ända till de gick i putten och sen har kabinen sökt sig till bland annat MCA och klagar även där. Rundgång. Gilla läget eller sluta.

Röde Baronen
2009-09-11 22:35

Flygtorget är mer ägnat åt nyheter inom flygbranschen och ingen insändarplats för de som hamnat snett.
Själv hade jag klivit av om jag ej trivdes på det bolaget jag jobbar på.

Anders
2009-09-11 20:28

Då är det bara att tala med Luftfartsstyrelsen och informera dem om att ni arbetar väldigt mycket förutsatt att ni håller er inom ramarna för minimivila och dylikt?. Enklare sagt än gjort då ni kanske riskerar era arbeten… men, inget arbete är värt att slita ut sig för. Hoppas att det löser sig för er!

xxx
2009-09-11 19:13

men å andra sidan hade man ju kunnat jobba för familjen Salén, uff…

pilotiutlandet
2009-09-11 17:06

Dessutom ar det sa att om nagon i besattningen har jobbat mer an vad lagen tillater eller om han eller hon inte ar “fit to fly” (“fatigued” pga av shemat) sa ar det pilot in commands skyldighet att plocka av besattnings medlemen fran flygningen. Detta ar nagot som ingen annan, ledning eller andra kollegor, kan saga nagonting om. Det galler med andra ord att kollegorna haller samman och att den som ar PIC har “balls” nog att faktiskt utova den auktoritet som han/hon faktiskt far betalt for.

pilotiutlandet
2009-09-11 17:04

Om dom/ni jobbar mer an lagen tillater da ar det faktiskt deras/din ratt/SKYLDIGHET att rapportera till LFV , glom inte det!

Opps..
2009-09-11 16:20

I dina tidigare inlägg skriver du att du har en fast tjänst på ett annat seriöst bolag…nu är du tydligen anställd på mca…Hänger inte riktigt med i svängarna måste jag säga..Lycka till med allt!

Jellena
2009-09-11 15:56

Detta är ingen förtalskampanj, men när ingen på bolaget lyssnar så kommer allt ut här, för ingen lyssnar på oss, vi har inte bra löner på mca vi jobbar max enligt flight time limitations och ibland över, detta är olagligt och rent farligt med tanke på flygsäkerheten!
Inget förtal nu kommer sanningen fram!
Vi vill bara jobba lagligt och få betalt för timmarna vi jobbar är det för mycket begärt?
Jobba 60 tim i v natt och helger o bara få betalt för 40 inte ok!

Tommy
2009-09-11 14:48

Och VAD är det för FEL med att sälja korv?

Hoppsan
2009-09-11 14:43

Det här börja likna en förtalskampanj…Tänk på det ni som ägnar er åt det här på flygtorget…Tråkigt!!

xxx
2009-09-11 13:57

Ja det är väldigt synd om kabinen, de är de enda som jobbar hårt på MCA…

jag lider med er MCA CabinCrew
2009-09-11 13:30

Ni vet ingenting….folk på MCA mår dåligt inte pga lönerna(bara) NEJ pga de inte får tillräckligt med vila, som en annan sa här på flygtorget så tror MCA att deras cabin crew är Robotar, det är nattflygningar hela tiden, nu har de 3 nattflygningar på raken med minimum vila. tro mig MCA:s Cabin crew är slitna, och behöver hjälp men vem lyssnar? INGEN TYVÄR!

Fackpamp med betonghäck
2009-09-11 12:26

Att gå omkring och sprida negativa vibbar på sin
arbetsplats gagnar vare sig medarbetarna eller kunder.
Se bara på SAS, där de flesta tjänar relativt bra
men är “fångar”, som ej kan sluta fast de vantrivs.
Varför kan de inte sluta, frågar ni så klart, jo just därför de aldrig kan finna ett nytt jobb i närheten av samma lönenivå.

Kalle Viking
2009-09-11 11:55

Kul med ett sådant framåt bolag som vågar satsa
på nya linjer och med bra service såväl på marken som i luften.
Jag har nyttjat MCA på ett par destinationer och har blivit förvånad över att till skillnad mot andra bolag så håller de avgångstiderna perfekt.
Att här på flygtorget klaga över löner är lite naivt.
De flesta kloka människor som anser att de är “lågavlönade” bör ha självinsikten att söka ett bättre betalt jobb.
Keep on MCA.

Vill ha jobb
2009-09-11 11:23

Till alla ni som tror er veta allt och gnäller
Var glad att ni har jobb! Passar det inte kan ni väl sälja korv utanför råsunda

Daniel
2009-09-11 08:59

Men det är väl just riktiga människor som skriver här. Men det verkar som att MCA tror att dom har robotar som flyger åt dom….

Anna
2009-09-10 21:46

är detta vuxna människor som skriver? … Vad modiga ni är bakom data.

Annica
2009-09-10 20:11

Vilket engagemang för ett sånt uselt bolag.

en till som vet
2009-09-10 17:04

Vad säja om att tjänsgöra 55-60 timmar i veckan till 95% på nätter och helger med en grundlön på 16500 utan övertidskompensation? är detta rimligt?

xxx
2009-09-10 12:55

Vad skönt att vi har er alla i ryggen men tyvärr sätter inte det mat på bordet. Situationen suger just nu men det kanske blir bättre???

jesus amalia
2009-09-10 11:24

Jag hoppas innerligt att f/d crew/cabin crew inser sitt eget värde, & inte sliter ut sig, & fortsätter att gå till jobbet för att det är kul, & inte för vilken summa som helst! VISA NU ER YRKESSTOLTHET.. ni har alla bolag som finns i branschen i ryggen! er cabin manager, vad är det för en herre/dam?flygchefen? hoppas att dessa står er bakom ryggen och ej är några ögontjänare, gud vare med er, Ameeen…ska be en stilla bön för er alla…Ameen

jesus amalia
2009-09-10 11:23

“vi har filtar till alla våra passagerare på alla våra flygningar” HAHA, det var också service in the air. Helt seriöst, jag älskar att det finns uppstickare i flygbranschen, att det startas nytt. Men i mina ögon verkar det bara ha varit skit som startats de senaste åren, & de som drabbats har varit all crew & pax.

jesus amalia
2009-09-10 11:17

jag har läst på deras hemsida, och dom lägger stor vikt på service in the air, och vi ger dig servicen som på gamla goda tiden! JAHAA??! OCH VAD ÄR DET? en matbricka med 1 glas cola? det är inte vad det var förr i tiden! serivce in the air, ha ha komiskt. resten då? tror mca att flyget bara handlar om service? vad hände med säkerhet? OTP? ja det är mycket…amen

jesus amalia
2009-09-10 11:14

En fråga, vad står Mca airlines för?
det mest komiska är deras “slogan” service in the air.vad är service in the air?vad är det dom har som inte sk,blx,dk,nvr,dy inte har?de lägger väl bara till 150 kr på pax biljetterna så att de kan bjuda på varmmat, för det är vad varmmat kostar.

pilotiutlandet
2009-09-10 11:02

Jag har for lite kunskap om bolaget for att kunna gora kvalificerade uttalanden om bolaget som sadant, positiva ELLER negativa. Det verkar dock som om manga har anser sig ha valdigt mycket kunskap om MCA och har valdigt mycket negativt att saga om bolaget…. Jag tycker att somliga har borde oppna ogonen “and smell the coffee”. Det ar en tuff marknad “dar ute” och att komma med uttalanded som “mca kör slut på sin personal, stackarna de måste vara helt slutkörda:( ” ar inget annat an patetiskt.

pilotiutlandet
2009-09-10 10:56

Mycket folk som ar valdigt kansliga har. Vet inte varfor riktigt…? Jag jobbar inte pa MCA, och har inte for avsikt att jobba dar for den delen, jag har jobbat for flera stora europeiska bolag (som pilot) de senaste 10-12 aren. Jag har dessutom aldrig pastatt att MCA ar det basta bolaget att jobba for eller att dom har en bra personal policy etc etc.

En till som vet
2009-09-10 09:52

Antar att du jobbar på MCA inte svårt att räkna ut! Du pratar om produktivitet och vinst men bolagen du nämner Ryan air Easy jet osv… vet alla i denna bransch är buffel å bågbolag som blåser både passagerare och sin personal, detta ser man på alla stämningar som kommer in på dessa bolag, jämför du MCA med dessa så förstår jag vart din ribba ligger: väldigt lågt! varför betalar MCA sin bränsle kontant?

Johan
2009-09-09 20:32

Det känns väl som att det vore bättre med en hub, låt oss säga på ARN, istället för att starta direktlinjer från städer i England respektive Skandinavien?

Lennart H
2009-09-09 19:52

Varför ställer MCA in så mycket flighter? Det är inte någon positiv signal för ett nystartat flybolag. Hur kan det redan vara ett sånt missnöje i kabinkåren efter så kort tid? Läser att folk säger upp sig och att dom redan finns på “svarta listan” tillsammans med andra liknande luftsällskap?… Det var allt!

100 blocktimmar
2009-09-09 19:44

Jo det stämmer, helt rätt de kommer snabbt upp i 900 tim som är max för året så mca kör slut på sin personal, stackarna de måste vara helt slutkörda:(

Robin
2009-09-09 19:41

Vi har redan förstått att du INTE är någon pilot och att du förmodligen arbetar på det ovannämnda företaget. Det här är ingen “chattsida” så snälla trötta inte ut hela flyg Sverige med dina tröttsamma inlägg. TACK!

Peter Peirone
2009-09-09 19:38

som är Norwegian. Moderna och är snabba med att haka på trender och andra moderniteter. Hur kommer det sig att dom inte flyger Irak och andra tokfarliga destinationer? Och om SAS eller Norwegian skulle söka om tillstånd att flyga Irak så skulle dom få det direkt. Men inte. Och att ha en kabinfaktor på 10% som MCA Airlines har (20 ut och 45 hem med 190 platser) kan väl knappast dra in några pengar till företaget…….

pilotiutlandet
2009-09-09 19:35

Vad ar fel med affarsiden? Ar det fel att tjana pengar pa att flyga till utlandet? Fel att ta kontrakt i utlandet? Jag skulle vilja se ett anstallningskontrakt fran MCA som sager att “arbetsgivaren kommer inte att arbeta for kontrakt i utlandet aven om det skulle ge inkomst at foretaget”….

pilotiutlandet
2009-09-09 19:31

Jo, jag sa just det att “Ca 100 timmar i manaden – 4-6 veckors semester och lite utrymme for manader med lite mindre flygning” Om du laser igen och sa lagg betoning pa “Ca” och sen kan du fundera lite pa “och lite utrymme for manader med lite midre flygning”…..betoning pa “manader”. Jag ar saker pa att du kan flight and duty regulations, men det kan jag med.

Andreas
2009-09-09 19:16

100 blocktimmar? Det borde väl innebära att de får tre månaders semester med tanke på att max blocktid per 12 månader är 900 timmar!

Svar Pilot i utlandet
2009-09-09 17:57

Du kan aldrig lägga ansvaret på den anställda om affärsiden är dålig. Det är bolaget som får ta det ansvaret. Det spelar ingen roll om bolaget tar 1kr eller 5000 per biljett. En god arbetsmoral och ett bra omhändertagande av kunderna är vad som ska krävas av den anställda. Om du vill arbeta i miserabla förhålanden så får det stå för dig. Att utnyttja unga människor som försöker ta sig fram kan aldrig vara rätt.

pilotiutlandet
2009-09-09 17:52

PILOT – undrar om det ar ett yrke som kan / kommer att innebara utlandstjanst? Helt arligt…… Som sagt – Gillar man inte laget sa kan man ju faktiskt soka jobb pa ett annat bolag….eller byta yrke. Kanske flyga pa Skyways? Nej visst ja, dom flyger ju pa CPH sa det kan ju kanske bli night stop dar…..

pilotiutlandet
2009-09-09 17:49

Samtidigt ar ingen villig att betala mer an 499 kr for en enkel billjet, eller 150 K for en bil, samtidigt skall piloten ha mer i lon och jobba mindre, ha mer semester. Industri anstallda skriker efter mer lon och ledighet, battre arbetsforhallanden etc etc. Ser du monstret?

pilotiutlandet
2009-09-09 17:48

Inte ung, inte dum. Fack foreningar har jobbat fram bra arbetsforhallanden – inte gnall och lata manniskor som inte vill jobba for sin lon. De flesta industrier runt om i varlden blir mer och mer pressade av konkurens och ibland tror jag att manniskor i allmanhet glommer det.

en som vet
2009-09-09 17:47

Det trista med det hela är att MCA och indirekt de anställda på MCA bidrar med att sänka standarden för HELA yrkeskåren. Nästan allt dåligt som sägs om MCA i denna diskussion är SANT!!! Tyvärr är inte MCA en aktör som bidrar med någonting positivt till flygsverige överhuvud taget. Buffel & Båg AB är ett bättre namn på flygbolaget MCA. För yrkeskåren “kabinens” skull hoppas jag att konceptet MCA erbjuder inte håller längre än året ut!

Svar Pilot i utlandet
2009-09-09 17:44

Har du varit på intervju på Tetra Pak eller Ericsson, tror du inte dom frågar om du kan tänka dig jobb i utlandet. Eller är det hela handen vänster om marsch. Det där vet du inget om. Prata om ditt eget bolag istället.

pilotiutlandet
2009-09-09 17:37

Lagen sager att om du inte vill jobba sa har du ratt att saga upp dig. Ar detta inget alternativ sa kan du kontakta ditt fack som sen tar upp fragan med bolagsledningen. Vad tror du alla ingengorer pa typ TetrePak, Ericsson etc gor? Tror du inte att dom skickar folk pa utlandsuppdrag? Jag tror att en hel del svenskar behover ta bort sina ogonlappar och inse att vi lever i en varldsekonomi! Krigsdrabbade omraden ar enda “no go” for bolaget…..

Svar Pilot i utlandet
2009-09-09 17:33

Antingen är du ung eller så är du nog lite dum, gnäll och protester är det som ligger till grund för alla bra arbetsförhållanden som finns idag. Även på din arbetsplats har det varit så, men det har du nog inte tagit del av för du är en follower.

SvenGöran
2009-09-09 17:28

Rykten säjer at MCA inte gör upp för marktjänster etc. Snart slut ?

pilotiutlandet
2009-09-09 17:26

Kanske ni valt fel yrke? Visste ni inte att flygbolag flog pa natten? Hort talas om produktivitet? Ca 100 timmar i manaden – 4-6 veckors semester och lite utrymme for manader med lite mindre flygning = 900 timmmar per ar=Hog produktivitet =Vinstdrivande foretag. Ni jobbar kanske pa SAS? Dar verkar dom kunna det har med produktivitet. Fraga Ryanair, easyJet, JetBlue, Southwest etc etc, eller dom ar kanske inte “sakra” bolag dom heller?

pilotiutlandet
2009-09-09 17:24

Arligt talat – Jag har inte last sa mycket gnall pa lange! Ett flygbolag som skaffar MER jobb under radande klimat ar ju nagot POSITIVT, eller? Missat nagot? Ni som gnaller pa 100 hr schema, natt flyg, destinationer etc etc, ar ni piloter/cabin crew? Dalig koll pa hur ett FLYGBOLAG tjanar sina pengar.

Hur är det?
2009-09-09 17:22

Hur kan ett “travelgroup” vara ett flygbolag?

Sven F
2009-09-09 17:20

Hur kan MCA AIRLINES vara “helsvenskt”? Med ett flygbolag registrerat i polen och personal som inte talar svenska?

Anna B
2009-09-09 17:12

Ta reda på FAKTA istället! (Som mig) Att jobba på mca är ett skämt. Förstår att folk säger upp sig på löpande! Är det inte 2009 nu? Eller är det fortfarande 1986? Om det ÄR 1986 säger vi ingenting.

Ingela
2009-09-09 17:11

Sa du konkurskraftiga priser?

Nanna
2009-09-09 17:07

Hittade den här på nätet “MCA Airlines – Vi erbjuder flyg med service i världsklass. Du kommer att åka bekvämt till väldigt konkurrens kraftiga priser”. Då måste det ju vara så…

Vad står MCA för?
2009-09-09 17:06

(M)issnöjda (C)rew (A)ssociation

Erfaren Cabin crew
2009-09-09 16:58

Tomas jag har också vänner som jobbar på MCA vet att de flyger 100 blocktommar och det får de hålla koll på själva eftersom mca inte vet alls hur mkt deras personal flyger ingen koll alltså! knappast flygsäkert!

Hasse
2009-09-09 16:57

Vad är det man brukar säga när bolagen börjar sälja “boka 2 betala för 1”? enl. mcas hemsida. (Svar; stundande konkurs).

Erfaren cabin crew
2009-09-09 16:51

Håller med dig Anders hur kan man flyga i Libyen? Undra vad MCA:s personal anser om detta? Man kan bli utstationerad 3 v i stöten trots arn bas, hadde de nog inte räknat med.
Håller med Jellena hört dåligt om MCA också , viking är ett annat bolag som borde försvinna 12000 i grundlön för att flyga Irak natt, slav jobb!
De seriösa bolagen får det svårt om dessa aktörer får finnas kvar vi borde värna om bolagen som gör det rätta både för sin crew och inför Luftis!

Monas
2009-09-09 16:44

Om ALLT det jag nu läst är SANT är det bara att beklaga. Bolag kommer och Bolag går. Detta verkar vara ett av dom sistnämnda. Så trist läsning, nu när det äntligen händer nåt i lilla flyg Sverige. Flyg försiktigt!

Anders Nilsson
2009-09-09 16:38

Hur kan det vara “ett nytt svenskt flygbolag” när det är ett Lettiskt flygbolag som opererar?? Det jag har hört är att ingen i kabinen är svensktalande och än mindre engelstalande! Och vad hände med deras planerade Malaga, Amsterdam och nu alla inställda flighter?? Hur kan ett “nytt svenskt flygbolag” välja att flyga inrikes i libyen??

Tomas
2009-09-09 16:33

Jag har kollegor som känner folk på MCA och just nu är det INGEN som är speciellt glad. Flyga 100 blocktimmar mest hela tiden. Och det på natten! Till IRAK! Det är tydligen en ny kurs på G den här veckan. Man undrar ju hur mycket dom vet vad som väntar runt hörnet… Sveriges NYA lågprisbolag heter MCA. Sägs det i svängen.

Nyfiken
2009-09-09 16:29

Vi kan konstatera att många är tveksamma till att arbeta med i Libyen när man tagit anställning i ett Svenskt bolag. Vilka andra yrkesgrupper skulle ställa upp på det? Varför regleras inte detta i arbetsrättslagen? Jag tror att myndigheterna ser mellan fingrarna för att skapa lättnader för flygbolagen som oftast är hårt pressade ekonomiskt. Jag tycker att facket skulle kunna göra ett uttalande om detta.
Ge inte upp, håll er kvar och försök få till ett rimligt avtal genom era fackförbund.

Jellena
2009-09-09 16:28

Detta tar inte mkt energi från mig så ingen fara;)Jag tror du talar sanning kanske vissa på MCA trivs men mår majoriteten av personalen dåligt så är det ingenting man kan ignorera, vissa håller tyst fast de är väldigt missnöjda pga rädslan för att få gå.
Jag önskar verkligen lycka till för mca önskar absolut inte att det ska gå dåligt för något flygbolag men tror denna gång att de biter sig själva i svansen.

bittra människor
2009-09-09 16:14

Ja tänk om det jag skriver är sant. Det finns många som trivs på mca och tycker det är tråkigt att läsa skitsnack. Kul att du har ett fast jobb inom flyget då kan du lägga din energi där.

jellena
2009-09-09 15:44

Jag har ett fast jobb inom flyget på ett seriöst flygbolag så jag är definitivt inte bitter.

Jellena
2009-09-09 15:41

Tänk om alla som skriver faktiskt talar sanning? Jag vet personligen att så är fallet. I sverige tror man inte att sådana här bolag kan få finnas som behandlar sin personal som skit, och även drar ner på säkerheten, tror det är viktigt att inse sanningen om vi alla ska få en säkerhet inom flyget i dagens tider, det är alldelles för lätt för bolag idag att få starta upp.
Det måste finnas en kavlitetssäkring!

anna
2009-09-09 13:40

haha, värst vad känsligt det var om lönerna på blx och dk!

bittra människor
2009-09-09 13:26

Det finns många bittra människor som enbart ägnar sig åt att snacka skit. mca är ett bra bolag att arbeta för och många trivs med den typen av resor. Uppenbart att det är folk som inte fått anställning på mca som skriver bittert. Sök jobb i stället.

jellena
2009-09-09 12:54

Uttrycker mca:s personal sin åsikt om detta eller vill ha övertidskompensation så får de gå helt enkelt, detta kallas för “manegement by fear”
Detta bolag kommer att sänka sig själv om inget drastiskt sker, behandlar man sin personal så här kommer det tillslut att slå tillbaka på dem själva tillslut kommer INGEN vilja jobba på MCA!

jellena
2009-09-09 12:47

Allt som står om MCA är sant!
Ställer de upp på extraflygningar så får de inget extra för att de jobbar på lediga dagar inte ens kompledig, MCA följer varken arbetstidslagen eftersom de ej har ett kollektivavtal eller reglerna för subpart Q de heter ” cutting corners”
Hur kan dessa bolag få finnas i Sverige? vad gör myndigheterna när en arbetsgivare bryter mot både arbetslagen och subpart Q ?

Conny
2009-09-09 08:03

Air Express köptes för sitt AOC, kan ledningen dementera att detta inte är en manöver för att bli av med sina anställda från Air Express.
Det står väll en kö med anställda bakom som vill komma in och flyga Airbus.

vad
2009-09-09 07:41

Jag hörde att flera sagt upp sig och fler på gång! Vad händer på MCA egentligen????

jesus amalia
2009-09-08 23:58

Staffan kära du, jag är själv en f.d anställd av bluscan/britannia. Lönerna på BLX&DK ska du nog inte jämföra med lönerna på mca. jag har ingen insikt i lönerna där, & om du inte har insikt i blx/dk löner så yttra dig inte, amen

irriterad
2009-09-08 23:27

stämmer, MCA ÄR SÅ SNÅLA..och tar INTE hand om sina anställda fy..dom bara sparkar folk som de vill. Byt bolag.

Synd om MCA Cabin Crew
2009-09-08 22:39

Tuifly Nordic och Thomas Cook har så lite i grundlön JA ! men kollar vart de åker först innan du babblar upp lönerna… de har stopp o sköna stopp med traktamente vilket gör att de får mellan 19000-25000 efter skatt… stackars MCA cabin crew som åker till irak med en kort turn around mitt i natten och får traktamente föratt ligga i malmö o göteborg istället…och får ut mellan 150-200 :- extra … deras cabin crew är väldigt erfarna och duktiga och förtjänar MYCKET mer för det de gör…

Staffan
2009-09-08 22:05

16500 kronor är väl ganska så mycket i grundlön!

Både Tuifly Nordic och Thomas Cook har väl mycket lägre ingångslöner än så. Ingångslönen på dessa två bolag är väl en sådär 13.000 kronor!

jesus amalia
2009-09-08 21:26

Nej, du kanske inte är en av de som åker ner. Men jag sänder dig min välsingelse i vilket fall, kan du behöva, butter som du låter! andras överlevnad rotar jag inte i, bara nyfiken! aldrig mer lybien, mer hajj till kabinkåren isåfall 🙂 puss och kram vi syns på stan 🙂 Amen

jesus amalia
2009-09-08 21:24

frida, kära rara vän, antar att du är en av de som åker ner till lybien! jesus vare med dig och dina kollegor! hallelujah! min dotter jobbar på H&M, hon har bättre grundlön än vad kabinen hos mca verkar ha! amen 🙂

Frida
2009-09-08 15:54

håll till ert eget liv klagotanter och skaffa er ett liv istället för att rota i andras överlevnad tack

Jussi
2009-09-08 13:28

Jag håller med dig jesus maria…helt toooo much!!! Å vad jag har hört så är grundlönen ca 16 500kr!!! Bra lön va!!!

jesus amalia
2009-09-08 12:38

haha detta var roligt! är det april skämt eller?
vad har ni stackare i kabin för grundlön?
lycka till där nere. kan ni nog gott behöva!
flyger hellre Hajj flygningar än vara nere i libyen igen

MCA AIRLINES
2009-09-08 11:38

det “Tekniska” hyrs in från ett bolag i Holland , som också ska med till Libyen. F100 Piloter har fått förlängt kontrakt !

Babel
2009-09-08 11:23

Sak även tilläggas att samtliga piloter i MCA airlines är uppsagda och slutar snart så det lär bli svårt att bemanna flygplanen i Libyen.

Sven E
2009-09-08 10:03

Hur blir det med det tekniska,blir det folk från Libyen?

Personal
2009-09-08 09:45

Ska kabin och piloter flyttas ner till Libyen? Låter som ett intressant uppdrag. Lite annorlunda jämfört med Arlandabas kanske.

Hasse
2009-09-08 08:40

Skall tilläggas att MCA även flyger från Göteborg och Malmö.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten