Featured article image

Flyglinje med SAF som krav

Publicerad den 2025-10-09 10:22av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-10-09 10:26
Kommentarer
Det började som en politisk vision – en helt grön inrikeslinje. Nu blir det i stället en realistisk kompromiss: 40 procent hållbart flygbränsle mellan Aalborg och Köpenhamn. När Flygtorget pratar med Norwegians kommunikationschef Charlotte Holmbergh blir det tydligt varför just denna lösning kan få större betydelse än många inser.

Från mars 2026 får Danmark sin första gröna inrikeslinje – och det är Norwegian som ska flyga den. Sträckan mellan Aalborg och Köpenhamn blir den första där minst 40 procent av bränslet består av hållbart flygbränsle, så kallad SAF (Sustainable Aviation Fuel). I praktiken är det ett stort steg: det är första gången ett nordiskt land inför ett tydligt kvotkrav för en specifik flyglinje.

– När danska staten ville ha en grön inrikeslinje så skedde en upphandling som vi vann, berättar Charlotte Holmbergh, kommunikationschef på Norwegian.
– Vi är jättepositiva och hoppas att det kan inspirera andra länder att göra samma sak.

En kompromiss i praktiken
Ambitionen från början var att flyga 100 procent fossilfritt – men den planen visade sig snabbt omöjlig. Regelverket tillåter idag bara att man blandar in upp till 50 procent SAF i vanlig jet fuel.
– Danmark ville ha en 100 procent grön flyglinje, men så funkar inte flygtrafiken, och de har insett att de måste anpassa sig, säger Holmbergh.

Det betyder också att det inte handlar om ett särskilt “grönt” flygplan, utan om en gemensam bränsleblandning på flygplatsen.
– Bränslet blandas in på flygplatsen, det är alltså ingen särskild tank för ett visst flygplan, utan det blandas centralt. Men utsläppsminskningen blir ju densamma, förklarar hon.

Mer symbolik än revolution – men ändå viktigt
För branschen är satsningen kanske inte ett tekniskt genombrott, men Norwegian får ett försprång i hur man operativt hanterar SAF på reguljär basis. Och även om 40 procent inte låter så mycket så är det en extremt hög siffra för kommersiell flygtrafik just nu och markerar en ny nivå i Norden. Faktum är att i dagsläget (oktober 2025) finns det inga andra reguljära, permanenta kommersiella linjer i världen som har åtagit sig att flyga med en garanterad och så hög SAF-andel (40%) på varje flygning, under en definierad tidsperiod och som en del av en nationell satsning, som rutten Aalborg–Köpenhamn.

Med 40 procent SAF väntas koldioxidutsläppen minska med cirka 6 700 ton under de första två åren. Projektet finansieras av danska staten och ska följas upp med en ny upphandling 2027, när målet är att gå över till ännu högre inblandning.

En påminnelse om vad som faktiskt går att göra nu
I en tid då elflyg och vätgas ofta dominerar rubrikerna är detta en mer jordnära lösning.
– Det pratas om elflyg och annat, men det här kan vi börja med nu. SAF funkar i dagens flygplan och flygplatser och det funkar nu, därför måste man skala upp produktionen, säger Holmbergh.

Och där ligger kanske den verkliga betydelsen. För även om 40 procent inte förändrar världen, visar den danska modellen att omställningen kan börja i befintliga system, utan att hela flygindustrin behöver vänta på framtidens teknik. Och om det lyckas i Danmark – varför inte i Sverige nästa gång?

Så fungerar SAF – hållbart flygbränsle i praktiken
SAF, Sustainable Aviation Fuel, är ett förnybart bränsle som kan produceras av bland annat använd frityrolja, skogsavfall eller restprodukter från jordbruket.
Det fungerar i dagens flygplan och motorer utan tekniska modifieringar och blandas vanligtvis med traditionellt flygbränsle.

Livscykelutsläppen från SAF är upp till 80 procent lägre än från fossilt jetbränsle.
Utmaningen ligger inte i tekniken – utan i produktionen och tillgången. Idag står SAF för mindre än en procent av det globala flygbränslet, men flera projekt i Norden planerar storskalig tillverkning under de kommande åren.

Tidsplan för den gröna linjen mellan Aalborg och Köpenhamn
• Mars 2026: Norwegian startar den första danska inrikeslinjen med 40 procent SAF.
• 2026–2027: Flygningarna mellan Aalborg och Köpenhamn väntas minska utsläppen med cirka 6 700 ton koldioxid.
• 2027–2029: En ny upphandling planeras. Målet är att kunna öka andelen SAF när EU-regler tillåter upp till 100 procent för kommersiella flygningar.
• 2030: Danmark siktar på att allt inrikesflyg ska vara fossilfritt – en av de mest ambitiösa målsättningarna i Europa.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500