Flygskatten slopad – flygbolagen tar klimatfrågan på allvar

Publicerad den 13 december 2018
Kommentarer
Den rödgröna regeringen fick igenom sin flygskatt 1 april i år. Efter ett drygt år, 1 juli 2019, tas nu flygskatten bort när övergångsregeringens budget inte blev godkänd. Det här är bra menar flygbranschen som hela tiden menat att satsningar på mer biobränsle är bättre för miljön än en flygskatt.

Flygmotor

Bättre teknik bättre miljö

 

15 mars 2017 meddelade regeringen att en ny skatt skulle införas, med syftet att minska flygets klimatpåverkan. 1 april infördes flygskatten som byggde på en avståndsmetod där flygbolagen betalade in skatt per passagerare, som minst 60 kronor och som mest 400 kronor.
Enligt en utredning på uppdrag av regeringen skulle skatten leda till att flygresorna blev färre, vilket i sin tur skulle leda till minskade utsläpp av växthusgaser. Sveriges flygbransch svarade omedelbart med en enad debattartikel på DI:s hemsida, signerad av Christian Clemens (BRA), Rickard Gustafson (SAS) och Bjørn Kjos, Norwegian.
I debattartikeln från mars 2017 beskriver flygbolagen sin gemensamma ambition att till 2030 halvera de fossila koldioxidutsläppen från inrikesflyget jämfört med 2005. Ambitionen ska framför allt nås med hjälp av bränsleeffektiva flygplan i kombination med biobränsle.
Flygbranschen menar att energieffektiv teknik och nya bränslen kan göra skillnad för klimatet på riktigt, ”I en hårt konkurrensutsatt bransch med små marginaler kommer ökade nationella kostnader genom flygskatten att kraftigt begränsa vår kapacitet att fortsättta investera i hållbarhet. Vårt budskap till regeringen är att skrota förslaget om en flygskatt.”, menade BRA, SAS och Norwegian i sitt debattinlägg.
– Vi välkomnar beskedet att flygskatten tas bort, säger Freja Annamatz, presschef på SAS, till Flygtorget. Det är en skatt som varken är kopplad till några klimatinitiativ eller ger incitament för en snabbare omställning till mer klimatvänlig teknik. Klimatfrågan är vår tids viktigaste fråga och vi behöver arbeta tillsammans med såväl beslutsfattare och näringsliv för att på riktigt säkra minskade utsläpp.
Freja Annamatz berättar vidare att man har tecknat en avsiktsförklaring med Preem att inleda en storskalig produktion av biobränsle. Detta i kombination med ett projekt i USA där Shell Aviation och SkyNRG har påbörjat produktionen av hållbart flygbränsle till SAS, KLM och Finnair på San Francisco Airport (SFO).
En slopad flygskatt från 1 juli 2019 känns som ett klokt beslut i ett avlångt land som Sverige där flyget skapar tillgänglighet både inom och utom landet. Nu gäller det att Sverige satsar på åtgärder som stöttar produktionen av bioflygbränsle och klimatsmart teknik som kan exporteras till utlandet.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Saltkammargutten
2018-12-14 09:09

Skatten har inneburit en ny skattepost med förkortningen LJ i flygbiljetterna. Så den skatten betalas av resenärerna. Mycket bra att den skiten försvinner. Ytterligare ett galenprojekt av hobbypolitiker.

Marginalen
2018-12-14 08:10

och vad är BRA, Norwegian och SAS en produkt av, om inte passagerare som betalar för att resa? Eller menar du att Björn Kjos betalar mellanskillnaden ur egen plånbok när det saknas pengar i kassan?

Bamse
2018-12-14 05:43

Det är inte resernärerna som har betalat flygskatten utan det är bolagen (SAS, Norwegian, BRA) som själva fått ta den som en egen kostnad. Om jag förstått det rätt.

Kalle Flygare
2018-12-13 19:20

Det är fantastik att sluta betala för den duma, ineffektiva och påhittat flygskatten!

Pm
2018-12-13 17:49

Kommer verkligen biljettpriset sjunka med motsvarande för kunden?
Eller sänker man bara marginellt och tar hem extra pengar till bolagen.

Theobald Atterdag
2018-12-13 14:26

Thank you!

BettiSpagetti
2018-12-13 13:21

Så bra, nu kan vi som bor i den norra delen av landet resa på lika på lika villkor som alla andra, detta var en straffskatt , för oss som valt att bo i norr.

Toppen…

Gullan Purser&MiljöExpert
2018-12-13 13:18

Nu kan vi äntligen lägga de pengarna där de hör hemma, att själva utveckla alternativa fossil fria bränslen, och klimatkompensera för våra utsläpp.

Skatten gick ju aldrig till detta , konstigt nog….

Nu sätter vi fokus på vårt hårda miljöarbete.

Välkommna ombord, Jag bjuder självklart på kaffe och the för att fira detta.

thomas
2018-12-13 13:02

en flygskatt är inget annat än en konfiskation.
Den har ingen som helst betydelse klimatmässigt.
Flygplanstillverkarna har snarare gått i bräschen för klimat hänsyn, då planen konsumerar mindre bränsle går längre och med mer pax, en utveckling som bara fortsätter.

Mr €
2018-12-13 12:08

Bra att skatten försvinner så att flygbolagen skaffar de modernaste flygplanen för svenskt flyg, att elda biomassa så släpper man ut CO2 som träden sugit upp till kol och sedan blir CO2 igen då man förbränner, kan vara smartare att massivt plantera träd och att en stor andel träd blir sågvirke och ersätter betong istället för CO2.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten