
Stora ruttändringar i Mellanöstern – flygbolag tvingas undvika viktiga luftkorridorer
Publicerad den 26 juni 2025Flygtrafik undviker Iran, Irak och Israel
Mellanöstern är en viktig luftkorridor för trafik mellan Europa och Asien, särskilt efter att många flygbolag slutat använda ryskt luftrum. Det gör att alla förändringar i området snabbt påverkar hela det globala flygsystemet. Exempelvis har flera långlinjer från Europa till Sydostasien tvingats ta omvägar som ökar flygtiden med upp till en timme. Rutter som tidigare gick via Teheran leds nu om via Turkmenistan eller Saudiarabien.
Finnair har pausat sina flygningar till Doha till minst 30 juni, och andra aktörer som Singapore Airlines, Air France, Iberia och British Airways har påverkats av förändrade ruttsystem i regionen.
Saudiarabien blir ny huvudkorridor för öst–väst-flyg
När rutter över Iran och Irak har stängts har flygtrafiken styrts om via Saudiarabien, Egypten och Röda havet. Enligt flygövervakningssajter har överflygningarna över Saudiarabien fördubblats sedan mitten av juni – från 700 till omkring 1 400 flygningar per dag. Även flyg över Afghanistan och runt Kaspiska havet har ökat kraftigt som alternativa vägar mellan Europa och Asien.
Navigationsstörningar i regionen
Samtidigt rapporteras ökade problem med GPS-störningar i vissa delar av regionen, framför allt över Persiska viken. Företaget SkAI rapporterade nyligen att över 150 flygplan påverkats av så kallad spoofing inom ett dygn – ett fenomen där signaler från navigationssystem störs eller manipuleras.
Flygbolagen har i flera fall svarat med att använda alternativa navigationssystem eller välja rutter där dessa risker inte förekommer. Läget följs löpande av både flygbolag och flygmyndigheter, och nya ruttförändringar kan bli aktuella inom kort beroende på hur situationen utvecklas.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.