FlyMe bemöter artikel om flygpriser

Publicerad den 11 februari 2004
Kommentarer

För att klargöra eventuella missförstånd har Fly Me / undertecknad följande att invända mot din artikel, skriver FlyMes Vice VD Anders Rabbe till redaktionen med anledning av vår artikel om flygpriser:

 

-Generellt sett kan jag konstatera att Din artikel tyvärr är baserad på felaktiga grunder vilket är tråkigt eftersom det ger en mycket negativ bild av Fly Me. Att göra bokningar på vår hemsida och använda det som enda underlag i en såpass bred och informativ undersökning är bevisligen inte tillräckligt. Det är synd att Du inte kontaktade oss innan Du skrev artikeln, då hade Du kunnat få korrekt information. 

 

 

– Ert forum besöks dagligen av både privata och professionella bevakare. Ni förmedlar att Fly Me vilseleder konsumenter samt att vi inte talar sanning. Detta har redan fått mycket negativa konsekvenser. Vi har blivit nedringda från kunder och ifrån olika medier (enligt uppgift har din artikel gått ut till flera tusen personer) som ville ha en förklaring. Det är ett av skälen till varför jag inte kunnat kontakta dig förrän nu.


Eftersom Ni/Flygtorget står saklig information så vill jag ge dig möjligheten att förmedla en korrekt bild av Fly Me beträffande affärsidé, priser, villkor m.m.


 



  • Fly Me är ägt till 100 % av Array AB noterat på nya marknaden under OM Stockholmsbörsen. Vi har nyligen ökat vårt egna kapital med ca 60 MSEK inför flygstarten första mars och huvuddelen av kapitalet har genererats från våra ca 9000 aktieägare. Vi kommer att trafikera Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö samt Stockholm-Helsingfors med en flotta bestående av Boeing 737-300

  • Vi vill kommunicera att vi erbjuder och står för:


    • “Value for Money”

    • Trovärdighet 

    • Enkelhet/tydlighet

    • Nytänkande/Framkant

    • Personlighet/Service

  • Vi strävar efter att ha en kostnadseffektiv organisation och därav erbjuda marknaden ett betydligt lägre biljettpris än befintliga aktörer utan avkall på säkerhet eller service. 

  • Vi har idagsläget fyra fasta biljettpriser enkel väg:


    • 195 SEK

    • 495 SEK

    • 795 SEK

    • 995 SEK

  • Alla biljettpriser är inklusive skatter och avgifter

  • Biljetterna kan bokas och ombokas via www.flyme.com alternativt via vårt Callcenter 0770-790790, det sistnämnda till en avgift om 50 SEK 

  • Alla biljetter är ombokningsbara

  • Inga biljetter kräver förbokning med mer än 30 minuter före avgång

  • Alla fyra biljettpriser finns alltid på samtliga flygningar både som enkel och som tur och returbiljett

  • Det finns således inga villkor för att boka en prisklass; du bokar i mån av tillgång till biljetter och platser ombord

  • Vi riktar oss framförallt till människor som reser i tjänsten dvs... mer än 80 % av de ca 3 miljoner passagerare som flyger utvalda linjer

  • Vår målsättning är att ta 20 % av den befintliga marknaden och vi vet att vi även kommer att generera nya passagerare tack vare betydligt lägre genomsnittliga priser än dagens aktörer

  • Med ett genomsnittligt biljettpris på mellan 750-800 SEK  behöver vi ca 50 % beläggning (ca 65 passagerare) på våra flighter för budgeterat flygprogram för att nå lönsamhet.

Mot denna bakgrund så är det klart att vi borde fått epitetet som det billigaste flygbolaget även i din undersökning. Vidare så hade det varit rättvist att Du kommunicerade att våra biljetter är fullt ombokningsbara och inte behäftade med några som helst restriktioner vilket flera av konkurrenterna lägsta priser är. Vi tycker också att marknaden bör veta att alla våra priser är inkluderade med skatter och avgifter vilket ger en transparant prisbild som är enkel att jämföra med andra och enkel för företag att budgetera efter. Framförallt är det en mycket rak och tydlig kommunikation från vår sida och inte vilseledande, vilket biljettpriser utan skatter och avgifter är.


 


Vi är ett affärsdrivande företag och förväntas på sikt leverera avkastning på eget kapital till våra ägare. Mot denna bakgrund kan vi inte erbjuda obegränsat med biljetter till lägsta pris. Vi har, som de flesta andra flygbolag, en differentierad prisbild som baseras på att nå ett genomsnittligt biljettpris som är acceptabel. Vi arbetar därför kontinuerligt med vår s.k. yield vilket gör att prissättningen varierar dag för dag och flight för flight. Detta är heller inget ovanlig fenomen i flygbranschen utan snarare en nödvändighet för att anpassa sig till marknadens efterfrågemönster.


 


Du skriver att Fly Me kommer att få svårt att fylla sina flygplan med relativt höga lägstapriser. Även om dina efterforskningar hade varit korrekta, vilket de tyvärr inte är, så vet både Du och jag att varken SAS, Nordic Airlink eller Malmö Aviation har obegränsat med lägsta prisbiljetter. Således är det betydligt mer intressant att göra en prisjämförelse på de biljetter som det säljs flest av det vill säga de s.k affärsbiljetterna eller fullprisbiljetterna. Det är i detta segment som Fly Me och övriga lågkostnadsbolag har en konkurrensfördel och det är detta segment som utgör ryggraden i markandsunderlaget på utvalda linjer. Alla flygbolag kan sälja billiga biljetter till ett mycket begränsat antal, detta ger dock en skev bild av verkligheten.


 


Vårt högsta pris är 995 SEK enkel väg : Vid min senaste undersökning kostade SAS och Malmö Aviation drygt 2000 kronor enkel väg och Nordic Airlink (som egentligen inte har någon fast prislista utan s.k rörlig prissättning) har enkelbiljetter för över 1200 SEK. Skall man dessutom ta hänsyn till att vi förmodligen inte kommer att fylla våra plan, åtminstone inte till en början, kommer de flesta resenärer att få enkelbiljetter till 795 SEK vilket är överlägset billigast. Det hade varit intressant att se en sådan vinkling. Då hade det även framkommit att vi varit billigare än X2000.


 


Som en seriöst och genomtänkt alternativ till de traditionella högkostnadsbolagen hade vi förväntat oss att få ett positivt välkomnande utav Flygtorget med anledning av Er utmålade objektivitet och strävan att förmedla korrekt och bästa information till marknaden. Vi är övertygade om att vi kommer gynna resenärerna samt Svenskt näringsliv i stort och att vi kommer få fart på en delvis krisstämplad bransch.


 


Som jag ser det så har Du nu två vägar att gå. Antingen beaktar Du våra synpunkter och ursäktar felaktigheterna i din tidigare artikel eller så kvarstår Du i ditt tidigare ställningstagande om att vi “Bluffar” i vår marknadsföring. Det är vår bestämda förhoppning att vi slipper föra en dialog i frågan rörande ditt påstående att vi “bluffar”.


 


Om Du är av annan uppfattning eller har några frågor om Fly Me så är Du välkommen att kontakta mig. Du är även när som helst välkommen till vårt kontor i Göteborg, det hade varit roligt. Vår förhoppning är att ha en god dialog med Dig och andra som täcker vårt affärsområde.


 


Med vänliga hälsningar 


 


 Anders Rabbe


Deputy CEO


Fly Me Sweden AB


Red anm: Vår kontroll av priser hos FlyMe, SAS, Nordic Airlink, Malmö Aviation och SJ gjordes av tre personer under förra helgen. Vi kontaktade inget av bolaget utan publicerad resultatet.


Vid samtliga provbokningar fann vi att det inte fanns något inrikes enkelpris på 195SEK som FlyMe uppger i sin marknadskommunikation. Ni skriver:-Alla fyra biljettpriser finns alltid på samtliga flygningar både som enkel och som tur och returbiljett. Detta stämde inte i söndags och heller inte på vissa provbokningar idag. Detta bör möjligen förklaras.


Har vi orsakat FlyMe några besvär med denna vår granskning av priserna är det beklagligt, men så var fakta i målet. Vi förbehåller oss rätten att granska nyetablerade flygbolag ur ett konsumentperspektiv, inte minst av den anledningen att tusentals konsumenter i Sverige under de senaste två åren råkat illa ut vid köp av flygbiljetter/


 


Vänlig hälsning Harald Rosén


 


Tillrättaläggande: I debatten om denna artikel påstår jag att jag talat med Nils Bernhard dvs.Fly Mes styrelseordförande. Detta är ett misstag. Jag har talat med Caffet Ok, en av delagarna i Array och tidigare ordförande i ett annat västsvenskt bolag som sysslat med inrikesflyg. Harald Rosén


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten