FlyMe bemöter artikel om flygpriser
Publicerad den 11 februari 2004För att klargöra eventuella missförstånd har Fly Me / undertecknad följande att invända mot din artikel, skriver FlyMes Vice VD Anders Rabbe till redaktionen med anledning av vår artikel om flygpriser:
-Generellt sett kan jag konstatera att Din artikel tyvärr är baserad på felaktiga grunder vilket är tråkigt eftersom det ger en mycket negativ bild av Fly Me
– Ert forum besöks dagligen av både privata och professionella bevakare
Eftersom Ni/Flygtorget står saklig information så vill jag ge dig möjligheten att förmedla en korrekt bild av Fly Me beträffande affärsidé, priser, villkor m
- Fly Me är ägt till 100 % av Array AB noterat på nya marknaden under OM Stockholmsbörsen
. Vi har nyligen ökat vårt egna kapital med ca 60 MSEK inför flygstarten första mars och huvuddelen av kapitalet har genererats från våra ca 9000 aktieägare. Vi kommer att trafikera Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö samt Stockholm-Helsingfors med en flotta bestående av Boeing 737-300 - Vi vill kommunicera att vi erbjuder och står för:
- “Value for Money”
- Trovärdighet
- Enkelhet/tydlighet
- Nytänkande/Framkant
- Personlighet/Service
- Vi strävar efter att ha en kostnadseffektiv organisation och därav erbjuda marknaden ett betydligt lägre biljettpris än befintliga aktörer utan avkall på säkerhet eller service
. - Vi har idagsläget fyra fasta biljettpriser enkel väg:
- 195 SEK
- 495 SEK
- 795 SEK
- 995 SEK
- Alla biljettpriser är inklusive skatter och avgifter
- Biljetterna kan bokas och ombokas via www.flyme.com alternativt via vårt Callcenter 0770-790790, det sistnämnda till en avgift om 50 SEK
- Alla biljetter är ombokningsbara
- Inga biljetter kräver förbokning med mer än 30 minuter före avgång
- Alla fyra biljettpriser finns alltid på samtliga flygningar både som enkel och som tur och returbiljett
- Det finns således inga villkor för att boka en prisklass; du bokar i mån av tillgång till biljetter och platser ombord
- Vi riktar oss framförallt till människor som reser i tjänsten dvs
. . . mer än 80 % av de ca 3 miljoner passagerare som flyger utvalda linjer - Vår målsättning är att ta 20 % av den befintliga marknaden och vi vet att vi även kommer att generera nya passagerare tack vare betydligt lägre genomsnittliga priser än dagens aktörer
- Med ett genomsnittligt biljettpris på mellan 750-800 SEK behöver vi ca 50 % beläggning (ca 65 passagerare) på våra flighter för budgeterat flygprogram för att nå lönsamhet
.
Mot denna bakgrund så är det klart att vi borde fått epitetet som det billigaste flygbolaget även i din undersökning
Vi är ett affärsdrivande företag och förväntas på sikt leverera avkastning på eget kapital till våra ägare
Du skriver att Fly Me kommer att få svårt att fylla sina flygplan med relativt höga lägstapriser
Vårt högsta pris är 995 SEK enkel väg : Vid min senaste undersökning kostade SAS och Malmö Aviation drygt 2000 kronor enkel väg och Nordic Airlink (som egentligen inte har någon fast prislista utan s
Som en seriöst och genomtänkt alternativ till de traditionella högkostnadsbolagen hade vi förväntat oss att få ett positivt välkomnande utav Flygtorget med anledning av Er utmålade objektivitet och strävan att förmedla korrekt och bästa information till marknaden
Som jag ser det så har Du nu två vägar att gå
Om Du är av annan uppfattning eller har några frågor om Fly Me så är Du välkommen att kontakta mig
Med vänliga hälsningar
Anders Rabbe
Deputy CEO
Fly Me Sweden AB
Vid samtliga provbokningar fann vi att det inte fanns något inrikes enkelpris på 195SEK som FlyMe uppger i sin marknadskommunikation
Har vi orsakat FlyMe några besvär med denna vår granskning av priserna är det beklagligt, men så var fakta i målet
Vänlig hälsning Harald Rosén
Tillrättaläggande: I debatten om denna artikel påstår jag att jag talat med Nils Bernhard dvs.Fly Mes styrelseordförande. Detta är ett misstag. Jag har talat med Caffet Ok, en av delagarna i Array och tidigare ordförande i ett annat västsvenskt bolag som sysslat med inrikesflyg. Harald Rosén
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten