Frekventa resenärer anser SAS miljömedvetna

Publicerad den 10 december 2009
Kommentarer
Svenskar anser sig tillhöra världens mest miljömedvetna folk, men en ny undersökning som SAS låtit genomföra avslöjar att de flesta frekventa svenska resenärer väljer att inte kompensera sina koldioxidutsläpp när de flyger. Däremot anser de att SAS tillhör ett av världens mest miljömedvetna flygbolag

Bland SAS svenska resenärer anser 99% att SAS är lika eller mer miljömedvetna än andra flygbolag. Under de senaste årtiondena har SAS legat i framkanten bland världens flygindustri när det gäller miljö, speciellt som pionjär med gröna inflygningar och diverse bränslesparande projekt.

– Det är positivt att 99% av våra frekventa resenärer anser att vi är lika eller mer miljömedvetna än andra flygbolag. Vi har sedan 1990-talet arbetat målinriktat med att sänka våra utsläpp vilket vi sedan 1996 redovisat öppet och ärligt i vår årliga revisorsgranskade hållbarhetsredovisning, säger Niels Eirik Nertun, SAS Koncernens miljöchef.

Dock anser 88% av frekventa svenska resenärer att kompensation av sina koldioxidutsläpp inte är deras ansvar eller att de inte tror på idén. Det innebär att svenskar tar mindre ansvar än frekventa norska resenärer, medan danskar tar ett större ansvar.

– Mindre positivt är att så pass många inte tror på en grundläggande mekanism i Kyoto-protokollet, nämligen att kompensera sina koldioxidutsläpp i ett handelssystem eller i certifierade projekt. Eftersom vi har låtit våra revisorer granska de projekt vi tillhandahåller via vår samarbetspartner har vi fullt förtroende för att avsedda utsläppsreduktioner faktiskt genomförs när vi själva kompensera våra egna tjänsteresor, fortsätter Niels Eirik Nertun.

Medan en klar majoritet av de tillfrågade ansåg SAS som ett miljömedvetet flygbolag, tycker endast 12% av svenska frekventa resenärer att miljöfokus är en viktig parameter när de väljer flygbolag. Däremot är 29% av svenskarna villiga att betala extra för att flyga mer miljövänligt, vilket var markant högre än bland de tillfrågade norrmännen och danskarna. 53% av svenskar angav att de var beredda att flyga mer miljövänligt så länge det inte kostade extra.

Nästan 40% av svenskar hade en orealistisk bild av hur mycket koldioxidutsläpp flygbranschen står för, där de trodde att flyget står för mellan 12 och 25% istället för det verkliga 2-3%.

– Flygets globala koldioxidutsläpp är de facto 2-3 %. Vi tar givetvis ansvar för vår andel av utsläppen och har som miljömål att sänka de totala klimatpåverkande utsläppen med 20 % till och med år 2020 jämfört med år 2006. För att sätta det i ett större sammanhang kan det konstateras att det är 10 procentenheter mer än det förslag avseende luftfarten som EU tagit med in i klimatkonferensen (COP15) i Köpenhamn som pågår just nu, avslutar Niels Eirik Nertun.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Henke
2009-12-13 09:09

Norwegain har en iaf en plan för att fasa ut sina gamla 737or som är färre i antal än SAS MD80. Norwegian har idag 46 flygpan varav ca 20 är 737-300 dvs den äldre typen. Norrwegian är inte mest miljövänlig men mer så än SAS. Fokusera en stund på Thomas Cook och TUI och Nova och kom tillbaka sen…

Insider
2009-12-12 17:17

SAS använder 24 MD80 från januari 2010. Andelen “gamla” flygplan hos SAS är idag ca 27%. Man får en ny CRJ900 i månaden. Andelen “gamla” flygplan hos Norwegian är 67%, bestående av första generationens Boeing 737. Dessa är inte miljövänligare än MD80. Det är väldigt stor skillnad på olika typer av B737. Det vore mera relevant att fokusera på Norwegians flygflotta eftersom den är äldre.

Airways
2009-12-12 14:42

Det här är blaha blaha… SAS har en äldre och mer nerskitande flotta än de flesta europeiska större flygbolag…

Henke
2009-12-12 08:32

SAS har en av de älsdsta flylgplansflottor inte bara i Europa utan också i Scandinavien, kolla vad TUI, Thomas Cook, Nova och Norwegian flyger med, visst har SAS många nya Airbus men en flotta på 40 MD80 drar upp medelådern sen är ju många av deras “nya” boeing från slutet av 90-talet.
En ny B737-800 drar nästan 30% mindre än en MD-82 per passagerare och anledningen att den jämförelsen är intressant är för att Ryan och Norwegian flyger med dem medans SAS flyger just MD-82or.

Svante
2009-12-11 11:44

En MD80 förbrukar inte 30% mer bränsle än en ny Boeing. Och sedan har SAS betydligt störe andel nya flygplan än något annat Skandinaviskt flygbolag.

Henke
2009-12-11 08:04

Snacka om att sila mygg å svälja kameler, man sorterar tidningar men flyger som ett av få bolag i europa kvar med sina MD80 som per passagerare släpper ut 30% mer än en ny Boeing…

God's gift to aviation
2009-12-10 22:31

Man undrar stillsamt om dessa frekventa resenärer sett någon av SAS alla MD80’s under utflygning? =Två svarta streck så långt ögat når!

SAS slår sig för bröstet när det gäller det dom kallar gröna inflygningar, men håller tyst om sina svarta utflygningar!

Ang. dom gröna inflygningarna så blir det inte speciellt grönt eftersom alla andra får ta omvägar och på så vis släppa ut mer avgaser för att SAS skall kunna åka rakt in på tomgång!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten