Fritidsresor sätter in Boeing 787 i Sverige vintern 2013

Publicerad den 27 april 2012
Kommentarer
Fritidsresor räknar med att bli första charterarrangör att använda Boeing 787 Dreamliner i Sverige. Thailand är destinationen och trafiken beräknas starta vintern 2013.
Thomson Dreamliner

I veckan besökte Boeing England med en 787 Dreamliner. Det gav Thomson Airways möjlighet att visa upp det flygplan som bolaget beställt åtta exemplar av och som ska ersätta dagens långlinjeflotta på tio Boeing 767-300.  Pilot ombord var Thomsons chefspilot och ledare för utbildningen av de piloter som ska flyga det nya flygplanet.
            I samband med besöket presenterades också tidtabell för när flygplanet tas i bruk. Thomson blir först i England med att börja flyga Boeing 787-8 och redan nu är den inplanerad till sommarprogrammet nästa år. Den 1 maj 2013 går första flygningen och sedan används den på chartertrafiken från Manchester, Gatwick, Glasgow och East Midlands, i första hand till destinationer i Mexico och Florida.

Thomson Dreamliner

            I och med att Thomson Airways tar Dreamlinern i bruk, räknar systerföretaget i koncernen, svenska Fritidsresor med att också Sverige och Skandinavien blir möjliga att lägga in i flygprogrammet. Enligt planerna ska flygplanet användas på utvalda avgångar från Skandinavien till Thailand med start vintersäsongen 2013. Sträckan Arlanda – Phuket får en flygtid på 10 timmar och 10 minuter. Fritidsresor blir därmed första charterarrangören i Norden med att flyga Dreamliner.
– Det nya flygplanet innebär en rad förbättringar för passagerarna; mer benutrymme, bredare säten, tystare i kabinen och kortare flygtid är bara några, säger Bassam el Mattar, Fritidsresors Sverigechef.
            I charterkonfigurationen utrustas Boeing 787-8 med 291 säten, vilket motsvarar antalet stolar i de Boeing 767-300 som Thomson Airways använder idag. Det ger 47 stolar i Premium Class, istället för dagens 36 och resten av kabinens 244 stolar får så kallad Blue Comfort-standard vad gäller benutrymme.
– Förutom att flygplanet är det klimatsmartaste i sitt slag så öppnar dess kapacitet upp för nya, spännande destinationer som tidigare inte varit möjliga med charterflyg.
            Med den kabin som Thomson valt kan flygplanet flyga cirka 8 500 nautiska mil non-stop. Det gör det möjligt att flyga till resmål som Hawaii, Los Angeles, Singapore, Filippinerna, Buenos Aires och Kapstaden.
– Dreamlinerns tillkomst till flyget är bland det största som inträffat sedan Jumbon lanserades. Och att Fritidsresor nu ska flyga sina kunder till Thailand med det modernaste flygplanet som finns är oerhört roligt, säger Bassam el Mattar.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Multy
2012-05-02 05:24

Vad jag kan förstå blir det kontrakts/bemaningsbolags crew med bas i annat land som kommer gör eventuella 787 flygningar här.

Pia
2012-04-30 11:39

Bara för att man gör ett bra jobb betyder det inte att man skall få allt, det kostar oxå oxh 787 kan tuifly nordic drömma om än så länge det blir inga turer till australien om dom tror det, stor risk att det är andra crew som får flyga den med tanke på hur dyra tuifly nordic är..

Charterhäxan
2012-04-30 07:17

Ni som jobbar på TuiFly Nordic ska nog inte ropa hej ännu. Förmodligen läggs all den produktionen på Thomson och inte er. Är det inte norsk så blir det engelskt…Mkt trist när ni gör ett sånt bra jobb

Jrns
2012-04-29 20:03

Glöm egna 787 innan kostnaden för företaget är lägre, tui nordic eller rättare sagt ägarna tui vill inte ha kvar tuifly nordic om kostnaden inte sänks

Stefan
2012-04-28 13:04

Nåja, det blir iallafall en 737 för dom flesta som ska flyga med fritidsresor i framtiden, för DY har ju hand om nästan ALL charter åt dom… Trist.

Mange
2012-04-28 10:58

Enligt thomsons hemsida kommer benutrymmet i ekonomi vara bättre än både BA och virgin så troligen samma hos TUIfly Nordic allt blir deras nuvarande Blue Comfort skulle jag tro. Kommer de byta till flera stolar under sommaren även på 787 som de nu gör på sina 767or?

BLX
2012-04-27 21:38

Vilket lyft för oss på TUIFly jag längtar till kursen om ett år

Bertil
2012-04-27 21:20

Ja det är bara att hoppas att det inte blir någon flygning ARN-HNL, vem skulle stå ut i charterklass i så många timmar, möjligtvis i Premium. Betydligt bättre att välja Thai B747 i ekonomi med bättre utrymme.

Eurobonus Gold
2012-04-27 19:03

Vad roligt att charterbolagen numera ligger på framkant med de modernaste flygplanen. Boeing 787 kommer bli en signifikant höjning av komforten för passagerarna. Introduktionen av 787 kommer nog dock i sig inte introducera nya destinationer då kundunderlag och ekonomi förstås är styrande. Hawaii kommer inom överskådlig tid inte bli en destination från Sverige då marknaden helt enkelt inte finns, det är för dyrt. Dessutom så kan inte en 787 i Thomsons konfiguration flyga nonstop ARN-Hawaii.

allvetaren
2012-04-27 08:07

Ja, man kommer att byta målning på hela flottan. Men det kommer ske succesivt.

GSEspotter .se
2012-04-27 07:46

Ska man byta målning på flygplanen nu då i samma veva? ,eftersom det är en helt annan målning på bilden än vad dagens flygplan i Tui of World har.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten