Helsingfors flygplats bäst i norra Europa

Publicerad den 16 april 2013
Kommentarer
Bäst i norra Europa, sjätte bäst i hela Europa och femtonde bäst i världen. Flygplatsen i Helsingfors ligger kvar på höga poäng i World Airport Award.

Det blev tätt mellan Helsinki-Vantaa och Kastrup i Köpenhamn, när prisutdelningen World Airport Award, gick av stapeln i slutet av förra veckan. I kategorin ”Bästa flygplats i Europa” hamnade den finska flygplatsen på sjätte plats, tätt följd av Kastrup på sjunde plats.
                     
De fem första platserna togs av de stora flygplatserna: Amsterdam, Munchen, Zurich, Heathrow och Frankfurt. I kategorin ”Bästa Flygplats i norra Europa” som omfattar de nordiska länderna knep Vantaa förstaplats, även denna gång med Kastrup på andra plats. I det inte alltför hårda startfältet lyckades Arlanda ta sig in på femte plats efter Oslo och Billund. Annars är det svenska flygplatserna inte i närheten av några topplaceringar och syns över huvud taget inte på några tio-i-topplistor. Arlanda ligger och trälar på sextionde plats bland ”Världens bästa flygplatser”, ner nio placeringar sedan förra året och några andra svenskar finns inte med bland de hundra bästa.
                     
Också i den listan är Arlanda rejält omsprungen av flygplatsen i Helsingfors. Vantaa räknas som den femtonde bästa i världen med Kastrup på 17 plats. I topp är Singapore Changi, Incheon i Seoul och Schiphol i Amsterdam, de tre som brukar göra upp om titeln världens bästa flygplats.
                     
Den enda lista där Helsingfors inte kan mäta sig med övriga nordiska flygplatser är i antalet passagerare: 14,9 miljoner förra året, i jämförelse med drygt 20 miljoner på Arlanda, Gardermoen och Kastrup.
                     
Sammanlagt har 395 flygplatser deltagit i undersökningen och det är drygt 12 miljoner passagerare som avgett omdömen. Betygen gäller 39 olika kriterier, bland annat check-in, transit, shopping, security. 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Bowling
2013-04-17 23:13

“… i jämförelse med drygt 20 miljoner på Arlanda, Gardermoen och Kastrup.” Flygtorget ska inte ljuga!!!
Arlanda hade förra året 19 642 029 passagerare.
Dessutom heter det München och Zürich på svenska. På engelska heter det Zurich, dvs utan prickar men “Munchen” existerar inte på något enda språk.
Helsingfors-Vanda flygplats heter just så på svenska men i artikeln vill man betona flygplatsen som internationellt varumärke så då blir det godtagbart.
Vi förlåter “GardeRmoen”.

Jonas
2013-04-17 20:41

Helsinki är jättedåligt, smutsiga toaletterna,dåliga restaurangerna,trånga korridorerna,dåliga butikerna…inget specielt…otrevligt sec.personal med gammaldags security linjerna…och mycket mera… 🙁

Saltkammargutten
2013-04-17 15:37

Ja vem fan bryr sig om SAS och CPH. Helt ärligt varsågod och behåll det nere i Skåne om ni tror att danskarna bryr sig om er på nåt sätt. Vi stockholmmare väljer andra och bättre vägar och bolag, t.ex. HEL. Gasta på om CPH och den sörjan. Vi bryr oss faktiskt inte. Vi har viktigare saker att tänka på. T.ex. att EK nu äntligen kommer hit.

Jocke
2013-04-16 22:35

Nu shoppar jag väldigt sällan på flygplatser men där tycker jag nog att LHR är klart mycket bättre än CPH.
Loungerna däremot är riktigt värdelösa på CPH precis som på ARN, men det är ju SAS lounger.
Där vinner ju LHR,FRA och MUC och det är där jag spenderar min dötid.

Öresundståg
2013-04-16 22:03

Köpenhamn är såååå mycket trevligare med alla butiker och restauranger att spendera “dö tid” på!!!

Hemliga Harry
2013-04-16 16:39

Är de Sas fel att arlanda hamnade efter kastrup? Ta åh tänk vilken flygplats som är mest modern och vart i från det går flest linjer? Svaret blir nog inte Arlanda som fortfarande inte målat om terminal byggnaderna A och B piren på terminal 5 sen dom byggdes, ett tydligt svar på att Sverige står still i utveckling =)

Rudolf
2013-04-16 12:25

SAS och CPH. Tja. Skit ska väl skit ha, förmodar jag. Men nu handlade artikeln om Helsingfors som brädade CPH. Det sved tydligen.

Jocke
2013-04-16 10:59

Ja ytterligare en anledning att inte välja SAS. Sämre flygplats,service samt en otrevligare personal på CPH och SAS än tex. HEL och Finnair, FRA,MUC och Lufthansa samt LHR och BA
Ska jag ändå som Stockholmare åka med mellanlandning så är ju SAS och CPH det sista jag skulle välja av de större bolagen i Europa.
För mig får de gärna sälja de resterande 21 % av bolaget till danskarna, finns betydligt viktigare saker att lägga pengarna på än att vara delägare i ett förlust drivande danskt bolag.

Preben
2013-04-16 09:36

Där har vi ytterligare en anledning till att SAS flyger den mesta longhaul från CPH, inse det stockholmare.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten