Featured article image

Icelandair väljer Boeing och Airbus

Publicerad den 2023-07-18 00:00av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-01-15 21:11
Kommentarer
MAX-familjen och A320-familjen. Icelandair lämnar nu tiden som kund enbart hos Boeing och bygger upp en flotta med både 737 och A321LR.
Icelandair har varit en trogen kund hos Boeing sedan 1967 när en första B727-100 togs in i flottan. Sedan dess har det varit B727, B737, en inhyrd B747, B767 och framför allt B757 som varit och är ryggraden i flottan. Det isländska flygbolaget var också på väg att köpa B787 Dreamliner men hoppade av i sista stund. Ett väl avvägt beslut, visade det sig. De två maskiner som skulle gått till Icelandair övertogs av Norwegian som fick två katastrofer på halsen vilket fördröjde starten av hela långlinjeprogrammet. 
 
Arbetshästen Boeing 757 ska dock bytas ut efter närmare 30 år i tjänst och valet föll återigen på Boeing med en beställning på två versioner av MAX-familjen, MAX8 och MAX9. Sammantaget flyger 18 nya MAX i flottan.
Redan under 2019 dök uppgifter upp om att Icelandair var intresserade av A321 men det rann ut i sanden. Det ryktet återuppstod under 2023 gjort gällande att Icelandair var på väg bort från enhetsflottan och studerat Airbus nya långdistansare i A320-familjen. Under sommaren blev det så klart att tiden med en enhetsflotta är över i och med att flygbolaget köper 13 Airbus A321XLR och samtidigt leasar fyra A321LR. 
 
De effektiva A321XLR-flygplanen kommer att stärka vår affärsmodell ytterligare, öka vår flexibilitet och ge möjligheter för framtida tillväxt, samt ytterligare stödja vårt hållbarhetsarbete, konstaterar Bogi Nils Bogason, Icelandairs VD i en kommentar.
 
Det är framför allt kapaciteten att flyga långt som ligger bakom beslutet. A321XLR har en räckvidd på 8 700 kilometer medan A321LR klarar 7 400 kilometer vilket är betydligt längre än de två MAX-maskinerna som klarar strax över 6 000 kilometer. För de riktigt långa sträckorna har Icelandair kvar tre B767-300ER som av allt att döma blir kvar ytterligare en tid. För Airbus är det en framgång att ha lyckats få in en fot hos ett flygbolag som traditionellt varit trogna boeingkunder i långa tider. Redan under 2025 ska de första leasade A321LR vara i drift medan långlinjeversionen XLR börjar levereras under 2029.
 
Airbus har nu beställningar på cirka 8 800 flygplan i A320-familjen. Därför invigdes nyligen ytterligare en produktionslina i Toulouse som, när den är igång, ska kunna öka den totala leveransen av A320-familjen till 75 flygplan i månaden.
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2023-07-18 14:58

har range på ca 11.000km i fölge wiki.

Icelandair trafikkerer pr dags dato ikke San Francisco, eller Los Angeles. Begge ville vært naturlige for selskapets 767. De har forövrig 5 maskiner, men 2 er for frakt.

I stedet anvender man de, med mange seter, på tunge ruter. Den lengste er dog SEA, ca 7 fra KEF.

Klasse
2023-07-18 11:24

Värt att notera är att de 18 Maxar som flyger för Icelandair inte alla är ny. 4st av dessa har tidigare flugit för Norwegian.

pf
2023-07-18 10:39

hadde på slutten av 70-tallet, frem til ca 1990 ulike DC-8-modeller. Denne gikk også på ruten KEF-FBU-ARN v.v. den gangen. Svår på vinteren pga kort bane på Fornebu, retning Island.
Redaksjonen, og andre, finner info om FI’s DC-8 på planespotters.net

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten