Irländska flyg-fighten fortsätter

Publicerad den 17 augusti 2007
Kommentarer

Privatägda Ryanair lyckades inte med sitt fientliga bud på att köpa en kontrollpost aktier i det nationella flygbolaget Aer Lingus.

Men kampen mellan de två går ändå vidare, Ryanair tjänar pengar medan Aer Lingus försöker hitta en ny lågpriskurs som skall leda fram till efterlängtad lönsamhet. Hindren är dock många för tidigare så traditionella Aer Lingus, inte minst bland bolagets piloter.

Aer Lingus vill öppna en bas i Belfast med ett trettiotal nyrekryterade piloter, men detta motsätter sig facket som menar att det hela är ett sätt att sänka lönenivån i cockpit. Belfast-piloternas preliminära riktlön är beräknad till motsvarande 815.000 SEK per år.

För att på ett konkret sätt visa sitt missnöje med Belfast-planerna kommer Aer Lingus piloter att strejka under två dygn med början nu på kommande tisdag (21 augusti).  Bedömare i Dublin räknar med att strejken kommer att beröra ca 50.000 resenärer.
PS. Sedan ovanstående skrevs har nu Aer Lingus och piloterna beslutat att fortsätta förhandlingarna. DS

Aer Lingus flyger huvudsakligen inom Europa, men har också fem långlinjer mellan Dublin och New York, Los Angeles, Chicago, Boston och Dubai.

Ryanair är redan på plats i Belfast varifrån man flyger tre router till Glasgow, Liverpool och East Midlands.

Ryanair slår till i Dublin, som är bägges huvudbas, och kommer att börja flyga därifrån på några av de linjer som Aer Lingus är etablerade på. Lågpris gäller, Rynairs priser på de nya linjerna till bl a Frankrike och Schweiz kommer att vara minst 1.800 SEK under vad Aer Lingus tar.

Rynair kommer också att satsa på avgångstider som ligger så nära Aer Lingus som möjligt.

Ryanairs ambition tycks vara, att om man inte kan köpa ut Aer Lingus från hemmaplan, så skall man med alla tillgängliga medel slå ut konkurrenten från marknaden.  

Aer Lingus har aviserat att man i slutet av oktober kommer att återuppta flygningar på linjen Köpenhamn – Dublin, som varit nerlagd i knappt två år. Med budgetbiljetter som ett marknadsvapen skall man försöka ta upp kampen mot SAS, som redan flyger routen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten