Jannes personliga dagbok om läget

Publicerad den 19 april 2010
Kommentarer
Lördag morgon vaknar jag med en olustkänsla i maggropen. Kollar nyheterna om askmolnets utbredning och börjar undra vem gör vad i den här dramatiska situationen son börjar uppstå i flygbranschen. Ringer Mikael Wångdahl bar för att diskutera lite kring vad som är ett värsta scenario. Vi konstaterar snabbt att ett flertal bolag kommer snart att hamna i en likviditetskris

Så vad gör vi?  Det enda vi då kunde komma på var att vända oss till regeringen – på en lördag!

Jag hittar ett visitkort i en kavajficka till en handläggare på Näringsdepartementet och ringer honom. Jag beskriver situationen för honom och säger att vi från SFR vill ha ett möte så snart som möjligt.

Hör o häpna – han ringer tillbaka inom en timma och säger att vi tar ett möte i morgon söndag kl 1100. Mikael och jag sätter igång och funderar på vad är det vi ska säga. Vi försöker få kontakt med flera operatörer för att få in snabba synpunkter. Till slut så har vi gjort en grov uppställning på vad som händer direkt i flygbolagen när intäkterna helt plötsligt upphör.

Så på söndagen gjorde vi en presentation på hur mycket i grova drag alla svenska flygföretag får i direkt resultatförsämring. Vi uppskattar att beloppet är ca 100 msek per dag.

Vi redogjorde för andra direkta och indirekta effekter som flygstoppet får och framförde farhågorna att ett flertal flygföretag sannolikt inte klarar sig så värst många dagar eftersom vi nu närmar oss löneutbetalning. Vi tog timeout och bestämde oss för att träffa i dag på förmiddagen.
Väl hemma filade vi lite på siffrorna, tog in lite mer synpunkter från några bolag och satte ihop ett brev som i stort visar på de olika effekterna av kris på kort och lång sikt.

På mötet i dag deltog en delegation från näringsdepartementet på åtta personer med statssekreterare Leif Zetterberg i spetsen. Dessutom utökades vår delegation till vår ordf Palle som nu äntligen tagit sig hem från Skottland samt Hans Ollongren från SAS. Därmed så representerade vi inte bara SFR utan vi har varit tydliga med att det vi beskriver omfattar alla företag med en svenskt AOC. I den allvarliga kris som råder måste alla stå enade m vi ska få någon framgång i våra diskussioner med departementet.

Resultatet av dagens m,öte kan vi inte sia om men fullt klart är att de lyssnar på oss och tar till sig vad vi säger. Vi märker att de är väl insatta i problematiken men de kanske inte vet hur intensiv vår bransch är och brir lite skrämda när vi säger att det handlar om dagar.

Näringsdepartementet rapporterar nu vidare uppåt och i eftermiddag har transportministrarna i EU en videokonferns för att diskutera den akuta situationen i Europas flygbolag.

Vi hoppas och tror att man nu förstår hur alvarligt situationen i hela industrin är och jag är övertygad om att de nu inser betydelsen av det arbete vi dagligen utför i alla flygföretag.

Vi kommer  ha förnyade kontakter efter ministermötet.

Janne

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten