LFV oroat – överväger kräva garantier från FlyMe

Publicerad den 7 december 2006
Kommentarer

Flygtorget @irmail konstaterade vid en kontroll hos Bolagsverket under onsdagen, att FlyMe Europe AB hos verket ännu inte har registrerat den senaste emission, trots att bolaget för någon månad sedan tillkännagav att aktier för 147,9 Mkr tecknats.

Eftersom FlyMe-rapporten för tredje kvartalet visar, att bolaget blöder allt kraftigare kan den uteblivna registreringen möjligen indikera att bolaget lider brist på pengar.
 
Därför frågade Flygtorget @irmail Nils-Olof Dahlin, kreditchef på Luftfartsverket, LFV, om man där har börjat oroa sig, eller om FlyMe har uppvisat tecken på bristande betalningsförmåga.

Nils-Olof Dahlin börjar med att betona, att FlyMe hittills har skött sina betalningar perfekt och att man har gjort så ända sedan bolaget startade i mars 2004.

Däremot börjar LFV oroa sig för hur mycket luft under vingarna FlyMe nu verkligen har kvar.

"Vi oroar oss för vad vi läser och hör om FlyMe, t ex att man skulle ha gått ut med felaktig statistik", säger Nils-Olof Dahlin. "Ännu mera oroliga har vi förstås blivit när nu vi nu också läser att folk hoppar av från FlyMe, t ex Fredrik Skanselid, som vi haft mycket god kontakt med och har stort förtroende för."

LFV fakturerar idag FlyMe med cirka 8 Mkr varje månad för sina flygplatstjänster. Men framöver kommer det förmodligen inte att räcka för FlyMe, att man betalar punktligt för att få LFV att fortsätta vara övertygat om LFV nya loggan litenbolagets betalningsförmåga.

“I mars när FlyMe utvidgar sin verksamhet till att flyga utrikes också från Arlanda, så ökar deras kostnader till oss till cirka 12 Mkr per månad. Vi överväger nu om vi då ska börja kräva garantier från FlyMe.”

Har ni på LFV också konstaterat att FlyMe ännu inte har registrerat emissionen på 147, 9 Mkr hos Bolagsverket och har ni i så fall gjort er några tankar kring detta?

“En person har uppmärksammat oss på det och också frågat en styrelsemedlem i FlyMe Europe varför det inte har skett”, säger Nils-Olof Dahlin. “Han fick svaret att man inte hunnit, men att också att man ännu inte fått in alla pengar från dem som tecknat sig. Och det låter ju också oroande.”

Möjligen kan det vara så att den uteblivna registreringen hos Bolagsverket är ett varsel om pengabrist hos FlyMe. Bolaget skulle också om man fått in huvuddelen av pengarna kunnat göra en preliminär registrering för cirka 114 Mkr.

Men inte heller detta har man gjort.

Dessutom kan man undra över följande:

Avsikten var att dra in 194 Mkr till FlyMe genom denna, den senaste emissionen. I prospektet för emissionen står att huvudägaren Cognition AS i Oslo, enligt två bindande och skriftliga avtal, har “utställt garanti uppgående till MSEK 130”.

I kvartalsrapporten konstateras att FlyMe “från aktieägarna” fick in två tredjedelar av det önskade emissionsbeloppet, 147,9 Mkr.

Cognition har alltså inte bidragit med en enda krona från den ställda garantin för att nå upp till de eftersökta 194 miljonerna. Hur förklarar man annars att emissionen bara inbringade 147,9 Mkr?

I FlyMe:s pressmeddelande från den 10 november sägs, att man från befintliga och nya aktieägare exakt hade fått in 147 866 173 kronor. 57 procent uppgavs komma genom aktieägares företrädesrätt, 19 procent genom aktieägares subsidära företrädesrätt (aktieägare som tecknat sig för mer än tänkt tilldelning), samt 24 procent från allmänheten.

Så, återigen, vart tog pengarna från Cognition AS:s garanti vägen…?

Det enkla svaret tycks vara att Cognition inte fyllde upp med de cirka 64 Mkr, från 147,9 Mkr till 194 Mkr, vilket man enligt prospektet ju garanterat att man skulle göra.

I så fall; finns det egentligen något tydligare tecken på att en huvudägare antingen saknar medel nog att uppfylla sina garantiförpliktelser? Återstår förstås att huvudägaren inte tror på FlyMe, utan plockar in pengar enbart från alla andra – förutom förstås genom en eventuell egen täckning som aktieägare och inte som garant.

Däremot har Cognition AS håvat in omkring 1,5 Mkr i s k garantiprovision, utan att alltså ha ställt någon riktig garanti, eller ställt några pengar till förfogande.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten