Featured article image

Linje till Tokyo allt mer avlägsen när ANA halverar flottan

Publicerad den 25 oktober 2020
Kommentarer
Varannan långlinjemaskin försvinner ur flottan. Därmed försvinner möjligheterna att All Nippons planerade linje till Arlanda blir av.
Den 6 juni skulle den hett eftertraktade linjen mellan Arlanda och Tokyo ha varit igång. Men pandemin satte stopp för de planerna och nu sjunker möjligheterna inför framtiden. Detta sedan All Nippon Airways, som skulle startat trafiken nu bestämt sig för att skära ner långlinjeflottan till hälften. Det är i första hand äldre Boeing 767-200 och 767-300 som fasas ut. Men även ett antal 777-200 och till och med några av de äldsta Dreamliner försvinner när 120 flygplan ska bli 60. 
En halverad långlinjeflotta gör att All Nippon nu koncentrerar sig på de rutter som fanns på linjekartan innan Covid-19 slog till. Att i dagens läge öppna en helt ny och oprövad linje är avlägset.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Fundersam
2020-10-29 21:35

Märkligt att Flygtorget inte nämner något angående att ANA Group precis annonserat att dom skall expandera. Koncernen öppnar ytterligare ett flygbolag vid namn Air Japan med en flotta bestående av B787or.

Så flygmaskiner har dom uppenbart gott om.

Saltkammargutten
2020-10-27 12:10

Det var inte enkom en OS linje. Nu pratar du goja.

Anders Lind
2020-10-26 22:47

Nåt som väl också har stor påverkan för flygbolagen i nuläget och framöver är väl hur mycket cargo man räkna med. Kan ju väga tungt när man räknar på lönsamheten för nya linjer..

Fundersam
2020-10-25 18:14

Del 3.
Är detta en strategi som ANA har kommunicerat ut? Man arbetar konstant med utvärderingar av samtliga linjer. Tiderna ändras och ibland kan det ske att man väljer att stänga ner existerande rutter och istället satsar på nya destinationer. Bolaget planerar fortfarande att öppna upp både ARN/IST/MXP.

Fundersam
2020-10-25 18:13

Del 2. Du skriver bland annat. “En halverad långlinjeflotta gör att All Nippon nu koncentrerar sig på de rutter som fanns på linjekartan innan Covid-19 slog till. Att i dagens läge öppna en helt ny och oprövad linje är avlägset” Hur vet du att bolaget koncentrerar sig på rutter som fanns i bolaget innan Covid-19?

Fundersam
2020-10-25 18:11

Del 1.
Idag har ANA 64 stycken B787or.
Bolaget planerar att fasa ut ett fåtal äldre B787 som har några år på nacken samt ett antal B767 och B777. Det finns således fortfarande gott om maskiner kvar för att kunna öppna upp HND-ARN som planeras trafikeras med en B787.
Jag antar att du som skribent bara spekulerar.

Gissningar
2020-10-25 13:29

Nu gissar Flygtorget friskt i ett läge där ingen överhuvudtaget vet vad som kommer att flygas framöver eller inte. Trots att Japan är ett av de ställen dit stockholmare förmodligen kommer resa även när de tröttnat på SAS köpenhamnsfixering så väljer Flygtorget att gå ut med detta.

Assar
2020-10-25 13:00

Den planerade linjen var visst bara bara en temporär linje i samband med OS.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten