
Lufthansa siktar på svenska regionala flygplatser?
Publicerad den 18 oktober 2023Kommentarer
Norrköping har aldrig haft en linje till Frankfurt. Däremot Munchen. Oavsett så kommer jag utnyttja en sådan linje om det blir verklighet
Trevligt att se namnet City Airline igen, undras om de skall flyga på GOT, det hade varit lite roligt. Är den gamla City-loggan fortfarande kvar på hangaren?
Flygkonsult 10:05 …och Air France personal förväntar sig inte att alla kan franska? Samma problem där gissar jag ??
Testa Eurowings CPH-PRG, där har kabinpersonalen som förstaspråk allt från tjeckiska via ‘broken english’ till schwyzerdütsch och upplevelsen blir därefter…men det är ju inte “riktiga” Lufthansa förstås…
Nu när bra snart inte finns mer ligger ju målet öppet! Kul om vi kunde få ett riktigt flygbolag i Sveriges inrikes förutom SAS då…
Varför det dyra matarflyget från mindre orter inte fungerar nu är för att företagen inte vill betala fullprisbiljetter, business är nere på kanske en 10-20% nivån av vad den varit. Lågpris bolagen som SW FR etc kör point to point, det fungerar uppenbarligen bra. SW Från Svensk perspektiv få betalt i en fallande sek men betala mkt I stigande USD, och ett ökande oljepris, med även tärande inflation, som gör att företag och privatpersoner håller igen.
Varför det dyra matarflyget från mindre orter inte fungerar nu är för att företagen inte vill betala fullprisbiljetter, business är nere på kanske en 10-20% nivån av vad den varit. Lågpris bolagen som SW FR etc kör point to point, det fungerar uppenbarligen bra. SW säljer enkelresor nu för 29 usd.
Från Svensk perspektiv få betalt i en fallande sek men betala en stigande USD, samt ett ökande oljepris, + även tärande inflation, gör att företag och privatpersoner håller igen.
Det går inte att gissa, måste göras en gedigen marknadsundersökning för att fastställa utl. dest med ev. stop på vägen fylla upp, kanske börja uppe i Norrland, Det går inte titta på vad man gjorde förr vilka bolag som misslyckades etc. det är här och nu som gäller, sen utifrån det skissa framtids prognos.
Frågan är ju dock varför man vill sätta sig på ett tåg norrut som tar ca. 2 timmar för att flyga söder ut. Ska jag ta ett morgonflyg eller förmiddagsflyg från Arlanda så måste jag ju åka kvällen och bo på hotell. För den extra summan skulle jag ju kunna flyga business från Östergötland.
SAS har tidigare flugit från NRK och toppade med över 100.000 pax innan man av oklar anledning la ner. Med det var NRK den SAS destination som hade störst utrikestrafik när det gäller regionala flygplatser i mellan Sverige. Så här har LH en marknad och kan slå en kil i KLM:s linjer från LPI.
Kalmar har redan trafik två gånger i veckan till Frankfurt med Air Dolomiti. Karlstad hade en linje till Frankfurt via Jönköping som skulle kunna återkomma.
Utöver det skulle en av flygplatserna Linköping eller Norrköping förmodligen fungera. Dock kommer SJ från vintern köra direkta tåg till Arlanda i princip en gång i timmen.
Skulle Norrland vara aktuellt är det Luleå som slår Skellefteå i storlek och efterfrågan.
Ängelholm har goda tågförbindelser till Kastrup, så knappast aktuellt.
hade linje till MUC medan Karlstad/Jönköping delade flygmaskin till Frankfurt. Det var BMI på bägge dessa linjer men de växte för fort och till slut blev det mesta fel och därmed KK.
Norrköping har haft linje flera år till Frankfurt , tyvärr gick bolaget då i konkurs, trots bra beläggning från Norrköping.
Vad är det som har gjort att KLM har lyckats från LPI när andra försök till hubbar i europa har total misslyckats även på linjer som har varit skattefinansierade?
Vad behöver LH göra för att bli lika lyckosamma som KLM från LPI?
Finns gott om flygrörelser att nyttja på LPI. SAAB är ingen begränsning där för expansion.
Tänk om de kunde komma till Sundsvall oxå snart!
Ja, det är väl möjligt att öppna trafik från Karlstad.
Beläggningen tidigare var hyfsad, men drogs ändå med ett kraftigt underskott, som finansierades med skattemedel. Den idiotin får inte upprepas. Annars är väl Örebro, Västerås och Nyköping bättre alternativ med betydligt bättre befolknings- och upptagningsområden än Karlstad. Men om ens de kan få lönsamhet är högst osäkert. Många tidigare totalt misslyckade försök – liksom i Karlstad – under de senaste 20 åren är säkert avskräckande
Karlstad har för litet underlag. I sådana fall tror jag de skulle välja Örebro.
Ängelholm låter intressant. Ganska nära till Kastrup därifrån…
Flyger KLM fortfarande från Växjö?
Då hoppas jag att några linjer hamnar i Norrland, så vi slipper eländet Arlanda.
Om lufthansa nu känner att det skett bakom ryggen på dem kan man då ifrågasätta sig om varför de själva inte la ett anspråk på att köpa in sig i SAS. Nu när Skandinavien är en så viktig marknad för dem.
Man kan tycka att dem haft sin chans och ej kan klandra Air France/KLM för att de gjort anspråk och vunnit. Dem får helt enkelt stå sitt kast. Sen kan man tycka att det är olyckligt att SAS lämnar Star Alliance med tanke på alliansens fotfäste på de tre skandinaviska hubbarna.
Jag anser att här borde karlstad flygplats ligga på och få tillbaka linjen de hade till münchen. Den hade tydligen relativt bra beläggning. och nu är Karlstad är helt utan linjtetrafik skulle det nog gå bra att locka med folk.
Kanske mellanlandning från skelleffteå?
Lufthansa är förvisso ett mycket bra flygbolag.
I synnerhet om man reser just till Tyskland med detta bolag.
Dock har inte Lufthansa, som till stor del hanterar de inkommande resenärerna från SAS (inkl EuroBonus-resenärer) till de tyska flygplatserna inkl München, hanterat dessa SAS-resenärer särskilt väl och det kanske betalar sig nu.
För det första är det mycket Lufthansa-personal som förväntar sig att man pratar tyska. Och detta på en internationell flygplats.
KLM har aldrig haft mer än 3 avgångar per dag från LPI och hurvida trafiken kan öka där är starkt kopplat till Saabs aktiviteter på flygplatsen. Banan ägs av Saab.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten