Malmö Aviation och Sverigeflyg skapar nav på Bromma
Publicerad den 26 oktober 2011
Sverigeflyg, alltså Blekingeflyg, Flysmåland, Gotlandsflyg, Kalmarflyg, Kullaflyg och Sundsvallsflyg trafikerar idag sex mindre destinationer i främst södra Sverige från Bromma. Malmö Aviation å sin sida flyger från Bromma till Malmö, Göteborg och Umeå.
Bromma får nu än större betydelse som nav när de två bolagen synkroniserar sina tidtabeller och över 32 000 flygningar till nio destinationer byggs ihop till ett sammanhängande inrikesnät. Vissa av linjernas tidtabeller läggs om helt för att ge transferpassagerare möjligheter att flyga vidare med ett annat bolag.
– När vi nu knyter samman våra sex linjer med Malmö Aviations linjer skapar vi ett högeffektivt inrikesnät, säger Michael Juniwik, vd för Sverigeflyg. Målet är att skapa marknadens effektivaste linjenät med 15 minuters transfertid. Bromma flygplats är en perfekt flygplats för detta, med korta och snabba flöden.
De nya tidtabellerna börjar gälla den 30 oktober och knyter då samman Malmö, Göteborg, Umeå, Växjö, Ronneby, Ängelholm, Kalmar, Visby och Sundsvall. De två bolagens flygplansflottor består av Sverigesflygs SAAB 340, SAAB 2000 och ATR och Malmö Aviations Avro RJ100.
– Tillsammans tar vi nu ett steg mot att bli Sveriges två snabbaste och effektivaste flygbolag med sammanlagt två miljoner resenärer årligen. Fler och fler upptäcker fördelarna med Bromma flygplats där både terminal och nästa flyg finns inom kort avstånd, säger Bengt Roswall, vd, Malmö Aviation.
Kommentarer
Alltid roligt att höra nya ambitioner och satsningar. Hela upplägget låter mycket lovande även om transfermöjligheterna är något begränsade. Transfer förmodar jag kommer ske från destinationerna SDL, UME, VBY till övriga. Alltid en början men troligen behöver minst LLA och OSD inkluderas i norr för tillräcklig passagerargenomströmning för att ambitionen ska få full effekt. Kämpa på! Bra initiativ.
När blev Sverigeflyg ett flygbolag med egna flygplan? Måste missat denna nyhet….
Från Malmö aviations sida blir det svårt med nya linger med nuvarande flotta.
RJ100/85 går under dom sk. tunga slottarna och det finns inte tillräckligt av dessa för att starta en linje till.
Men med den nya flottan på G in, öppnas det upp helt nya möjligheter…
Vi har idag redan 15 min transfer som vi hanterar dagligen utan förseningar. Dessutom byggs det upp en transferorganistation på BMA (Malmö aviation) för att möta den ökade trasfereringen.
Detta är bra för båda bolag och passagerare, och en unik produkt i flygsverige.
15 minuters transfer bäddar för förseningar och missnöjda kunder. Nu är det tydligen Malmö Aviation som skall gynnas med matningstrafik och sämre turlistor för Sverigeflyg som konsekvens. Vi är oroliga för våra jobb pga av att Malmö Aviation ensidigt utnyttjar Sverigeflyg.
Kanon Juliwik.
15 minuters transfertid….
Ser fram emot förseningar, vilket medför missad transfer. Eller om man bara ska åka enkel väg från bromma och det kommer en transfer med tillräckligt många passagerare för att mitt plan ska hållas på backen i väntan på dessa.
Har flugit med sverigeflyg några ggr och kan inte påstå att tidspassning är deras starka sida. Malmö kanske styr upp deras verksamhet nu. Fantastiskt bolag.
Så ska det va =) För nu är det bara en enda röra av otaliga små flygbolag, tex. Skyways, Nextjet, Golden Air, Direktflyg m.fl. som utan samordning eller uppenbar strategi trafikerar både Bromma och Arlanda hej vilt. Nu har några styrt upp det tillsammans i alla fall, och koncentrerar sig på EN flygplats. Fördel Bromma.
Ja det blir bra med ett nyt nav på Bromma men undra om det blir några nya destinationer?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten