Medling ska stoppa flygstrejk
Publicerad den 20 maj 2010En strejk är det sista som den redan plågade flygbranschen behöver. Det är båda sidorna i konflikten överens om. Men när Svensk Pilotförening, SPF, i måndags varslade om strejk kan det innebära ännu mer tid på marken för Avia Express, Avitrans Nordic, Golden Air och Svenskt Direktflyg. Den 27-28 maj och 7-9 juni är utlysta som strejkdagar.

– Jag hoppas att vi kommer överens och att det inte blir strejk, säger Mikael Rongve på SPF. Men vi var tvungna att markera för att komma vidare med den tunga frågan om hur piloter ska vara anställda i framtiden.
Elisabeth Holming-Schiller, förhandlingschef på flygarbetsgivarna är överraskad av varslet.
– De förhandlingar som varit igång var enbart ajournerade och skulle tas upp igen, säger hon. Istället läggs ett varsel och jag är faktiskt förvånad över att de vågar.
Pilotföreningen menar dock att framför allt frågan om anställningsformerna är så viktig att de måste ta en konflikt, med alla de risker den innebär.
– Flera bolag har sagt upp sina fast anställda piloter och vill ersätta dem med piloter antingen på kontrakt eller från bemanningsföretag. Hur det ska lösas vill vi vara överens med arbetsgivarna om, säger Mikael Rongve. Hittills har det inte lyckats utan vi får höra att vi måste anpassa oss till de hot som finns från flygbolag till exempel i Östeuropa. Men att svenska piloter ska börja buda om jobben, det är att gå tillbaka 100 år i tiden.
Flygarbetsgivarna ser bemanningsfrågan ur en annan vinkel och jämför med hur det ser ut i andra branscher.
– Varför ska det finnas ett veto mot bemanning och inhyrning i flygvärlden när det fungerar i snart sagt alla andra branscher. Det är klart att den frågan går att lösa också hos oss, säger Elisabeth Holming-Schiller som även vänder sig mot påståendena från fackligt håll att arbetsgivarna vill tvinga ner lönerna med upp mot 30 procent.
– Det är helt missvisande och jag ser det som ett pr-mässigt utspel inför medlingsförhandlingarna. Vi vill bygga om lönestrukturen i branschen på lång sikt. Det innebär inte att vi rör dagens lönekuvert. Däremot, när det gäller framtida nyrekryteringar, hoppas vi ha ett annat system för löner och löneökningar.

– På övriga arbetsmarknaden har man under årets avtalsrörelse lyckats komma överens om lönenivåerna, kontrar Mikael Rongve. Det hoppas jag att vi också gör. Men vi måste börja diskussionen från där vi är idag och inte underifrån, från en sämre position.
Både facket och arbetsgivarna sätter nu sitt hopp till medlingen som inleds idag och som förhoppningsvis sätter stopp för strejkerna som i så fall inleds om en vecka.
– Och det är i förhandlingsrummen som förhandlingarna ska föras, säger Elisabeth Holming-Schiller. Det är en viktig tidpunkt för hela branschen och för en del bolag helt avgörande inför framtiden.
Mikael Rongve håller med:
– Just nu är det fyra bolag som är uttagna i konflikt men förhandlingarna berör ju hela branschens framtid.
Kommentarer
Flyg-A säger… “Vi vill bygga om lönestrukturen i branschen på lång sikt. Det innebär inte att vi rör dagens lönekuvert”…
De här företagen kan inte stava till långsiktigt. än mindre planera långsiktigt. De vill ha långsiktiga avtal, men så fort avtalet är påskrivet så vill man förhandla om, “annars lägger vi ner”, så fort man blir upplyst om att vi faktiskt har ett giltigt avtal, så säger man upp alla piloter av ren tjurighet, och försöker genast några nya trix.
Ville bara hålla med mmm!
55 000kr får du på Avia efter 24år som kapten i firman. Va fan har lönen med det hela att göra när man har en arbetsgivare som bara tänker kortsiktigt och inte kan sälja stolar.
…Fan va dum du är!!!
Kostnaden för en besättning är cirka 30 SEK per såld biljett enligt en tidigare gjord undersökning… Oj! Finns det annat som kostar!!!???
55000kr för en kaptenslön får man först efter minimum 1500h tot tid varav 250h PIC tid förutsatt att flygbolaget behöver kaptener. Detta innebär minst 2år om du jobbar maxtid tillåten/år men snarare uppåt 5 år och därutöver innan du blir kapten med den erfarenhet som krävs. Knappast någon ingångslön eller hur…!
Att snacka om kort utbildning är att skjuta sig i foten. Att gå den snabbaste vägen på ca två år innebär mer studerande och tid än att plugga fem år på universitet på vissa program. Att plugga till pilot ställer höga krav på personen ifråga samt att man sitter på lektion från 0800-1700 samt flyger dag som natt. Jämför med att på universitet gå på två föreläsningar i veckan och ha diverse lov. Att dessutom riskera jobbet3 ggr/år i OPC, PC och medical.
Dessutom handlar det inte bara om lönen. Mest handlar det om att minska anställningstryggheten radikalt. Ett straff som ingen svensk invånare inom vilken bransch som helst borde acceptera.
Bra sagt Sture! NOT! Du kanske ska och sätta dig ner i lugn och ro, läsa igenom vad det innebär om Avia får igenom sitt avtal. Det finns säkert fler som du som kan tänka sig jobba “gratis” och ingen tryghet. Det är synd!
Och vad tycker du en kapten ska ha? Som har ansvar över många människoliv och måste ha full koll på grejerna? Det är inte som att köra buss det kan jag lova dig. Det är inte bara att stanna och hoppa ur om saker och ting börjar krångla. Vad tror du man får betalt för? 55 000 kr är en skälig men relativt låg lön för en kapten. Vad tjänar en kapten på widerö t.ex?
Äntligen gör man något åt piloternas absurt bra villkor. Efter en kort utbildning och tjänar man fantastiskt bra, Snittlön för en kapten på Avia är 55 000 kr! Dessutom vill man knappt jobba alls. Vi andra som jobbar inom flyget har ju länge förstått att det inte kan fortsätta men ingen har vågat ta fighten. Bra jobbat Avia!
Norwegian piloterna fick en löneökning på ca 7 procent på ett år. De svenska arbetsgivarna vill sänka lönerna istället OCH ta bort löneökningar efter tillgodogjorda tjänsteår….
Skäms Avias, Goldens och de andra bolagens chefer!!!!!!!!
Alla därute!! Köp utbildn: 500 000 Uppehälle: 200 000 Typutbildning 250 000 MCC: 40 000 Andra kostnader 100 000. Totalt: ca 1,1 milj. i lån. Jobba sedan(om du får jobb) för 18 000:- månad utan trygghet.
Jag har gjort den här resan. Jobbat gratis ett par år. Underbetald styrman efter det.
Stå på er SPF! Kommer inte finnas någon som vill bli pilot om dessa förslag går igenom.
Ni tar “lagerarbetare” som exempel, den lägst av alla låga och jämför att de minsann inte behöver pröjsa en halv mille för sin utbildning. Nä,men de tjänar heller inte ens hälften av pilotlönen och de flesta av dom är anställda av bemanningsföretag nuförtiden. Ingen som tycker synd om dom?
Stå på er SPF. Finns ingen anledning att tillåta bemanningsföretag. Det är bara en fråga om maktmasturbation ifrån arbetsgivarhåll. Detta gäller alla brancher som använder systemet. Det är skadligt för svensk ekonomi på sikt ha en stor del av den arbetsföra befolkningen anställd via bemanningsföretag. Om du är anställd via ett bemanningsföretag drar du ner på din konsumtion till ett minimum eftersom du saknar arbetstrygghet och du får svårigheter att få lån till boende och bil etc.
Behövs verkligen piloter? När man åker tunnelbana i Köpenhamn slipper man förare, är det kanske inte dags att vi slipper piloter och vi som resenärer bara betalar för kapitalkostnaden och slipper kostnaden för piloter?
Den här konflikten visar verkligen att det behövs en stark fackförening för piloter i Sverige. Att arbetsgivarna bara ser sina piloter som en kostnad och inte en resurs är på ren svenska för jävligt. Att arbetsgivarna skulle ta den här chansen att klämma åt piloterna var väl ingen överraskning för någon efter finanskris och askmoln.
Nu verkar det tack och lov som att inga piloter tänker vika sig i dessa viktiga frågor.
Tycker synd om Avia Express och dess personal eftersom Skyways är nu sålt till Air Baltic och då kommer de säker med sina egna flygmaskiner. Bolagen är redan separerade och detta är tragiskt. Hur kan man välja att inte ta hand om sin personal och sälja ut sig till andra sidan Östersjön.
Under askan ställde piloterna upp med att ta ut semester/kompdagar och tjänstledighet, det är att ställa upp för bolaget. Detta är tacken för det. Det finns inget roligare jobb anser jag men jag vill gärna kunna betala mina räkningar och kunna äta det jag vill äta varje dag. Tänk på att SPF står på piloternas sida!!
Jag är drabbad av detta och hoppas verkligen SPF står på sig. I mitt fall kommer jag förlora ca 5000kr i månaden på en redan dålig lön. Att detta “bara” drabbar ca 4 bolag nu är bara början för alla andra bolag. Om man tycker det är bra att betala ca en halv mille på utbildning och sen få en lön som en lagerarbetare som inte betalat ett dugg i utbildning kan man hålla med Arbetsgivarna. Om ni skulle läsa avtalet Arbetsgivarnas avtal som las fram idag skulle nog dom flesta rynka näsan.
Jo det blir ju en kass spiral det där. När de arbetslösa desperata piloterna accepterar sämre avtal och avlöser varandra med ännu sämre avtal så blir det ju sjukt bra tillslut.
Ni får nog passa er! Det kommer inte behövas några öststatspiloter för att ersätta er! Jag är svensk arbetslös pilot och tar gärna era jobb för de vilkoren som arbetsgivaren kräver. Arbetsgivare hör av er!
Det är inte ovanligt att piloter har högskoleutbildning i grunden som t.ex. Lufthansa mfl. faktiskt kräver. Självklart finns det alltid andra alternativ till pilotyrket. Men förhoppningen är väl att både piloter och arbetsgivare finner en lösning. Piloterna är den viktigaste tillgången för ett flygbolag – inte den jobbiga kostnaden.
Ja, hur vågar egentligen dem svenska piloterna strejka?
Det handlar ju inte om något allvarligt… De kan ju förlora sina fantastiska jobb! Det är ju inte så att de kan göra något annat med sina liv.
Förstår inte piloterna att passagerarna lika gärna åker med ryska flygplan och ryska besättningar som bor i husvagnar ute på flygfälten och är borta från sina familjer en månad i streck för att sedan få vara hemma en vecka?
Ryck upp er nu och offra er för bolagens skull!
Listan kan göras lång på stunder då Sverige har visat sin tama inställning, pallar inte att göra den längre dock…
Så jag hoppas på SPF att dom bevisar motsatsen nu, sätt planen på backen och visa att det är det är FAN lite cohones i svenska piloter! VI TAR INGEN SKIT! LYCKA TILL!
Vi får hoppas att detta löser sig till det bästa. Sett ur ett flygsäkerhetsperspektiv är inhyrningspiloter helt förkastligt. Men det är inte förvånande att detta händer i Sverige, Europas tamaste land som inte vågar tycka någonting. Vi har alltid varit totalt överkörda. Finns det något land som är så tamt?
Ta bara andra världskriget:
Yes, Hello mr Adolf, Norway is right over there! Yes of course we can look the other way for a month or two, keine probleme!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten