”Miraklet i Gottröra” på TV
Publicerad den 5 april 2011SK 751 lyfte på morgonen den 27 december 1991 från Arlanda för en flygning till Warszawa via Kastrup. Ombord på Dana Viking fanns 122 passagerare och 7 besättningsmedlemmar som redan efter en knapp minuts flygning insåg att något var allvarligt fel. Is hade dragits in i motorerna och orsakat stopp på båda motorerna. Efter ett par minuters glidflygning lyckades piloterna, med hjälp av ytterligare en pilot som flög med som passagerare, nödlanda flygplanet på en åker i Gottröra. Ingen brand uppstod och alla passagerare överlevde. Tillbudet har i internationella media beskrivits som ”julmiraklet” eller ”Undret i Gottröra”
Med start 22.30 i kväll visar National Geographic Channel ett reportage om olyckan. Programmet ingår i serien Haverikommissionen och beskriver noggrant händelseförloppet genom intervjuer med passagerare, flygledare och utredare. Dessutom medverkar kaptenen ombord, Stefan Rasmussen, som efter olyckan lämnade pilotyrket. Övriga sändningstider är imorgon onsdag 02.00 och 14.00.
Kommentarer
Ha! Lämnade pilot yrket, han fick väl flygförbud.
Detta med Hiroshima, Kennedy och Palme blev jobbigt. Så Dana Viking körde in i båda WTC tornen sen in i Pentagon.
Står idag parkerad på Månens baksida. Bredvid Titanic och Jimmy Hoffas radhus. Jimmy Hoffa bor alltså där.
Visst har Gottröra hänt. Och det stämmer att man försöker dölja något.
Det var nämligen så att det var Dana Viking som fällde atombomben över Hiroshima. Inte Enola Gay. Ett par metallbitar lossnade nämligen från vingarna. En bit träffade John F Kennedy 1963 och den andra Olof Palme. En förvånad Christer Pettersson var närvarande vid båda tillfällena.
Det var jag (fick ett samtal nyss om en vild diskussion)..Som avisade Dana Viking.
Hon blev kvar på marken. Mestadels för att vi inte hade den typen av avisnings-redskap som vi skulle behöva. Eller avisnings-kategori som det kallas.
Så för att kanske, även om det är lite trist, döda en diskussion, så blev hon kvar på marken.
Jugge.
Det stämmer inte. Självklart kan Du säga att “Du var inne i kärran”. Men ingen tror på Dig!?, men det fattar Du väll inte eller.
Jag var också inne i “kärran”. Dessutom på flighten dagen innan. Kompisen avisade Dana V. Men hon blev ståendes på marken. Hon kom ej iväg.
Om ni nu smarta killar/tjejer inte tror på det varför kollar ni inte på det? Det finns klipp, det finns rapporter etc! Skaffa ett liv istället för att snacka massa skit, blir så trött på det, helt seriöst, riktigt pinsamt. Varför skulle sas vilja rädda sig genom att fejka en olycka? Inte ens logiskt? haha..
Var inne i kärran på kvällen när den låg på gärdet…
Där ser Ni. Kanske inte helt tillförlitligt med ett “medium”, men jag känner till flera som arbetade den dagen. Jag kan ju ringa dem igen..eller Ni som inte tror på det. Ni kan ju ringa..
Mr. Agdguengo
Mr. Agdguengo!
Du har helt rätt. Min gode vän Mållgan säger också att inget sådant har hänt, han har t.o.m konsulterat ett medium och fått samma svar…
Mvh
/RA
Till Gottröra: Det stämmer inte. Jag har en kollega som jag har arbetat med inom en annan branch som är långt ifrån flygbranchen. Dana Viking stod vid gaten, ja, men den kom aldrig iväg. Dom ställde in flygningen.
Har flera kollegor som avisade på gaten bredvid den aktuella kärran som säger att “Dana viking” kom tillbaka till gate två gånger och fick alltså avisning minst två gånger.Så att det skulle vara is i motorerna verkar inte troligt.Visserligen så var det ingen som var uppe på vingen och kände efter om det var klaris kvar men efter två avisningar så var troligtvis allt borta.Tror att SAS döljer något för att rädda sitt eget skinn.
Ehh va?!…. Jag minns i varje fall glasklart när det sändes på nyheterna julen 1991…. Sök på youtube och google….
Gottröra har aldrig hänt. Det är en konspirationsteori..Känner dessutom en kille som arbetade den morgonen. Han berättar att inget sådant har hänt.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten