Norwegian startar ny flyglinje, Stockholm-Malmö
Publicerad den 14 oktober 2010– För att vara en konkurrenskraftig aktör och ett bra alternativ både för affärs- och fritidsresenärer är det viktigt att ha ett omfattande linjenät. Den senaste tiden har vi expanderat vårt utrikesnät från Stockholm kraftigt, nu är det viktigt att även befästa vår position på den svenska inrikesmarknaden, där Stockholm-Malmö är en av de största inrikeslinjerna i Sverige. Vi ser stor potential för den här direktlinjen och är säkra på att den kommer att leda till lägre priser och ett bättre utbud för de resande, säger Daniel Skjeldam, Kommersiell direktör på Norwegian.
– Det är glädjande att ett så expansivt flygbolag som Norwegian väljer att flyga från Malmö Airport. Att ytterligare ett bolag trafikerar sträckan Malmö-Stockholm är till gagn för våra resenärer som nu får ännu fler inrikesavgångar att välja mellan, säger Peter Weinhandl flygplatschef för Malmö Airport (Sturup).
Norwegian kommer att erbjuda tre avgångar om dagen varje vardag samt upp till två avgångar om dagen på helgerna. Till våren ökar bolaget frekvensen från tre till sex avgångar om dagen.
Kommentarer
Om det var linjer från Skavsta till Malmö och Göteborg skulle det bli tummen ned. Norrlandslinjer till Skavsta eller ännu hellre Västerås skulle kanske kunna funka…
…om det var Ryanair som istället började flyga inrikes i Sverige.
Ja du Gunnar, det var ju inte så lite sensationellt om man skulle ha råd med detta. Det var möjligtvis inte 6 timmar som den insatte sa att Norwegian kunde ställa sitt flyg??!! Det är ju ofta ganska bullrigt på krogen, så man kan höra fel ibland 😉
Var i samtal med en som är insatt i Norwegian och han berättade att ekonomin i DY är så pass god att man skulle kunna ställa allt flyg i 6 månader, som vid ett åskmåln från Katla, utan större problem. Det tror jag få andra bolag skulle kunna säga! Speciellt inte SAS och Cimber som skriker efter pengar.
Det blir sannerligen intressant att se hur man ska lyckas fylla upp sina 186 seatars 737:or när -300 maskinerna fasas ut. Utbudet av stolar på linjen Stockholm-Malmö blir enormt. Passa nu på och flyg billigt medans chans finnes, någon kommer att få krypa till korset här. Jag gissar på Norwegian.
pf(norsk siviløkonom) kan lese regnskap/redovisning fra selskap/bolag.
Bruker ikke ytterligere tid på å kommentere RA’s meget tvilsomme/tvetsamme forståelse av samme.
Intelligente lesere av forumet får hver og en trekke sin konklusjon.
Takk for meg i denne diskusjon. Igjen gratulerer Malmø med ny operatør, enten man velger å reise ned til Sturup eller, som RA antyder, fly fra CPH-håper han ikke har røpet en svensk statshemmelighet med å si at det finnes en bro derimellom.
…det påskyndar det oundvikliga.
Småspararna kanske inte hinner med i svängarna att bli blåsta på börsen.
Igen får allt klart för oss när RA briljerar. Vad är det du vill? Ska det läggas ner och nån som säger oj vi har tydligen gjort fel för det är det nån som skrivit på ett internetforum. Om du nu är så vass varför driver du då inte ett flygbolag?
PF, jag tog aldrig upp detta med vinsten 2009, eftersom det har diskuterats i så många trådar i Flygforumet redan. Vinster går att fabricera, den kommer från inströmmande aktiekapital (nyemisioner) och inte från flygverksamheten…
J, att det blir bilder på svenska män och kvinnor tillsammans med företagsnamnet gör det ju bara ännu löjligare: Selma Lagerlöf – Norwegian!!
Go DY!
Det är grymt med Norwegian. RA det är svenskar på fenorna också. Vad vill du ha? Amerikanska presidenter? Fokusera på det bra istället..
det var et ynkelig tilbaketog, RA.
PF, Malmö har haft Norwegian i flera år redan. Finns ingen anledningen att gratulera dem NU. Kastrups flygplats ligger betydligt närmare än Malmö Airport (Sturup), de allmänna kommunikationerna dit är exakt lika snabba och kostar detsamma.
Har inga problem med att Norwegian är norskt. Men det är löjligt att man i sin PR slår på den stora nationalism-trumman och har en massa döda människor på stjärtfenorna som är superkända i Norge och, i de flesta fall totalt okända i resten av världen.
Grattis Malmø, dere vil få Europas fjerde største lagprisbolag. Et bolag som i følge http://annualreport.norwegian.no/2009/the_year_in_brief gikk overskott med 623 millioner NORSKE kroner i 2009-noe helt annet enn det “kriminelle” selakper som RA m.fl. redoviser og sammenligner Norwegian med !
Detta är en ren Sterlingsjuka. Alla symptom uppfylls. Goodbye Norshuttle inom månader.
Tror at du RA må komme deg ut av dine dype dogmer. Forsøk å se hva Norwegian egentlig er.
Er egentlig problemet ditt at det er et norsk eid selskap som kommer inn? (eller er du en SAS-ansatt som fremdeles lever i 1970?)
Det är “favorit i repris”. Det är precis samma strategi. Tyvärr är det också så att allmänheten går på det – igen!
Till skillnad mot FlyMe är det nu i betydligt större omfattning.
Känns lite som om Norwegian lever nyemitioner på samma sätt som FlyMe gjorde i stället för på intäkter från verksamheten. Hoppas folk inte låter sig luras igen.
De har så många nya plan att de vet inte var de ska göra av dem. De vet att linjen kommer gå med förlust. Men de måste satsa offensivt och synas på den svenska marknaden nu när de snart vill få in kapital från Stockholmsbörsen. Linjerna till MMX och GOT är enbart en PR-investering. Man “måste” finnas på de största inrikeslinjerna i Sverige. Då kan man köra på samma Goliat-tema som man gjorde i Norge när man ville ha in pengar från Oslobörsen. “Vi sänker priserna för alla”, osv…
Tre operatörer på MMx-STO
vad tror ni, lyckas Norwegian bättre än:
Transwede
Fly European
Goodjet
Fly Me
Sterling
Eller får nån annan vika sig?
Hm trodde att gbg skule vara först ut men men
Detta är dom rätta takterna. Dags att börja bredda linjenätet även söder om huvudstaden
Jaha, vad svarar SAS på det här?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten