Norwegians långlinjebas till Sverige?

Publicerad den 17 december 2012
Kommentarer
Enligt planerna ska Norwegians långlinjeflygningar bemannas med lokala besättningar från i första hand Thailand. Men norsk lag säger nej till utländska besättningar på norska flygplan. Det kan innebära att Norwegians långdistansflygningar baseras i Sverige. Men det svenska pilotfacket är tveksamma till en sådan lösning.
Norwegian

Norwegian har idag fem besättningsbaser utanför Skandinavien, i Helsingfors, på Gatwick och i Spanien. Det innebär att de anställda har de anställningsvillkor som gäller i respektive land, något som motiveras med att det är det enda sättet att hävda sig i konkurrensen med de övriga bolagen i de olika länderna.
         
Inför starten av långlinjetrafiken är planerna desamma. Norwegian Long Haul, det separata bolag som ska ansvara för interconttrafiken, kommer troligen att placeras i Thailand. Besättningarna på Norwegians flygningar mellan Bangkok och Skandinavien blir därför till övervägande del lokalt rekryterade.
         
Men norsk lagstiftning säger nej till utländska besättningar på norska flygplan och Norwegian har sedan lång tid lobbat mot regeringen för att få till stånd en ändring. Regeringen har tillsatt en utredning men något resultat är inte klart och på Norwegian tryter tålamodet inför den planerade trafikstarten till New York den 31 maj.
 
– Får vi nej av norska myndigheter registrerar vi nya Dreamliner i Sverige och flyttar bolaget som ska driva dem dit, säger Ann-Sissel Skånvik, kommunikationschef på Norwegian till norska tidningen Dagens Näringsliv.
 
Om det blir fallet betraktas flygplanen i svenska myndigheters ögon då av allt att döma som utlandsägda och Norwegian behöver inte följa norsk arbetslagstiftning.
 
– Jag är tveksam till att det går så lätt att bara flytta över dem till Sverige. Jag tror mer att det handlar om ett utspel från Norwegians sida för att sätta press på den norska regeringen. Men jag är inte insatt i detaljerna utan det är något vi ska studera nu under veckan, säger Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening till Flygtorget.  
 
      Sverige är, till skillnad från Norge, med i EU vilket innebär att fri rörlighet för arbetskraften inom unionen. Det gör att utländska besättningar på svenska flygplan, eller utländska flygbolag i svensk inrikestrafik, är fullt tillåtet.
 
– Men det vore olyckligt om Sverige blir ett land där flygbolag kan bekvämlighetsflagga sin flygverksamhet, fortsätter Gunnar Mandahl som inte heller ser logiken i resonemanget att flygbranschen närmar sig villkoren som de internationella rederierna arbetar efter.

– Nej, där har man i och för sig internationella besättningar men har samtidigt tagit höjd för att det ska vara anständiga villkor. Att registrera om flygplan på det här sättet handlar enbart om att friskriva sig från de skyldigheter som flygbolaget har som en skandinavisk arbetsgivare. Det får bara negativa följder.

Skriv en kommentar

Kommentarer

elis
2012-12-19 21:46

Dreamlinern dras med allvarliga elfel!!! Nu blir det ännu mer förseningar för norsken!!!

Dubbelmoral
2012-12-18 18:08

Sålenge man själv står i kö på IKEA, H&M och liknande för att betala för billiga varor från lågkostnadsländer ska man nog inte kritisera anställning av flygande personal från lågkostnadsländer.

Sv:Jonte
2012-12-18 17:54

Svensk snittinkomst per capita ligger på 70de plats av alla industrialiserade stater. Det betyder att 69 stater har högre levnadsstandard än den svenska. Du borde ta reda på fakta innan du kritiserar dem som vet.

Steve
2012-12-18 14:08

Ja. Det blir Thailändsk kabinbesättning på New York -flygningarna.

Micke
2012-12-18 12:41

Kontrakten är via Singapore så behöver inte fundera så mycket på arbetstillstånd i Thailand. Ingen från AGP står för hotellkostnader utanför basen.

Chuck
2012-12-18 12:27

3 månader sedan skall personalen anställas i Sverige enligt EU/EOS direktiv. Dessutom ska 787 maskinerna registreras i på svenska registret, vilket är dyrare. Svenskt AOC tillkommer. Det är knappast någon idé att flytta till Sverige för att få igenom Thai anställningsformen.

Till Alla
2012-12-18 11:27

Shit sluta häll vatten på den kvarnen

Jonte
2012-12-18 10:58

Du påstår att vi har låg levnadsstandard etc i Sverige! Skaffa dig lite erfarenheter innan du gör bort dig på forumet tack!

spanaren
2012-12-18 10:35

Har varit en del i Thailand och vad jag vet så kan man inte skriva sig i Thailand o jobba där hur som helst. Man får alltså inte ta jobben från en Thailändare. Så att basera Skandinaviska piloter där blir nog inte så lätt. Någon som vet hur dom löser den problematiken?

mamma
2012-12-18 01:50

Vad menar du? Bolagens ansvar är inte att maximera personalkostnaderna. Tvärtom, skulle jag vilja säga. Ingen är garanterad livstidsanställning, inte ens hos statliga verk efter ett skatteupplopp.

mamma
2012-12-18 01:42

Vår sk välfärd från mammastaten är inte värd de skatter vi betalar. Som resultat har vi relativt låg levnadsstandard, usel sjukvård, vansinnigt höga kostnader, svag global konkurrenskraft och ökande arbetslöshet. Den flygande publiken bryr sig inte om våra ynkliga problem utan väljer flygbolag med bra priser, eller precis som vi handlar kinesiskt på IKEA eller H&M.

Flygarn
2012-12-18 00:17

@ mamma

I välfärden ingår så mycket mer än bara pension. Skattepengar finasierar sjukvård, skola, barnomsorg, rättsväsende och mycket mer.

Sjökapten
2012-12-18 00:06

Tror inte att Thai crew’n kommer att betala sina hotell, det kommer inte deras löner räcka till. Däremot kan man förlägga dem i ett lågpris hotell och de kan vara två i varje rum

pajas
2012-12-17 20:30

Som vanligt kastas det skit här. Thai crew får betala sina hotell själva, precis dom AGP baserade får göra med stop i Scandinavien.

Erik
2012-12-17 20:14

Saken är ju den att bolagen gör sig av med deras ansvar som arbetsgivare. Då man är kontraktare åt endast dem och inte är en riktig kontraktsjobbare.

Om man jobbar som kontraktsjobbare ska man ju få betalt så man kan betala allt det jag tidigare räknade upp och ändå ha en respektabel lön. Men det betalar dem ju inte?

mamma
2012-12-17 19:54

Ingen tvingas till att bli kontraktspilot, så vad är din point? Vfr ska du ha betalt när du inte jobbar? Kontraktsjobb är helt OK, och inte bara för piloter!!

Erik
2012-12-17 19:37

DYke, kabinen har jag inte koll på. Jobbar som styrman.

Svar till mamma. Vill du veta vem som får lida av att bli kontraktspilot? Det är de anställda. Tro mig, om du nu är mamma skulle du inte vilja att din son var kontraktspilot. Ingen pension, ingen försäkring, Inge betaldsemester, Inge jobbsäkerhet, Inge pappaledigt när det väl är dags för barn.

Så det är alltid någon som får lida för dessa låga priser. Men vafan, vi är ju bara gnällande överbetalda busschaufförer?

mamma
2012-12-17 19:24

Hur vore det om du själv planerade och investerade för din ålderdom istf att lita på att mammastaten ska göra det?

Flygarn
2012-12-17 19:05

@ mamma

Om du inte redan har gått i pension så kommer det inte att vara mycket välfärd kvar åt dig när du väl gör det, för det krävs att skattekronorna rullar in i Sverige om vi skall kunna ha någon välfärd kvar!

mamma
2012-12-17 18:54

Om det bidrar positivt till bolagets kostnadsläge och konkutrrenskraft ska flygplanen givetvis registreras i lågkostnadsländer och personal anställas från dessa utestationer. Alla tjänar på det, inkl betalande passagerare. Det vore idiotiskt att anställa personal från världens dyraste länder. Flygande personalens nationalitet har ingen betydelse.

DYke
2012-12-17 18:50

Piloterna är europeiska och kabinen thai!
De o dem är tydligen svårt att skilja på Erik!

Harry
2012-12-17 18:35

Norwegian kommer flagga ut så mycket det någonsin går.

Erik
2012-12-17 16:55

Urban, läget är inte riktigt som du tror. Dem ska inte anställa asiatisk personal, men personalen dem anställt kommer att baseras i Asien och betalas i Thailand. Dem ska alltså beskattas i Asien, inga piloter för deras longhaul kommer att få bas i Sverige eller Norge. Norge säger ju nej till detta för att dem anser att personalen ska betalas och vara boende i Norge om planen ska vara norskt registrerade.

Du har fått allt lite om bakfoten.

Urban Legend
2012-12-17 16:22

Ingenstans i artikeln står det att de kommer att anställa asiatiska piloter. Fakta är att de söker skandinaviska piloter. Jag ger blanka f-n i vad de kommer använda för kabinbesättning eftersom det är i cockpit jag sitter. Det vore ju trevligast med skandinavisk och det tror jag att de kommer ha. Annars måste de ju betala hotell för asiaterna när de är i skandinavien.

Janne
2012-12-17 15:59

Norwegian longhaul, ett helt separat bolag, har aldrig sökt Asiatiska, Amerikanska, Afrikanska eller inte ens Australienska piloter till sina 787or. I deras anonser har man alltid sökt piloter med EU pass och EU certifikat. Lite faktakoll kanske vore på plats….

Yrkesstoltheten kvar.
2012-12-17 15:45

Vad heter bolaget som ska flyga long haul då ?

Bussföraren
2012-12-17 12:23

Det har väl aldrig varit tal om svensk bas och blir väl aldrig svensk bas heller. Det handlar bara om i vilket land man bryr sig minst om personal ifrån Asien som har dåliga villkor.
I övrigt handlar detta inte om Norwegian utan om det bolag som ska flyga Long Haul!

Skeptisk
2012-12-17 11:50

Urban Legend, du kanske ska läsa artikeln en gång till. Det handlar inte om att flytta över flygen till svenskt register för att ha svensk crew ombord utan för att ha möjlighet att ha asiatisk! Detta kommer knappast att leda till bättre villkor för svenska piloter och kabinanställda!

DY
2012-12-17 10:22

Kommer även flygningarna till USA att bemannas med Thailändsk personal?

Urban Legend
2012-12-17 10:06

Fint, det märks att han jobbar på SAS och är rädd för ytterligare konkurrens.

Hur vore det olyckligt? Hur vore det olyckligt om Svenska piloter (som skriker efter hyffsade jobb här hemma) skulle kunna få jobb med bas i Sverige istället för att behöva flytta till Thailand?

Även om det är föga troligt, så hoppas jag innerligt att Norwegian kommer basera sin personal i Skandinavien, för personalens, och deras familjers skull, och för Norwegians rykte i övrigt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten