Nu är linjen från Göteborg till New York igång
Publicerad den 28 april 2023Kommentarer
SAS flög då en 747 combi från GOT över OSL till NYC, Flygplanstypen var för stor för SAS som senare fasades ut.
Att använda mindre flyg som 321 LR an med frekvenser är nog rätt.
Men frågan kvarstår kommer SAS klara sin prekära ekonomiska situation?
Det krävs ett mirakel.
Den föregående direktlinjen mellan Göteborg och New York lades ner 30 april 1989. Det är 34 år sedan och inte 40 år sedan. Ej heller 50 år sedan som Göteborgs-Posten påstod.
Det enda som kan rädda SAS (dvs varumärket SAS) just nu nu är att de får in sina 10 miljarder i nytt kapital och att bolaget restruktureras med nya avtal och helt ny bolagsstruktur med flygpersonal i bemanningsbolag och köp av externa marktjänster. Det gamla SAS är historia men vi får hoppas på det nya. Kanske på sikt blir det långlinjer men förmodligen ett nytt bolag liknande Norwegian.
Undra hur beläggningen var?, de kan ju även feeda in pax från sitt linjerat.
Men frågan vad som kan rädda SAS nu
Uppförsbacken är brant.
Flyger de på JFK?
Eftersom en 321LR drar 50% mindre bränsle än övriga SAS widebody kärror på New York finns här goda chanser till lönsamhet.
kan longhaul direktlinjer med mindre plan vara räddningen för SAS
2019 Hade Landvetter ca 47 000 passagerare som hade NYC som slutdestination…här finns nog ett underlag att plocka upp. Hoppas linjen går bra och håller sig kvar.
Enligt Ankan ser bokningsläget bra ut för de närmaste månaderna. Ambitionen är att det småningom ska bli dagliga flyg kanske redan nästa år, tror Ankan. Intressant idè med satsningen på långlinjer från andra flygplatser än huvudstäderna.
Goda nyheter att äntligen få Göteborgs kunderna på gott humör. Hoppas de är lojala och uppskattar linjen. Vi i kabinen skall göra vårt yttersta för att det skall bli bra.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten