Nu är linjen från Göteborg till New York igång

Publicerad den 28 april 2023
Kommentarer
Idag lättade den första maskinen från Landvetter på väg till New York. Därmed har Göteborg återfått den hett efterlängtade trafiken efter 40 års uppehåll.
Faktum är att redan igår torsdag var det möjligt att flyga mellan New York och Göteborg då SAS flög in den A321LR som idag gjorde den officiella premiärturen mellan Landvetter och Newark.
– Vi är glada att idag för första gången på 40 år återigen kunna erbjuda en direktlinje mellan Göteborg och New York. Vår A321LR tillåter oss att göra världen ännu mer tillgänglig för andra städer än våra huvudstäder och erbjuder ett lika bekvämt sätt att resa på som i våra större långlinjeflygplan samtidigt som det är ett flygplan som bidrar till minskade utsläpp, säger Anko van der Werff vd och koncernchef för SAS.  
Inledningsvis är det en säsongslinje under sommarens trafikprogram och gör sedan ett uppehåll under vintern. Sedan återkommer den till sommartrafiken 2024. Det blir tre avgångar i veckan från Göteborg, onsdag, fredag, söndag. SAS har inrett maskinen med 22 stolar i Business, 12 i Plus och 123 Go-säten, totalt 157 platser. 
Dagen innan premiären i Göteborg startade SAS även en linje från Aalborg till New York.
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2023-05-02 09:37

SAS flög då en 747 combi från GOT över OSL till NYC, Flygplanstypen var för stor för SAS som senare fasades ut.
Att använda mindre flyg som 321 LR an med frekvenser är nog rätt.
Men frågan kvarstår kommer SAS klara sin prekära ekonomiska situation?
Det krävs ett mirakel.

En som vet
2023-05-02 07:21

Den föregående direktlinjen mellan Göteborg och New York lades ner 30 april 1989. Det är 34 år sedan och inte 40 år sedan. Ej heller 50 år sedan som Göteborgs-Posten påstod.

BRO
2023-05-01 19:20

Det enda som kan rädda SAS (dvs varumärket SAS) just nu nu är att de får in sina 10 miljarder i nytt kapital och att bolaget restruktureras med nya avtal och helt ny bolagsstruktur med flygpersonal i bemanningsbolag och köp av externa marktjänster. Det gamla SAS är historia men vi får hoppas på det nya. Kanske på sikt blir det långlinjer men förmodligen ett nytt bolag liknande Norwegian.

thomas
2023-05-01 18:03

Undra hur beläggningen var?, de kan ju även feeda in pax från sitt linjerat.
Men frågan vad som kan rädda SAS nu
Uppförsbacken är brant.
Flyger de på JFK?

Fritz Klyka
2023-05-01 02:35

Eftersom en 321LR drar 50% mindre bränsle än övriga SAS widebody kärror på New York finns här goda chanser till lönsamhet.

hepp
2023-04-30 14:40

kan longhaul direktlinjer med mindre plan vara räddningen för SAS

Glad passagerare
2023-04-29 18:08

2019 Hade Landvetter ca 47 000 passagerare som hade NYC som slutdestination…här finns nog ett underlag att plocka upp. Hoppas linjen går bra och håller sig kvar.

Fritz Klyka
2023-04-29 12:12

Enligt Ankan ser bokningsläget bra ut för de närmaste månaderna. Ambitionen är att det småningom ska bli dagliga flyg kanske redan nästa år, tror Ankan. Intressant idè med satsningen på långlinjer från andra flygplatser än huvudstäderna.

Gullan Purser&VästkustsExpert
2023-04-28 18:48

Goda nyheter att äntligen få Göteborgs kunderna på gott humör. Hoppas de är lojala och uppskattar linjen. Vi i kabinen skall göra vårt yttersta för att det skall bli bra.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten