Nu lyfter avtalsförhandlingarna igen

Publicerad den 18 augusti 2010
Kommentarer
Varsel, strejk och sympatiåtgärder. Och merparten av den svenska inrikestrafiken kvar på marken när konflikten gick in i ett skarpt läge. Det var verklighet några heta veckor under försommaren. Men vad hände sedan? Flygtorget ringde upp parterna för att stämma av läget i avtalsförhandlingarna.

I dagarna återupptogs avtalsförhandlingarna mellan Flygarbetsgivarna och Svensk Pilotförening, SPF. De tuffa tagen från innan sommaren är borta och båda parterna talar om förhandlingar under normaliserade förhållanden.

– Fortfarande har vi mycket att ta i, säger Michael Rongve,
generalsekreterare i SPF. Bara ett avtal är klart, det för TUI/Fly
Nordic, som blev klart efter medling.

Elisabeth Holming Schiller på Flygarbetsgivarna ger en liknande bild:
– Många frågor är fortfarande olösta men nu arbetar vi på traditionellt
sätt.

Dagens lugna tongångar är raka motsatsen till vårens konflikter med
varsel och strejker. Oroshärden då var beskedet från Avia Express att de ville ersätta sina anställda piloter med piloter från bemanningsföretag.

Frågan om bemanningsföretag har visserligen varit med i
avtalsförhandlingarna i samtliga branscher, men det var på flygsidan som det utlöste ett skarpt läge. Men efter konflikt, medling och nya
förhandlingar kunde SPF och Avia Express i början av juli enas om att
bolaget återanställde 26 piloter.

– Vi ser det som en fullständig framgång, säger Michael Rongve. Vi
mobiliserade kraftigt och visade att en enig pilotkår inte accepterar
korttidsinhyrda piloter som ersättning till fast anställda. Jag tror att
det kommer att avskräcka bolagen från att försöka igen.

Överenskommelsen innebär att Avia Express i framtiden ingår i
regionalflygsavtalet. Samtidigt har bolaget fått dispens att "under en
begränsad tid" använda danska flygbolaget DAT som leverantör för att klara en ökad produktion och krav på större flygplanskapacitet.

– Men DAT måste också följa det svenska kollektivavtalet och det tar vi upp med dem i ett möte nästa vecka.

En konflikt med strejker, inställda flygningar var inte vad
flygbranschen behövde. Det är alla överens om. Lågkonjunktur och askmoln var nog plågsamt för bolagen att hantera.

– Nej, det var klart skadligt för bolagen, säger Elisabeth
Holming Schiller. Dessutom ledde det inte till några avtal i stort utan bara dellösningar på ett enskilt problem. Jag ser det egentligen inte som en fråga för kollektivavtalsförhandlingarna utan mer en
parallellfråga. Men ingen är gladare än jag över att Avia Express har
återanställt 26 piloter.

De nu upptagna förhandlingarna ska förhoppningsvis komma i mål i början av hösten. Hur långa de nya avtalen sedan blir vågar ingen av parterna sia om. Avtalet med TUI/Fly Nordic löper på två år och allt talar för att övriga avtal blir ett eller två år långa.

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inte utan hopp
2010-08-23 18:01

Skäms Kenneth! Alltid strejka? Var får du det ifrån? SPF har varit VÄLDIGT återhållsamma! När en arbetsgivare säger upp alla med motiveringen arbetsbrist trots att han tänker bedriva verksamheten som förut, dock med inhyrd personal utan anställningstrygghet och anständiga förhållanden kallar du det modernt. SKÄMS!!!

Detta är en kamp inte bara för SPF utan för alla anställda i landet!

kenneth
2010-08-23 13:58

Helt otrolig hur dom håller på, att ALLTID välja att strejk är ett svek emot alla.. I alla branscher sker det förändringar så även måste pilotekåren följa efter. man vill ju ha alla moderna förändringar som sker annars i samhället men man vill inte ge något, rimmar illa.. Om egoismens namn är SPF.

Dubbel/Trippel
2010-08-21 18:53

Tack Pelle.

Pelle Häggström
2010-08-21 17:34

En stor eloge till er alla piloter som höll ihop och gav mandat för strejk.
Har själv arbetat aktivt inom SPF och jag vet att både Rongve samt Dahlby har gjort och fortfarande gör ett mycket gott arbete samt alla olika sektioner. Det viktiga är att piloter sätter ner klacken mot klåpare till företagsledare eller vad man skall kalla dem för.
Bra kämpat SPF och alla piloter!! Detta gynnar nuvarande och kommande generationer piloter!

Livegen
2010-08-20 23:33

Hade inte SPF satt sig mot Avia och Erik S. försök att göra piloterna livegna, så hade de varit just livegna utan något att sätta mot. De hade haft kontrakt som inte förnyats om de klagat eller de hade varit anställd i Scandinavian Aero plåt AB. Kul framtid? Om Avia läggs ned för att de inte kan ha anställda piloter på vanligt sätt, då ska bolaget läggas ned. De som inte gillar det kan bara vara de piloter som redan prostituerat sig och sagt upp sig som piloter och skrivit på tjänstemannaavtal.

Jack Black
2010-08-20 21:03

Klaga inte på våra hjältar !! Dahlby och Rongve gör ju branchen och oss piloter en tjänst, snart läggs Avia ner.
Då har vi ju vunnit ! Några jobb ryker, men vilken seger !

Jujje
2010-08-20 15:03

Hoffa!
Det finns många kontraktsjobb att hoppa på ute i världen om du inte gillar fasta anställningar som SPF kämpar för. Bara att dra!

All heder åt Rongve och Dahlby som gör ett enormt jobb.

Det finns offer i alla krig. På bägge sidor! Tyvärr verkar du blivit ett av dem Hoffa men försök se det mer än på individnivå!

Inte utan hopp
2010-08-20 13:07

Att vara fackmotståndare är att ge bolagsdirektörerna fördelen av att kunna handla fritt utan motstånd. Att vara pilot utan att vara medlem i SPF är att falla sina kollegor i ryggen, sitta och klaga utan att delta i kampen. När sedan avtalet är klart glider ni med utan att ha bidragit med en krona till kampen. Ryggradslöst och skamligt!

Inte utan hopp
2010-08-20 13:06

Ja, det är ju inte SPF som sparkar eller anställer piloter, det är samvetslösa bolagsdirektörer utan empati.
Vad SPF kan göra är att försöka förhandla fram avtal som bägge parter kan leva med. Ett avtal som gör att bolagsdirektörerna återanställer men inte är slavavtal för piloterna. Detta tar tydligen tid med motsträviga direktörer. Att sedan direktörerna hela tiden bryter mot redan ingångna avtal gör inte saken bättre.

Fackmotståndare
2010-08-20 12:13

Framgång? 26 återanställda av hur många sparkade? Kanske dax att ge Rångve en uppsträckare. Eller respass?

Inte utan hopp
2010-08-20 10:36

De Hoffa nämner sliter nästan dag o natt med att få bångstyriga företagsledare att följa lagar o avtal. De arbetar fortfarande hårt för att få till ett avtal så att fler får tillbaka sina jobb.

Vad har du bidragit med Hoffa??

Hoffa
2010-08-20 10:30

Härligt att se att Michael Rongve är utvilad och nöjd med resultatet. Han slipper ju vara arbetslös… Dahlby lyckades ju precis rädda skinnet på sig själv också. Grattis nu kan du dryga ut pensionen ytterligare.

Arbetslös numera
2010-08-19 16:59

ES o LÅB kör alla krumbukter dom kan för att tvåla till sina anställda. Dom är en katastrof för branchen!

Rallaren
2010-08-19 16:38

Innan semestern var det Skyways som skulle köpa flygkraft av DAT, eftersom Avia Express inte kunde leverera/hade massa strejkstrul.

Nu är det plötsligt Avia Express som köper flygkraften av DAT och hyr vidare till Skyways. Dessutom går trafiken på JZ-designator…

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten