Ny “lågprisförbindelse” till Birmingham

Publicerad den 2003-10-09 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Såväl Göteborg/Landvetter och Stockholm/Arlanda får redan den 1 november en ny förbindelse med Birmingham i Storbritannien. Det är ett nystartar bolag - Duo - som uppstått ur Maersk Airs brittiska dotterflygbolag som tidigare opererat på uppdrag av British Airways från Birmingham. Ledningen har köpt ut verksamheten från Maersk och tagit över flygplan och organisation.
Flygplanen (bolaget leasar 6-7 st) blir i huvudsak moderna Bombardier/Canadair CRJ799 jetflygplan (bilden) med plats för 68 passagerare men bolaget har även en mindre 200-version med plats för 48 passagerare.
Det blir två turer per vardag från Stockholm och Göteborg med tidtabellen anpassad för svenska affärsresenärer. Priset är från 950 SEK upp till 3.350 SEK enkel resa. För svenska City Airline ser det ut att bli en tuff konkurrens på sträckan Landvetter - Birmingham.

På pappret är Duo en stor satsning, men det är långt till första november. Man avser flyga från Birmingham till Stockholm, Göteborg, Oslo, Köpenhamn, Helsingfors, Berlin, Köln, Wien, Genéve, Lyon och Nice. Dessutom har man en minibas i Edinburgh till Oslo, Zürich, Genéve och Milano.


Duo fokuserar på internetbokningar men säljer också via resebyråer som då får ta ut en serviceavgift. Bokningsmotorn på nätet som är av typ AirKiosk  är enkel att använda.


På City Airline – som också opererar mindre affärsjet men av typ EMB145 (bilden) på sträckan Göteborg – Birmingham – säger Martin Lansinger att man är fullt medveten om Duos produkt, men att Duos tidtabell är betydligt sämre. De har färre turer och ingen morgonavgång från Birmingham. Men samtidigt säger man att det kan bli problem med överkapacitet på sträckan.


Flygkonkurrensen ökar nu på allt fler marknader. Det finns lika många lediga flygplan, start och landningstider och piloter som affärsidéer. Med flygplan i den storlek det här är fråga om finns ingen chans till uthålliga lågpriser typ de som Ryanair, Easyjet, Snowflake, Sterling och Nordic Airlink erbjuder. Sådant kräver stora marknader med en mycket stor potentiell  efterfrågan och flygplan som nästan kan fyllas med hugade passagerare. Men visst finns det möjlighet att pressa affärsresepriser. Det visar inte minst SAS som sänker med 20% i Skandinavien den 26 oktober.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten