Featured article image

Nya rekordsiffror för Copenhagen Airport

Publicerad den 2025-12-03 07:25av Redaktionen
Uppdaterad den 2025-12-03 08:19
Kommentarer
Köpenhamn lägger ännu en månad i rekordhögen med fler passagerare, fler transferresenärer och en alltmer tydlig position som Nordens verkliga långdistansnav. Med växande transfertrafik, stark vintertidtabell och en dansk stat som investerar långsiktigt, är det svårt att se hur Arlanda ska kunna ta tillbaka navpositionen utan tydliga politiska vägval.

För bara en månad sedan skrev vi om den starkaste septembertrafiken i Copenhagen Airports 100-åriga historia – och i november upprepas bedriften.

Transfertrafiken lyfter Köpenhamn – igen

I november passerade 2,4 miljoner resenärer genom Kastrups terminaler – en ökning med 11 procent jämfört med förra året. Det gör månaden till den mest trafikerade novembermånaden som flygplatsen någonsin haft.

Allra mest sticker en siffra ut: transfertrafiken ökade med 37 procent. Var fjärde passagerare som rör sig genom Kastrup är nu en transferpassagerare – det är mer än en trend, det är en strukturell förflyttning i Norden.

För bara några veckor sedan skrev vi om hur svenskar och norrmän gör Copenhagen Airport till sin nya mellanlandningsplats. Det som då såg ut som en stark höstmånad ser nu ut att ha varit ett tydligt trendbrott i det nordiska resmönstret.

Europa håller farten – men långresorna är den stora överraskningen

Den europeiska trafiken växer stabilt (+10 %), men det är interkontinentala resor som verkligen drar. Trafiken till Asien är upp 23 procent på ett år – drivet av destinationer som Seoul, Bangkok och den nyss återöppnade Shanghai-linjen.

Att just Asien sticker ut är ingen slump. Efter pandemin har Norden generellt haft svårt att återfå volymerna österut, men här sticker Kastrup ut som en vinnare. Och inom två veckor öppnar Vietnam Airlines sin nya direktlinje till Ho Chi Minh City – ytterligare ett kvitto på var långlinjekapaciteten hamnar i Köpenhamn.

London störst – men Norden märks i toppen

Tittar man på topplistan för november hittar man något intressant: London, Stockholm, Oslo och Amsterdam – och på femte plats Aalborg. Två av fem toppdestinationer är alltså nordiska grannar. Det säger något om regionens växande interna rörelsemönster.

För även om svenska inrikesresor fortsätter att krympa, ser vi här hur nordbor i allt högre grad reser via Köpenhamn.

Sverige: Arlanda trampar vatten – medan Danmark gasar

När vi skrev septemberartikeln noterade vi hur Danmark tagit ett rejält grepp om sitt viktigaste infrastrukturobjekt genom att köpa 98,6 % av flygplatsen. Den långsiktigheten lyser igenom i både trafikprogram och kapacitet.

För SAS del blir bilden än tydligare. Flygbolaget växer i Köpenhamn, fasar in långlinjer där och minskar sin närvaro i Stockholm. När var fjärde passagerare på Copenhagen Airport är transferresenär – och många av dem svenskar – då har marknaden röstat.

Inrikes Danmark – motsatt utveckling jämfört med Sverige

När Sverige ser minskade volymer på inrikeslinjer, ökar Danmark sina. Inrikestrafiken i november steg med 23 procent, framför allt på rutterna från Aalborg och Billund.

Det är en påminnelse om hur olika infrastrukturen fungerar i Norden:

• Danmark: korta avstånd + svagt järnvägsnät = flyget fyller en funktion.
• Sverige: långa avstånd + allt fler politiska krav på minskat inrikesflyg = volymer fortsätter falla.
• Norrland: undantag – där är flyget fortfarande helt avgörande.
• CPH:s starka inrikestillväxt bidrar dessutom direkt till att fler långlinjer kan bära sig.

En vinter full av långlinjer – och konkurrensfördelar

Med vintertidtabellen ser det nästan ut som om Copenhagen Airport kör högsäsong året runt:

• Direktlinjer till Tokyo, Shanghai, Bangkok, Doha, Dubai, Seoul
• Ny linje till Ho Chi Minh City
• Stabil USA-trafik: New York och Los Angeles är i topp bland interkontinentala resor i november.
Det är precis denna kombination – kortdistans + inrikes + långlinjer – som skapar en fungerande hub. Och som Sverige i praktiken saknar i dag.

Slutsats: Köpenhamn fortsätter vinna – och november blev ännu en markering

Skriv en kommentar

Kommentarer

Framtiden
2025-12-03 09:08

Vi får väll se vad framtiden ger för svar på kalsongmöten med skjorta och slips bakom en skärm i sommarstugan.

Folke
2025-12-03 08:56

Det går att kväva vilka beteenden som helst i samhället, från ett beteende till ett annat och sedan normalisera det, och det börjar allt som oftast i politiken, se bara vad miljöpartiet ställt till med i ren populistisk anda.

Linlus
2025-12-03 08:19

“Politiska krav på minskat inrikesflyg” som det beskrivs i artikeln är verkligen en helt felaktig slutsats.

Minskningarna i inrikesflygen beror i högsta grad på ökad effektivitet i företagen, bland statliga verk och i andra organisationer. Har ni hört talas om Zoom och Teams? Innan pandemin flögs det kors och tvärs på endagsresor för interna möten och möten med externa kunder. Detta har nästan helt upphört numera. En annan faktor är naturligtvis försämringen för inrikesflyget på Arlanda där man tidigare kunde komma 20 minuter före avgång men nu tvingas till “upplevelsecentret och låtsasköpcentret Arlanda” med långa promenader. På toppen av allt det allt mer arroganta Arlanda Express som kör med 15-20 % beläggning över dygnet och hutlösa priser – och ändå är mycket lönsamt. Och en Tidöregering som är helt handlingsförlamad.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500