Ombudsman granskar flygpassagerares rättigheter
Publicerad den 2 december 2008Passageraren vände sig först direkt till kommissionen, men var inte nöjd med svaret. I klagomålet till ombudsmannen säger den tyska resenären att Kommissionen inte ser till att medlemsländerna tillämpar EU:s regler om kompensation och assistans till passagerare när de inte får gå ombord ett plan eller när plan är mycket försenade eller ställs in.
Kommissionen säger i sitt svar till den tyska resenären att de bara utreder ett ärende om det finns bevis för systematiska problem i hur ett medlemsland tillämpar lagarna om flygpassagerares rättigheter.
Resenären skickade därefter ytterligare två e-mejl till kommissionen, som aldrig besvarades.
Ombudsmannen har begärt ett yttrande av kommisskonen 28 februari 2009.
Alla EU-medborgare och de som är bosatta i ett medlemsland, liksom företag och organisationer, kan vända sig till den europeiska ombudsmannen, som har till uppgift att utreda klagomål gällande felaktigheter i myndighetsutövningen inom EU:s institutioner och organisationer.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten