Överljud, lågpris- och affärsklass för Branson

Publicerad den 5 juni 2007
Kommentarer

Concorde skall göra comeback! Det vill den brittiske entreprenören Richard Branson som skapat Virgin-koncernen.

Han har nyligen förklarat sig villig att satsa motsvarande drygt 13 miljoner SEK, ett stort antal andra finansiärer är beredda att gå in med upp till 130 miljoner SEK för att få upp Concorde i luften igen.

Den grupp av överljudsentusiaster som nu satsar tid, energi och pengar på projektet består, förutom av Richard Branson, bland annat av seriösa investerare, politiker, industrifolk, f d Concorde-piloter och en ”stödgrupp” med flera tusen medlemmar.

British Airways har monterat ner sina Concorde, på olika sätt, men Air France har ett plan stående som på ganska kort tid kan bli i flygbart skick.

Flyg- och miljöentusiasten (!) Branson har flera järn i leden.

Nyligen invigde han Virgins nya linje London – Nairobi och lovade i samband med detta, att garantera förflyttningen av en flock på över 2.000 elefanter tillbaka till deras ursprungliga miljö kring Mont Kenya. Han utlovade också möjligheter för lokala odlare att de, som ett led i kampen mot fattigdomen skall få fördelaktiga fraktpriser till Europa för sina grönsaker och fruktprodukter.

Linjen London Nairobi flygs dagligen i konkurrens med British Airways och Kenya Airways.   

Virgin Atlantic övertar Air Jamaicas flygningar mellan London och Kingston.

Virgin, R Branson

Virgin, R Branson

Virgin America  har fått klartecken från de amerikanska myndigheterna att börja flyga lågpris inrikes i USA. Första linje blir antagligen New York – San Fransisco.

Virgin Blue i Australien planerar att bilda ett nytt lågprisbolag för inrikesmarknaden för att möta

konkurrensen från Singapore-baserade Tiger Airways, som meddelat att man har för avsikt etablera sig som budgetbolag i Australien.

Branson ger sig också in i striden om att flyga med enbart affärsklass över Atlanten, en sektor som visat sig lönsam för flera bolag. Om max arton månader räknar Virgin med att flyga med specialinreda C-klassplan  från bl a London Gatwick, Frankfurt och Zürich till New York

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten