Piloterna kritiska mot SAS-ledningen
Publicerad den 13 augusti 2009Svensk Pilotförening anser inte att SAS ligger i fas med krisåtgärdsprogrammet Core SAS. Bland annat eftersom bolaget ännu arbetar i nationella produktionsenheter. Det medför exempelvis flerdubbla administrationer och ett stort antal anställda per trafiksatt flygplan.
"Istället för att beröra SAS grundläggande problem väljer man återigen att fokusera på kostnaden för den flygande personalen, dessutom utan att skilja på piloter och kabinpersonal" skriver Svensk Pilotförening.
Pilotföreningen påminner också om piloternas sänkning av lönerna – i kombination med ökad arbetstid – som genomfördes tidigare i år.
Kommentarer
Det är nog inte de administrativa piloterna som kostar en massa pengar.
Det skulle vara klädsamt, utan avundsjuka kommentarer, att uppmärksamma SAS ledningens affärsmissar och fusk-böter genom åren. Vilket åsamkat bolaget enorma kostnader, för att inte tala om renomé och good-will, och som man nu låter personalen sota för! “Fallskärmar” och pensionsavtal för direktörerna blir deras belöning för urusla beslut!
Tja,
man kan väl börja med att kräva att de som vid sidan om sitt ordinarie arbete också arbetar administrativt skall ha sitt hem på denna ort. Nu veckopendlar personalen både hit och dit och kostar enorma pengar pga. detta.
Dra också in de stora arvodena som dessa “administratörer” får. Stora pengar här också.
Mc Kinsey har varit inne i bolaget under flera år och inte har det blivit bättre för det!
Man kan fråga sig nödvändigheten av att så många piloter även jobbar administrativt på SAS. Det är inga billiga administratörer vi pratar om, de har ofta arvoden i paritet med en månadslön för en motsvarande tjänst som innefattas av en icke-pilot!
Däremot har ju piloterna helt rätt i att det finns mycket att vinna på att ha en gemesam schemaplanering, trafikvakt o.s.v.
att Mats Jansson vill satsa på ett rent affärsflyg under dessa tider visar bara på hur fel ute han är, varför inte ta in en konsult som kan se med friska ögon vad som behövs göras inom bolaget för att få det på fötter igen
…synd om er! Hur ska ni klara er??
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten