Pilotfel bakom Air Asia kraschen
Publicerad den 2 december 2015Det är knappt ett år sedan som en A320 från Air Asia kraschade på väg mellan Surabaya och Singapore. Samtliga ombord omkom när QZ8501 försvann i havet och fram till nu har det varit oklart vad som orsakade olyckan.
Men nu visar det sig att flygplanet hade dragits med tekniska problem en längre tid. Framför allt var det styrsystemet som upprepade gånger slutade fungera under flygningen. Samma incident hade dessutom rapporterats in till flygbolaget 23 gånger det senaste året.
När systemet gett en varning för fjärde gången under den aktuella flygningen, bestämde sig piloterna för att koppla ur en säkring och göra en omstart av systemet. Men det innebar samtidigt att autopiloten kopplades ur och det visade sig att piloterna inte lyckades bemästra flygplanet med autopiloten urkopplad: "Subsequent flight crew action resulted in inability to control the aircraft … causing the aircraft to depart from the normal flight envelope and enter a prolonged stall condition that was beyond the capability of the flight crew to recover", skriver de indonesiska utredarna I sin rapport.
Flygplanet steg från 32 000 fot till 37 400 fot på bara 30 sekunder innan det hamnade I stall och tappade lyftkraft, en situation som piloterna sedan inte lyckades häva.
Kommentarer
Två erfarna och välutbildade piloter gör inte “fel”. Grundorsaken ligger självfallet I bristande utbildning och träning av liknande situationer. Det är naturligtvis lättare att skylla på två piloter, men på detta sätt kommer man inte åt grundorsaken till problemet. Åtgärdar man inte detta kommer snart nästa besättning att gå i fällan – och orsakförklaras som -pilotfel.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten