Featured article image

Remote tower i Norge är igång

Publicerad den 12 maj 2022
Kommentarer
Den första juni invigs den nya remote-centralen i Norge. Men redan nu är verksamheten igång där på sikt 15 flygplatser ska fjärrstyras. Det gör Bodø till den största remote-centralen i världen.
Remote Tower

Remote Tower

 

Avinor i Norge har, liksom LFV i Sverige, ambitiösa planer för utvecklingen av fjärrstyrd flygledning. I Norge är det nya Remote Controle Center placerat i Bodø och de första flygplatserna anslöts dit i oktober 2020: Røst och Vardø, två mindre regionala flygplatser i norra Norge. De följdes av ytterligare två och de fyra har styrts från den reservcentral som byggts upp parallellt med den stora centralen i väntan på att den ska öppna officiellt den 1 juni. Därefter ska ytterligare 11 flygplatser successivt anslutas de närmaste åren då 15 flygplatser ska fjärrstyras från Bodø vilket gör centralen till den största i världen. De är alla mindre eller medelstora flygplatser och ännu finns inga planer på att fjärrstyra de större flygplatserna som Trondheim, Bergen eller för den delen Oslo Airport. Istället är det de så kallade kortbanenätet längs kusterna där i första hand Widerøe flyger som är aktuella.
Norge och Avinor har till del tagit en något annan väg i ambitionen på att utveckla fjärrstyrningen. Den absoluta merparten av flygplatserna i Norge är statliga och ingår i Avinor är det en enhetlig organisation som står för utvecklingen. I Sverige finns i dagsläget två leverantörer sedan LFV sålt sin del i det gemensamma bolaget SDATS till Saab och nu bygger en egen verksamhet där i dagsläget Östersund och Kiruna är anslutna medan Umeå, Malmö står på tur att fjärrstyras senare i år. Saab å sin sida ansvarar för Örnsköldsvik, Sundsvall, Linköping och Sälen. 
Ytterligare en skillnad är det faktum att Avinor byggt en fullt fungerande reservcentral som kan ta över i händelse av att Bodø slås helt slås ut. Ett sånt heltäckande back-up-system finns inte i Sverige, vilket har kritiserats från bland annat pilothåll. 
En del i utvecklingen av tekniken för fjärrstyrning är att en flygledare ska kunna hantera två eller tre flygplatser själv, i Norge såväl som i Sverige. Något sådant regelverk finns ännu inte godkänt, varken i Skandinavien eller Europa. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Bertil
2022-05-14 13:15

Avinor har tänkt mer på att få ökad säkerhet med redundans i systemet. Vidare är det ett högre säkerhetstänk genom att man utvecklat systemet själv och inte låtit industrin göra detta. På så sätt får man lägre underhållskostnader och har dessutom bättre kunskap och kontroll över systemet utan att vara hänvisad till en extern leverantör.

Lars
2022-05-14 09:41

LFV har gjort fel från början vilket många sagt från början. Att bygga systemet som i Norge är förstås en bättre lösning även om totalbilden fortfarande inte blir bättre. Om LFV lägger ytterligare någon miljard på att bygga ett robustare system likt Norge så skulle LFV kunna sysselsätta fler ingenjörer igen. Det skulle förstås ta ytterligare 10 år att bli färdigt och totala antalet flygledare skulle bli fler än att drifta konventionella torn.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten