Ryanair satsar miljoner på pilotrekrytering för Boeing 737 MAX 10
Starka siffror och tydlig framtidstro
Ryanair halvårsresultat visar att vinsten steg med 42 procent till 2,54 miljarder euro, medan passagerarantalet ökade med 3 procent till 119 miljoner. Bolaget lyfter fram effektiv kostnadskontroll, säkrade bränslepriser och snabbare leveranser från Boeing som viktiga faktorer bakom resultatet.
– Vi räknar med att växa till över 207 miljoner passagerare i år och till 215 miljoner under räkenskapsåret 2027, säger Ryanairs koncernchef Michael O’Leary.
Storsatsning på egna piloter
För att möta framtida tillväxt investerar Ryanair 25 miljoner euro per år i ett treårigt program för nya kadetter och styrmän. Målet är att skapa en stark intern pipeline – så att fler piloter kan ta steget upp till kaptensrollen när MAX 10-flottan växer under 2028–2030.
– Vi vill bygga en generation av egna kaptener redo för MAX 10-eran, säger O’Leary, och understryker att satsningen också säkrar bolagets konkurrenskraft.
Därför är 737–8200 Ryanairs “Gamechanger”
Ryanair har i dag 204 B737-8200 “Gamechangers” i en flotta på totalt 641 flygplan, och de sista sex väntas levereras innan februari 2026. När Ryanairs VD Michael O’Leary refererar till Boeing 737–8200 (en specialvariant av MAX 8) som “Gamechanger”, är det mer än bara marknadsföring. Det är en direkt beskrivning av hur flygplanet ändrar kalkylen för hela bolaget.
För en operatör vars framgång bygger på lägsta möjliga kostnad per säte, är B737-8200 en perfekt lösning. Med hjälp av ett extra par nödutgångar kunde Boeing konfigurera planet för att rymma 197 passagerare – en avgörande ökning jämfört med den äldre 737 NG-flottan. Den verkliga effekten kommer dock från de nya, tystare LEAP-1B-motorerna som levererar lägre bränsleförbrukning per säte. Kort sagt, Gamechanger-modellen tillåter Ryanair att flyga med fler passagerare, samtidigt som de spenderar betydligt mindre på bränsle för varje enskild biljett. Detta är den finansiella motor som driver Ryanairs fortsatt aggressiva prisstrategi.
MAX 10, som Ryanair tar emot första gången våren 2027, blir nästa stora steg. Flygplanet är längre än MAX 8 och rymmer upp till 230 passagerare, perfekt för högtrafikerade rutter. Samtidigt är det bränsleeffektivt och utrustat med moderna motorer som minskar både kostnader och klimatpåverkan.
Ryanair har 300 MAX 10 på order fram till 2034, vilket innebär att bolaget under det kommande decenniet kraftigt kommer att förnya och effektivisera sin flotta.
Retrofits, motorer och teknik
”Retrofits” innebär helt enkelt att man uppgraderar eller modifierar befintliga flygplan med ny utrustning eller teknik. I Ryanairs fall handlar det om att montera winglets på äldre 737–800, vilket minskar bränsleförbrukning och buller. För att möta miljökrav och sänka driftskostnader har Ryanair redan installerat winglets på 60 procent av sin 737–800-flotta, vilket minskar bränsleförbrukningen med 1,5 procent och bullret med 6 procent. Hela 409 äldre flygplan ska vara retrofittade senast 2026.
Dessutom har bolaget investerat i 30 nya CFM LEAP-1B-motorer för att öka driftsäkerheten och ytterligare minska utsläpp. Ryanairs strategi visar tydligt att bolaget kombinerar lågkostnadsmodellen med investeringar i modern teknik.
Europeisk expansion – Sverige en vinnare
Samtidigt som Ryanair fortsätter sin offensiv i Sydeuropa satsar bolaget också på marknader som Sverige, där borttagna flygskatter gör oss mer attraktiva. Kapacitet flyttas bort från högkostnadsländer som Tyskland och Österrike.
Totalt har Ryanair över 2 500 rutter på försäljning inför sommaren 2026 – och det är tydligt att lågprisjätten vill ta allt större del av den europeiska kortdistansmarknaden, som enligt bolaget kommer vara kapacitetsbegränsad fram till minst 2030.
Varför MAX 10 är viktig för Ryanair:
• Högre kapacitet på populära rutter → fler passagerare per flight
• Lägre bränsleförbrukning → lägre kostnader och mindre klimatpåverkan
• Förbereder Ryanair för långsiktig tillväxt med modern och effektiv flotta
Reflektion
Det är spännande att se hur Ryanair kombinerar expansion med teknisk modernisering. Pilotrekryteringen är hjärtat i strategin: utan tillräckligt med piloter kan de nya MAX 10-flygplanen inte utnyttjas fullt ut.
Ryanair som en gång revolutionerade lågprisflyget förbereder nu nästa kapitel med större, mer bränsleeffektiva flygplan som ska bära dem in i 2030-talet.
Frågan är om andra europeiska aktörer hinner med, eller blir det återigen Ryanair som sätter standarden?
Ryanair just nu
Passagerare oktober 2025: 19,2 miljoner (+4,9 %)
Flotta: 641 flygplan (varav 204 MAX 8–200)
Första 737 MAX 10-leverans: Våren 2027
Planerad MAX 10-flotta: 300 flygplan till 2034
Förväntat passagerarantal FY 2026: 207 miljoner
Kommentarer
I as an 83 year old travel regular with Ryanair and I find them very efficient,clear instructions to follow so less stressful for me. Very caring and helpful staff and good prices for pensioners. I find if you stick to the rules flying is easy and affordable. With my ticket on my phone regular up dates on my phone biometric passport I feel more confident travelling alone as a senior citizen with Ryanair.
Ryanair vet att Easyjet och Wizzair kan ta flera pax i deras A321neo än Ryanairs 737-8200 och med tiden kommer de ta över om inte Ryanair konkurrerar med snarlikt stora plan som 737MAX-10 med 203-230 pax. SAS borde räkna på det åxå med sina A320neo med 180pax mot Wizz/Easyjet A321neo med 206-244 pax.
Trodde inte man skulle säga detta men Ryanair är väl idag ett av de bästa bolagen att arbeta för i Europa. Stabilt 5-4 schema, inga övernattningar och bra lön.
När man ser allt trixande och utnyttjande som sker runt om på bolag med dåliga löner och FTL maxtider så önskar man att fler skulle vara som just Ryanair.
Vi saknar en tydlig kundtjänst i Sverige! Just nu får man bara ett bokningsnummer och ingen bekräftelse via e-post, och det gör det svårt att få hjälp. Vi efterlyser ett telefonnummer i Sverige där man kan prata direkt med personal, eller en e-postadress eller chatt med riktig kundtjänst, inte bara en AI-bot.
Heja Ryan Air,,i tid,många avgångar,,bra personal,,bra priser för det mesta 👍
Jag vet inte men, jag tror att det finns en stor bluff i den historiska flygbranschen där man dränerat det så kallade flygbolaget exempelvis SAS på kapitalet ner i leasingbolagen som äger flygplanen, och därför dessa återkommande miljardförluster.
Jag tror inte Ryanair kan trolla fram sina resultat utan det är bara helt normal sund företagsekonomi i ett bolag som strävar efter bra resultat, där pengarna stannar kvar i flygbolaget.
Älskar Ryanair så det här var bra nyheter !
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

