
Ryanairs vd tror på Sverige
Publicerad den 19 maj 2025På en pressträff i Dublin mötte vi Eddie Wilson, en karismatisk ledare för Europas största flygbolag, med närmare 180 miljoner passagerare per år och 600 flygplan i drift. Liksom kollegan Michael O’Leary är han en lättsam och öppenhjärtlig person som mer än gärna berättar hemligheterna bakom Ryanairs framgångssaga. Eller egentligen är det inte några hemligheter:
– Ingen väljer Ryanair för att de gillar att flyga. Man väljer oss för att vi är billiga, punktliga och säkra.
Ryanairs vd Eddie Wilson hyllar Sverige för den slopade flygskatten från 1 juli. Ryanair är tydliga med att de tre fabriksnya 737:orna, två till Arlanda och en till Göteborg, är ett direkt svar på att flygskatten försvinner.
– Sverige har, till skillnad från Danmark och Norge, insett att det är en konkurrenssituation mellan länder när flygbolag väljer vilka destinationer de ska satsa på.
Efter att ha erbjudit ett ganska omfattande inrikesprogram med fem rutter lämnade Ryanair det svenska inrikesflyget den 30 september förra året. Orsaken var då den kontinuerliga höjningen av flygplatsavgifter och flygskatter i Sverige. Ordet ”flygskatt” är inte populärt hos Ryanair som räknar varje öre för att få sin framgångsrika verksamhet att gå ihop. Och några som verkligen fick smaka på Ryanairs avsky mot flygskatt var danskarna som blev av med 32 danska rutter när Ryanair omfördelade kapaciteten till andra EU-länder utan flygskatter.
På frågan varför han tror att svenskt inrikesflyg har minskat har Eddie Wilson inte något direkt svar:
– Det är en svår marknad. Passagerarna vill ha dagliga flyg med hög frekvens, och det fungerade inte för oss. Men jag tror att vi kommer tillbaka till den marknaden. När vi placerar fler flygplan och ökar aktiviteten i Sverige kan det bli en naturlig utveckling.
En marknad som definitivt fungerar för Ryanair är utrikesflyget från Arlanda och Landvetter. Utbudet har ökat med 30 procent och Ryanair är redo att fortsätta växa i Sverige.
”SAS is smaller and weaker. Norwegian is smaller and weaker.”
När Eddie Wilson siar om framtiden tror han att det bara kommer att finnas kvar fyra flygbolag i Europa:
– Lufthansa, Air France-KLM, IAG och Ryanair. Resten kommer sväljas, eller försvinna. Vi kan öka kapaciteten i Sverige eftersom flygbolagen SAS och Norwegian krymper och någon måste fylla den befintliga kapaciteten på flygplatserna. Minskade kostnader är nyckeln till var vi allokerar resurser och den slopade flygskatten gör att vi hoppas kunna fortsätta växa i Sverige.
Och med 29 nya flygplan på väg inom det närmaste året och ytterligare 300 planerade så har Ryanair så klart utrymme att expandera. Affärsidén är enkel: att transportera människor i fulla flygplan från A och B mellan flygplatser med så låga avgifter som möjligt.
– Vår verksamhet är ”dull as dishwater”. Ingen vill vara i ett flygplan, ingen vill vara på en flygplats, men alla vill resa billigt, avslutar Eddie Wilson.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.