SAAB startar eget flygbolag
Publicerad den 29 augusti 2013
SAAB har sedan många år en egen väl utbyggd flygkapacitet. I Linköping finns en flotta på fyra flygplan stationerade: en SAAB 2000, en Gulfstream 550, en Beechcraft King Air och en Beechcraft Baron. Det ger en passagerarkapacitet från 5 till 50 stolar och räckvidder upp till drygt 10 000 kilometer.
Flygverksamheten inom SAAB är fokuserad på att förenkla resandet för såväl de anställda inom SAAB som kunder och samarbetspartners. Nu går flygplanstillverkaren ytterligare ett steg i och med att Transportstyrelsen den 12 augusti utfärdade ett AOC till SAAB som därmed har möjlighet att flyga också kommersiell passagerartrafik. I driftstillståndet ingår i nuläget två flygplan, en SAAB 2000 och en Gulfstream 550. Men någon linjetrafik är inte aktuellt, i alla fall inte inledningsvis.

– Nej, inte vad jag känner till. Det går inte med en så liten flotta men å andra sidan vet man aldrig vad framtiden kan utvisa, säger Sebastian Carlsson på SAAB’s pressavdelning till Flygtorget.
Istället är det en breddning av företagstrafiken som nu gäller och möjligheten att flyga samarbetspartners, leverantörer och kunder i större utsträckning än tidigare.
– Vi är ju trots allt verksamma inom flygnäringen och har infrastrukturen för att kunna transportera dem som flyger in till oss. Det kan vi göra i större utsträckning nu än tidigare utan att det för den skull blir en kommersiell verksamhet.
Kommentarer
Här hittar man de flygbolag som har ett Operativt Licens i Sverige:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Flygbolag/Operativa-licenser/Kategori-A/
Jo men det framgår ju i artikeln, vem äger den då? När införskaffades den?
Opereras av Saab under deras AOC.
Visste inte att de har en G550. Vem är det som opererar den? Ägs den av SAAB eller något annat företag?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten