SAS begär konkursskydd
Publicerad den 5 juli 2022Kommentarer
Gjorde samma sak med avianca. Var meningen hela tiden att SAS skulle gå till rekonstruktion…
Var är kaffepannsskramlaren och flygexperten Gullan nu?
alle aksepterer amerikanske domstoler. Konkurskandidaten må nok også åpne prosess i sitt hjemland, Sverige.
Det du kallar plan B, har varit plan A hela tiden. Fattar man inte det, med det som hänt?
Piloternas strejk tvingas fram, för att få någon att skylla på.
Jaha då börjar man få vatten på sin kvarn
Alla såg detta komma, även facken.
Men med sådan hybris som är drivkraften i pilotfacken så vill man inte se det uppenbara!
Om SAS överlever efter streck och rekonstruktion så kommer man aldrig mer försätta sig i en sådan gisslan situation som varit fallet med pilotfacken, strejk vartannat år under det senaste decenniet eller längre!
Finns ingen annan yrkesgrupp på den skandinaviska marknaden som är i närheten av detta!!???
värsta korrupta pamp förbundet i Danmark. Detta ” fackförbundet” är mest till för sin egen skull.
De ” lickats” med att förstöra mycket industri i Danmark, med strejk osv.
Självklart inte något som togs fram över natten, det har nog förberetts i månader som en Plan B “backup” ifall Plan A (förhandla med alla) skiter sig.
Nu blev det tydligt att Plan A faller eftersom piloterna strejkar och då måste man gå i Plan B.
Betyder inte styrelsen eller ledningen ville att det skulle bli Plan B. Båda jobbar för ägarna som är de största förlorarna på en Chapter 11.
Smart drag man förhandlar inte med någon som önskar löneleverantören i konkurs.
Sådana ska bort från arbetsmarknaden.
De hävdar den Svenska modellen, ja då ska ju hela Svenska arbetsstyrka gå ner i halvtid samtidigt med full lön och kräva mer. Precis piloternas orealistiska villkor.
Blir bara mer och mer tydligt varför man tillsatte den nya VDn med erfarenhet från just chapter 11 processer.
Självklart har detta varit på agendan hela tiden från ledningen. Inget som togs fram över natten efter att piloterna gick ut i strejk.
Hur kan en domstol i USA besluta något i ett svenskt/skandinaviskt bolag?!
Tydligt att SAS inte ville ingå ett nytt avtal med piloterna och haft denna strategi planerad sedan länge.
Och det förklarar även varför man tog in Anko som VD med tidigare erfarenhet av just dessa processerna.
Många såg detta komma men kanske inte facken som kör sitt vanliga race ivrigt påhejade av framförallt Danska metall. Sorgligt att så många medarbetare tror att facken kommer att rädda bolaget! Har aldrig hänt och kommer inte heller att hända nu. Wake up guys!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten