SAS till attack mot Ryanair
Publicerad den 12 april 2013Det började med att en flygvärdinna, anställd i Ryanair och stationerade på Rygge flygplats, söder om Oslo, stämde flygbolaget sedan hon sagts upp i förtid, innan kontraktet gått ut. Det startade en debatt kring anställningsförhållandena på Ryanair, som snart växte till en betydligt större diskussion om vilket ansvar flygbolaget har, både för anställda och det samhälle där det verkar. I fokus kom det faktum att samtliga anställda lyder under irländska lagar och därmed betalar skatt på Irland, oavsett på vilken av de drygt femtio baserna runt om i Europa de är stationerade på. Frågan hamnade snart på politikernas bord och ska nu diskuteras i Stortinget
Även SAS har, genom Knut-Morten Hansen, informationschef i Norge, tagit del i debatten och han menar att Ryanair är på väg att förstöra hela den norska flygbranschen.
– I Norge är flyget en viktig del av infrastrukturen och en förutsättning för att vi ska kunna bo och arbeta i vårt avlånga land. God infrastruktur finansieras med skatter och avgifter. Ryanair urholkar det genom att konsekvent betala så lite som möjligt, både i löner till anställda och i avgifter till luftfarten. Men om alla beter sig på det sättet, inte tar ansvar för det gemensamma, då blir det till slut ingenting kvar, säger han till Flygtorget.
Som ett belägg för påståendet har han räknat ut att de drygt 12 000 anställda inom SAS varje år betalar cirka 7,5 miljarder i skatt till sina tre hemländer.
– Ryanair hävdar ofta att deras flygverksamhet skapar synergier och si och så många arbetstillfällen där de flyger. Summan 7,5 miljarder gäller bara de anställda, skulle också vi börja tala om synergier blir det enorma summor. Men det kan ju inte bara vara vi i SAS som ska betala in till det offentliga.
För SAS del handlar det också om konkurrenssituationen mellan ett traditionellt nätverksbolag och Ryanair, som numera kallar sig ”Europas enda ultralågkostnadsbolag”. Att SAS tidigare levt ett gott och skyddat liv, sticker inte Knut-Morten Hansen under stol med. Men han menar att SAS de senaste åren gått den hårda vägen och anpassat sig till den nya flygmarknaden.
– Konkurrens är normalt och sunt, men det ska vara på lika villkor. Jag menar att det nu krävs en insats från politikerna för att se till att villkoren verkligen blir lika. Här i Norge har det funnits en undfallenhet och ovilja att ta i problemen eftersom det skulle innebära att ifrågasätta också Norwegians sätt att hantera sin personal.
Den pågående debatten i Norge har nu fått olika myndigheter och organisationer att reagera och inleda granskningar, bland annat av Ryanairs bas på Rygge. Även en av de stora investerarna, norska Oljefonden har beslutat att se över sitt aktieinnehav i Ryanair. Den norske statsminister Jenst Soltenberg deklarerade att han inte tänker flyga med Ryanair.
Till slut har också uppmärksamheten i media blivit för besvärande för Ryanair. Igår flög vd Michael O’Leary till Oslo och höll en presskonferens. Han valde att avfärda både den kommande rättegången och de ifrågasatta anställningsförhållandena som falska anklagelser.
– Alla våra anställda jobbar i Irland, de följer reglerna på Irland och de får betalt i Euro och måste följa irländska lagar. De måste betala skatt på Irland eftersom de jobbar på Irland, sa han till den norska tidningen Dagbladet.
Men det är just den inställningen som Knut-Morten Hansen ifrågasätter och anser är ett sätt att underminera konkurrensen.
– Det finns en stor kreativitet kring hur bemanningsföretag, utlandsbaseringar och annat kan sänka kostnaderna, men det är ju inte de anställda som ska betala de låga biljettpriserna. Vi måste se allt i sitt sammanhang.
– Ryanair ödelägger hela den norska flygbranschen.
Kommentarer
kommer att ge O´Leary en obehaglig överraskning då Ryanair med stor sannolikhet kommer att beskattas på alla de ställen de har baser med personal stationerad
men blir inte fler och fler piloter på Norwegian också anställda i bemanningsföretag. i Norge eller i vilket land?
SAS skulle fokusera på att sköta sina egna affärer bättre istället för att oroa sig för hur andra bolag bedriver sina. Den tid är över då flygbolag kan spendera en krona mer än nödvändigt och allt som inte är förbjudet är tillåtet. När det gäller kreativitet och djävlaranamma så kan ingen slå Ryan. Jag reser mycket gärna med dem också fortsättningsvis och de som inte gillar att jobba för Ryan kan ju sluta – det är inte tvingande.
Ryanair är som göken. Konfiskerar det bo som någon annan fågel byggt upp och lever gott där.Sedan flyttar den vidare. Parasiten är en anna varelse som lever på andra..ska vi fortsätta de träffande liknelserna?
Jag tror inte Stoltenberg vill riskera att inte komma fram till ett viktigt möte i tid, där är förklaringen boys.
Stoltenberg ska inte flyga Ryan, sensationellt!
Skälet är naturligtvis samma som för alla andra märkvärdiga människor att det inte duger, ingen champagne och eurobonus!
Enda vettiga kommentaren i denna tråden.
Gossen Peter använder sin intellektuella kraft att uttala sig att jag är ett sk “egosvin”.
Lite märkligt eftersom jag uttalar mig om att
Använda inflytandet till att förändra villkor istället för korkade åtgärder som inte leder någon vart. Apropås norges statsministers fundering på bojkott.
Försvarar inte Ryan men många bittra här som skyller i princip allt på Ryan, det handlar inte om att vara ett egosvin om man åker med Ryan det handlar ofta om vad man har råd med. Om ni är konsekventa i erat tänk så borde inte ens äga en dator för den är med största sannolikhet tillverkad av ngn stackare med slavlön borta i asien.
Misstänker att inte alls månar om dom anställda utan är mest är missnöjda med er egen situation att ni inte kan få det välbetalda drömjobbet inom flyget och då blir Ryan syndabock för allt. Ni är större egosvin än ngn Ran pax någonsin kommer att vara.
Om man skulle bli sjuk finns det inte ett telefonnummer att ringa, utan man kan maila in. Tänk er själva att ha en chef ni inte kan kontakta som styr er med järnhand. Idag 2013 skall det inte finnas slavar, men det är precis vad det är. Ryan Air behandlar sin personal som livegna utan att ta hänsyn till ngn. Är det rimligt bara för att du som resenär skall få ” billiga biljetter”?
Du kan heller inte ta semester när du vill, Ryan Air bestämmer vilken månad du är ledig och under den månaden så får du inget betalt. De tester som man gör i simulatorn varje år får piloterna betala själva samt att de får betala sin uniform och allt annat som annars vettiga bolag betalar för sina anställda.
Eftersom Ryan Air har förstört hela marknaden i Europa är det svårt att hitta ett annat bolag då bolag efter bolag går i konkurs. Jag tycker du skall fråga dig som resenär. Hade du velat jobba utan någon säkerhet. När du är sjuk så kan du inte vara hemma pga. Rädsla för att förlora jobbet, eller hamna på deras shitlist?
Billiga biljetter Bullshit! Är det de enda faktorn som skall få avgöra? Idag jobbar de flesta anställda piloter på Ryan air utan vare sig trygghet, pension eller möjligheter att påverka sina baser. De flesta piloter är anställda via bemanningsföretag, vilket innebär att ryanair hyr in piloter från de företaget istället för att anställa dem i företaget
Fejkade “marknadsföringsbidrag” för massvis med miljoner, är bra till företag som har slavkontrakt för personalen. Ryanair sparkar dem om de går med i en fackförening! Snyggt jobbat, sossekommuner! Det här skall ni få ta ansvar för!
Enligt EU’s regler ska man ju betala skatt där man bor, inte där företaget har sitt huvudkontor. Då skulle t ex alla som arbetar på IKEA betala skatt i Holland, alla som jobbar på GE Healthcare i USA osv. Dessutom har ju Ryanair knappt någon flygverksamhet på Irland utan den största delen är förlagd till England.
@Peter
Hårda ord. Men ack så sanna..
btw, ryan ska få “marknadsföringsbidrag” för att köra från Kalmar. Av en “slump” motsvarar detta pax-avgiften… äckel.
@Klokhet
Det finns ingen klokhet alls innanför pannbenet på dig. Ryanair är subventionerade av svenska skattepengar och personalen har ingen sjuklön, mamma/pappaledighet m.m. allt för att du ditt egosvin ska kunna flyga till en billig peng…
Svenska dagbladet 12 nov 2012:
“1989 var statens aktier ett tag värda 10 miljarder kronor. Om dessa hade växt till sig i takt med börsindex utveckling hade summan varit 120 miljarder kronor idag. Ett belopp tillräckligt stort för att alla glesbygdsresenärer skulle kunna flyga gratis i statligt inhandlade privatflygplan, kompletta med lädersäten, immiga champagneglas och allt.”
Ja, nog är SAS subventionerat. Tack att Ryanair finns!!
Att Ryanair ger möjligheten till barnfamiljer att resa som dem annars inte hade haft råd med är ren bullshit. Folk har d bättre idag än vad dem hade förut o har mer pengar i plånboken. Folk tänker inget annat än på sig själva. Det är likadant i alla jobb nuförtiden. Och jo, Ryanair har satt en standard. En mycket låg sådan. Att staten bara subventionerar åt SAS är heller inte sant. Ta reda på fakta så ska ni se att Ryanair är subventionerat av olika kommuner utan dess like.
Om då en Ryan anställd blir sjuk, måste denna ta sig till Irland för att kunna nyttja sjukvården?
Må all personal vara tvungen att ha sitt boende i Irland. Samt att de blir tvungna att bli Irländare. Och se till att Ryanair betala traktamente till sin personal som oftast utgår från ex. Rygge.
Norges statsminister förtjänar att hans land verkligen är “den sista sovjetstaten” som en svensk näringslivsminister så fyndigt uttalade sig.
Bojkott??? Använd inflytandet till att förändra villkor istället för korkade åtgärder som inte leder någon vart. Men han åker i sitt privatjet och struntar i folket…
Det är ju viktigare att flygbiljetten är billig än att sjuka och pensionärer ska tas om hand.
Men Zero, de 7,5 miljarder som SAS varje år betalar in i skatt för sina anställda, är ju betydligt mer än de fått från sina statliga ägare genom nyemissionerna.
Det står i artikeln hur mycket SAS anställda i Norge betalar i skatt, det borde reduceras till nettopengar efter skattepengarna SAS fått. I Sverige gör detta system att det är omöjligt att konkurrera på lika villkor, sälj eller ge bort SAS!
bør du holde kortene fra hverandre? De fleste statsministre/andre ministre, nesten i alle land og uavsett partifarge flyr privatjet i tjeneste-dette fordi de har en jobb som er preserende for vår(e) nasjon(er)-og fordi det sparer deres tid og det er ofte forbundet med en grad av sikkerhet for de.
I hvert fall i Norge flyr de ikke privatjet privat.
du påstår flere ganger på ulike sider/diskusjoner at “Malaga-ansatte bor i baracker på Rygge”…Kan du komme med litt mer fakta om dette-eller så får du la være å bruke dette argumentet.
Norges statsminister och flera av hans ministrar som åker privatjet och dyra SAS-resor kan förståss unna sig att spy galla medan Ryanair ger möjlighet för familjer att få tag på billiga biljetter. Familjer som annars inte har råd med statssubventionerade SAS som ger bonuspengar till egna anställda, åstadkommer gigantiska förluster för skattebetalarna att betala och sedan tillhandahåller svindyra biljetter till vanligt folk.
Det är skattepengar och det är väldigt många miljoner. Passar fint med slavkontrakt för personalen!
Socialdemokrat. Vad bryr han sig om slavkontrakt, eller att personalen kan få sparken vid sjukdom.
Inte bara norska flygbranchen de ödelägger! De ödelägger branchen i hela Europa! Men ingen har brytt sig, så länge de får billiga biljetter
Om man bor och utgår ifrån Rygge så fattar alla att man jobbar på Irland. Eller i Estland fast man jobbar från Helsingfors med bas i Tallinn. Malagabaserade som egentligen bor i baracker på Rygge. Vad gör all denna kreativitet så länge vi får billiga biljetter?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten