
SAS till Bangkok
Publicerad den 2 maj 2023Det var i mars 2014, alltså för nästan tio år sedan som SAS flög på Bangkok senast. Sedan dess är det framför allt Thai Airways som hållit uppe trafiken mellan Thailand och Skandinavien.
Men nu återvänder SAS till den klassiska rutten mellan Kastrup och Bangkok Suvarnabhumi Airport och det är bland annat den ökande satsningen på semesterresande som ligger bakom återöppnandet av linjen.
– Thailand och de skandinaviska länderna har en lång tradition av vänskap och samarbete och att återvända med en direktlinje efter nio år är en sann glädje. Linjen till Bangkok är den perfekta inkörsporten för hela Thailand och skapar bra möjligheter för både affärs- och semesterresenärer, säger SAS vd Anko van der Werff i en kommentar.
Första flygning sker den 30 oktober och sedan innehåller flygprogrammet tre avgångar i veckan, måndag, onsdag och fredag. Det blir nattflygningar i båda riktningarna och SAS sätter in en A350-900 med 300 stolar i tre klasser på sträckan.
Kommentarer
Samma besättningen får inte flyga returlinjen. Det finns regler för hur mycket vila som en besättning måste få efter en långflygning.
Inte heller på USA linjerna är det samma besättning som flyger retur.
Med all oseriös pladdranda från verklighetsfrånvända stockholmare, om att det skulle vara av ” politiska anledningar” att SAS samlar långlinjerna på CPH.
Det finns inte en chans att ekonomin skulle vara bättre i att flyga fler långlinjer från ARN.
SAS långlinjer opereras från CPH, för att det är mer lönsamt än att operera dessa från ARN. Punkt slut.
Dessutom ser jag inga andra flygbolag köa för att få starta intercont. linjer från ARN. Skandinaviens tystaste huvudstadsflygplats..
Fordi Norse flyver to gange om ugen til Bangkok, skal der nok være et hav af nordmænd der tager til København og flyver videre med SAS
Än en gång verkar du ignorera fakta dvs att SAS f.n. inte har egna flygplan att öppna nya linjer med. De flygplan man äger på papperet är pantsatta för DIP-lånet från Apollo och några nya leasingavtal är inte möjliga innan bolaget visar sig kunna överleva med nya pengar och har rekonstrueras. Drömma och fantisera är inte förbjudet men besvikelsen blir stor när drömmarna visar sig vara luft.
Finns bara en väg framåt och det är att expandera. Synd att SAS inte förstår att sprida ut avgångarna över sin baser eller åtminstone två. Fler avgångar under högsäsong (vintern) . Skulle lätt kunna flyga fulla flyg fem dar i veckan istället för att ge bort allt till Thai. Direktflyg är det som gäller. Att flyga via Amsterdam eller Frankfurt är betydligt sämre. Dessutom har SAS en väldigt bra LH produkt när man flyger i egen regi.
Norse Atlantic startar fra Oslo, 3 dagar äfter med direkte Oslo-Bangkok. Blir minmalt med trafikk fra Norge på SAS-ruten. Nordmenn har fått nok, av Kastrup.
slinge sine A-350 i vinter? Ser ut som det blir en del dödtid på destinasjon för neste flight ?
SAS satsar för mycket på Kastrup och för lite på Arlanda. Politik framför ekonomi…
Hehehe:-). Nä. Jag hade satsat på ett säkrare kort när gäller bokning av en resa till Thailand. Åtminstone på lite längre sikt. Men det är väl roligt så länge det varar för SAS. Blir KLM i fortsättningen också. Även Thai via ARN funkar nu när ARN äntligen har tagit tag i transferbiten.
Sannolikheten attt dessa flygningar blir av är minimal. Möjligtvis kommer SAS att hyra in kapacietet från Hi-Fly (med andra flygplanstyper) om de fortfarande är under chapter 11 men om bolaget är rekonstruerat och klart finns inga knappast några långlinjer kvar. Vi får hoppas på att SAS återuppstår om än i mindre skala.
Skulle säga att det är 50/50 att SAS ens finns kvar 30 oktober… dags att lägga ner denna mumie till flygbolag och ge plats för något piggare och bättre. Ingen idé att hålla detta gamla sänke igång för danskar och fackförbundens skull!
Vågar man boka?
Hur menar du nu? Besättningen behöver vila så en annan besättning kommer att flyga hem vändande maskin.
Fantastiske nyheder og perfekte afgangstider. Rejser man business vil man gerne komme frem veludhvilet, så de serverer bare den store servering inden landing i BKK
Bertil – om du kollar avgångstider så handlar det om att kunna maximera antalet passagerare med bra connections och att kunna använda samma besättning på återresan. SAS har inte råd att ha flera besättningar att byta med och att mindre än 5 % av kunderna kommer att klaga på avresetiden med tanke på mattiderna är inget problem. Alternativet är att inte flyga alls.
ähh, Arlanda får hålla sig till att utöka linjer till trötta regionala flygplatser runtom i landet istället som Limhamn, Bjuv, Torneträsk osv. istället för att försöka sig på stor-flygplatser. Satsa på neskaffe också, säkrare än exets rostsmaks kaffe purser. 🙂
Det skall verkligen bli trevligt att återse en gammal bekant stad. Vi i besättningen brukar ju ha ett stambord på restaurang Suda, det är ett bra tips.
Detta var verkligen en välkommen satsning. Vi i kabinen skall göra vårt allra bästa för att detta skall bli succé.
Mycket bra att SAS tar upp BKK igen. Tyvärr är det tråkiga avgångstider med start från båda platserna, mitt i natten. Tråkigt om man åker i business och vill njuta av maten, det smakar inte med mat och god dryck mitt i natten. Bra om man vill sova. De avgångstider som fanns när SAS flög från Arlanda var mycket bra med avgång tidigt på kvällen till BKK och dagflygning tillbaka till Arlanda.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten