SAS VD och koncernchef deltar i FN:s klimattoppmöte

Publicerad den 21 september 2009
Kommentarer
Den 22 september deltar SAS VD och koncernchef Mats Jansson tillsammans med andra toppledare i FN’s Leadership Forum on Climate Change i New York. På deltagarlistan återfinns bland annat regeringscheferna från de Nordiska länderna, samt koncerncheferna för ett stort antal multinationella företag.

Syftet är att samla ledare från olika verksamheter och organisationer för att bygga ett politiskt momentum och samsyn inför FN’s klimatkonferens i Köpenhamn i december.

SAS och Mats Janssons roll på forumet är att, som en av tre flygbolagsledare, presentera och beskriva den globala flygbranschorganisationen IATA’s inspel på en global lösning för flyget i ett kommande Köpenhamnsprotokoll.

 

Mats Jansson, SAS

– Det är ett mycket angeläget uppdrag att delta i New York och i FN för att beskriva flygbranschens miljöplattform för världens ledare, säger Mats Jansson, SAS VD och koncernchef.

SAS har varit starkt pådrivande i att utveckla IATA’s gemensamma miljöplattform. Den presenterades i samband med World Business Summit i Köpenhamn tidigare i år där SAS bland annat var partner. Det unika med IATA’s miljöplattform är att det är första gången som en global industri har enats om gemensamma miljömål.

I korthet innebär IATA’s miljömål att;
• Branschens genomsnittliga bränsleeffektivitet skall förbättras med 1,5 procent per år mellan 2009 och 2020
• Branschens tillväxt efter år 2020 skall vara koldioxidneutral
• Branschens totala koldioxidutsläpp skall halveras fram till och med år 2050 jämfört med år 2005

– Vårt eget miljömål är att minska våra totala klimatpåverkande utsläpp med minst 20% till och med år 2020. Det är tuffare än IATA’s mål, men för en global industri är det ambitiöst och faktiskt helt unikt att vi fått enighet, avslutar Mats Jansson.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Joakim
2009-09-26 13:27

Om jag inte minns helt fel så köpte SAS redan 737-600 med Miljömotorer, och i framtiden kommer alla SAS 737-700 och -800 att ha winglets. Tyvärr har inte 737-600 blivit certad för winglets ännu, men förhoppningsvis snart!
SAS har om ni inte har märkt det reducerat sin MD-80 flotta till ett tjugotal plan, vilka ändå håller på att försvinna. SAS gröna Inflygningar är jättebra samt att man kör med IAE på Airbus A319/A321, vilka släpper ut minst.

ANDREAS
2009-09-25 17:51

Är det inte bra att SAS är med och fösöker göra något för miljön?!
SAS har visst börjat med winglets och de hade även köpt in de brännsle snålaste motorena till 737:an som de har haft massor problem med. Men det ända ni gör är att klaga på SAS, jag är väldigt glad över att SAS försöker, och SAS har köpt inn nya 737:or och gör sig mer och mer av med Md-80!!!!!!!!!

Flygsäkerhetsdirektör
2009-09-24 20:09

Det hadde varit betre om SAS hade ökat sitt deltagande i IATA’s kommitee arbete med
Flight Operation & Flight Safety, Flight Crew Trainig m.m. med tanke på antallet ökade incidenter / accident undre dom sista åren.

Airways
2009-09-22 12:11

Det känns som om SAS reklamavdelning styrt nyheten. SAS som har kvar MD-80 och en gammal flygplansflotta där energibesparande winglets saknas på 737:or m.m. är inget föredöme miljömässigt. Att de sedan gör “gröna inflygningar” när omgivningen i nästa läge blir gröna i ansiktet av bullret och avgaserna från en MD-80 är miljöhyckleri. Är det inte dags att skriva något eget med nyhetsvärde istället för att referera andras reklam och pressreleaser ?

Flygare
2009-09-21 21:20

Ja, men är det inte tanken som räknas? När oljan går upp i pris är det väll dags att parkera md:n för gott, eller?

anders
2009-09-21 20:49

är det inte en aning motsägande för sas att medverka med tanke på att en del av deras flotta består av gamla md80-kärror som spyr ut en massa skit?

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten