Stor invigning vid Örnsköldsvik flygplats
Publicerad den 3 oktober 2004- För Luftfartsverket och flyget är det här ett av de största pågående projekten, säger LFVs generaldirektör Lars Rekke (bilden)
Örnsköldsvik flygplats är en av Luftfartsverkets minsta med cirka 150 000 passagerare per år. Flygplatsen fyller dock en mycket viktig funktion för en region med många exportföretag. Över 30 procent av resenärerna från Örnsköldsvik är transferpassagerare, det vill säga de ska vidare från Arlanda.
– Antalet resenärer till och från Örnsköldsvik ökar och den här investeringen visar vi att vi tror på flygplatsen, säger generaldirektör Lars Rekke.
Den nya banan är förlängd med 200 meter och är nu drygt 2 000 meter, en längd som är tillräcklig för de två vanligaste flygplanstyperna på flygplatsen, Boeing 737 och Dash. Med den nya längden blir banan betydligt mindre väderkänslig. Tidigare har planen haft svårigheter att landa eller tvingats starta med reducerad platskapacitet när vädrets varit ogynnsamt.
Terminalen har byggts ut med 270 kvadratmeter och har nu större ytor i både avgångs- och ankomsthallen. Och det nya flygledningstornet, som är byggt helt i trä, ersätter det gamla som har funnits sedan flygplatsen etablerades 1961.
Den totala investeringen för banförlängning inklusive byte av banljus, terminalutbyggnad och nytt flygledningstorn är drygt 70 miljoner. Utöver detta satsas 15 miljoner kronor i sju mindre projekt med inriktning på miljöförbättrande åtgärder. Förutom Luftfartsverket och EU är SAS, Örnsköldsviks kommun, länsstyrelsen och regionens näringsliv finansiärer.
– Vi har haft ett starkt stöd av näringslivet i regionen och utan det stödet hade projektet inte varit möjligt att genomföra, säger flygplatschef Bengt-Ove Lindgren.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten