Storleken har ingen betydelse
Publicerad den 17 januari 2006"Att då gå ut och säga att man är i en tillväxtfas är inte vidare klokt", säger Knut A. Solberg, VD i Malmö Aviation, till Flygtorget @irmail.
"Det sänder, i ett läge då svenskt inrikes inte kan bära fler kostnader, felaktiga signaler till dem som t ex förespråkar flygskatten!"
Men Maunu von Lüders (bilden th) på FlyNordic försvarar sig:
“Vi skäms inte ett ögonblick. Vad vi ville tala om är att lågpris har stimulerat marknaden, att fler reser. Och det både stimulerar företagsamheten, de små företagen, och har berikat människors liv genom att de kunnat flyga och hälsa på vänner och släktingar. Och hur FlyNordic går rent ekonomiskt finns att läsa i Finnairs redovisning. Vi tillhör Finnair-koncernen och ingår i koncernens resultat.”
Vad FlyNordic i förra veckan gick ut och talade om var alltså att man under förra året hade en passagerarökning med “drygt 60 procent” från året innan, till närmare 1,2 miljoner passagerare.
Jan Palmér (bilden th), VD på Skyways, påpekar att Skyways 2004 hade runt 1,3 miljoner passagerare. Förra året vidtog dock Skyways kraftfulla åtgärder för att försöka nå lönsamhet, främst nedläggningar av olönsamma linjer.
“Så förra året flög vi mellan 950 000 – 1 miljon passagerare”, konstaterar Jan Palmér.
“Det går att köpa passagerare från både tåg, bil, båt och cykel bara vi sänker priserna på flyg tillräckligt”, tillägger Jan Palmér. “Men det är ju knappast storleken det handlar om, utan om man bedriver en verksamhet som är lönsam eller inte.”
Jan Palmér säger:
“Flygbolag i Sverige har inte rosat sina ägare på många år. Därför är det inget att skryta med att man är stor. Storlek och omfång har ingen betydelse. Resultatmässigt är vi alla lika goda kålsupare!”
Jan Palmér menar att det är bekymmersamt att en stor aktör inom svenskt inrikesflyg går ut och säger hur stor man är och hur mycket man växer, eftersom det kan missuppfattas av politiker och andra som beslutar om avgörande förutsättningar för flyget.
“När de läser sånt där kan de säga: ´Jo, en flygskatt kan vi ta, för titta bara på FlyNordic. Det går ju så bra!´”
Knut A. Solberg (bilden th), Malmö Aviations VD, instämmer:
“Den stora frågan är ju för oss alla hur vi blir lönsamma. Alla de svenskbaserade bolagen har det ju stentufft! Inget inrikesflyg kommer att visa plus för 2005. Och vi har ju sett att stora flygbolag inte är lönsammare än de mindre. De har i stället större kostnader. Det handlar om vad vi får ut för pris. SAS går ju inte bäst.”
Maunu von Lüders menar dock, att det faktum att FlyNordic fått alltfler passagerare och att man nu berättat om detta, inte ett skvatt påverkar om vi får en flygskatt eller inte.
“Flygskatten är en politisk maktsak för regeringen och dess stödpartier. Skatten har inget med flyget att göra. Vad det handlar om är att regeringen behövde stöd av miljöpartiet, som väl helst vill ta bort flyget.”
“Man kan sätta skatt på vad som helst och kalla det miljöskatt”, säger Maunu von Lüders.
“Vill man t ex att folk inte ska läsa tidningar och böcker, vilket man ju inte heller velat i vissa politiska system, så kunde man satt extraskatt på tidningar och böcker. För det är faktiskt väldigt skadligt att framställa böcker. Först hugger man ned granar som växt i 35-40 år och sedan kör med maskiner som gör utsläpp i skogen. Därefter gör man papper, cellulosa med en massa kemikalier, som dessutom luktar förskräckligt.”
“Nej, skatten är politisk”, säger Maunu von Lüders. “Och vi skäms inte det minsta för att vi tar alltfler passagerare. Det var bara bra att vi kommunicerade, att vår modell är så bra att SAS apar efter vår modell både på inrikes och på Europaflyget.”
Men om nu Malmö Aviation och Skyways inte är särskilt förtjusta i FlyNordics pressmeddelande, vad anser de då om Ryanair!? Ryanair flyger visserligen inte svenskt inrikes, inte ännu i vart fall, men Michael O´Leary säger ju jämt och ständigt att hans mål är att passagerarna ska flyga gratis och att Ryanair ska tjäna pengar på omkringverksamhet som försäljning, parkering, hyrbilar och hotellbokningar.
“Ryanair gör hela flyget en stor björntjänst”, säger Jan Palmér.
Knut A. Solberg instämmer:
“En verksamhet som flyget, med så stora investeringar och så höga driftskostnader, måste kunna bära sig självt. Den som har som mål att flyga för noll måste kalkylera med att ta ut överpris på alla andra tjänster.”
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten