
Strejkvarning: Lufthansas piloter har fått nog
Det har stormat många gånger i Lufthansas historia, men den här gången känns oron djupare. När 88 procent av piloterna på Lufthansa och 96 procent på Lufthansa Cargo nu gett grönt ljus till strejkåtgärder, handlar det inte bara om pensioner. Det handlar om tillit – och om framtiden för det som länge varit Europas mest respekterade flygbolag.
Den tyska pilotföreningen Vereinigung Cockpit (VC) meddelade den 30 september att förhandlingarna brutit samman efter sju rundor. Bolagets förslag till nytt pensionssystem har väckt ilska bland piloterna, som menar att Lufthansa försöker riva upp tidigare löften.
– Pensionssystemet är en grundpelare i piloternas livsplanering. Vi förväntar oss att Lufthansa tar signalen från sin egen personal på allvar, säger VC:s talesperson Arne Karstens.
En varningssignal i rätt tid
För Lufthansa kommer hotet om strejk vid en mycket känslig tidpunkt. Bolaget kämpar redan med leveransförseningar av nya Boeing 787 och Airbus A350, ett utdraget införande av det nya kabinkonceptet Allegris, och stigande kostnader som naggar på marginalerna.
Enligt koncernchef Jens Ritter har Lufthansa Airlines gått back med över 270 miljoner euro under årets första sex månader – trots att koncernen som helhet fortfarande visar positiva siffror.
Ritter varnade nyligen för att utan “strukturella förändringar” riskerar Lufthansa att inte kunna ta emot de dussintals nya flygplan som redan beställts.
Ett tydligt budskap – och möjligen också ett sätt att sätta press på fackförbundet inför kommande samtal.
Fackets styrkedemonstration
För pilotfacket Vereinigung Cockpit är pensionsfrågan mer än bara pengar. Efter flera års försämringar i villkor och ökande arbetsbelastning ser många piloter konflikten som symbolisk – ett sätt att återta kontrollen över sin yrkesroll i en tid när digitalisering, lågkostnadssatsningar och nya dotterbolag som City Airlines ändrar förutsättningarna i cockpit.
Att nästan 90 procent röstat för strejk är därför inte bara en markering mot ledningen, utan också ett uttryck för misstro mot hur Lufthansa styrs. För även om koncernen är stark, finns en växande känsla av att kärnbolaget halkar efter – både i punktlighet, kabinprodukt och arbetsklimat.
Lufthansa kämpar med en åldrande flotta
Lufthansa-gruppen är fortsatt en av Europas giganter i flygbranschen, med starka varumärken som Swiss, Austrian och Brussels Airlines, och har nyligen utökat sin räckvidd genom att formellt välkomna ITA Airways till koncernen. Men medan gruppens nätverk växer, skapar flottan i det tyska kärnbolaget fortsatt höga kostnader.
Bolaget kämpar med en omodern långdistansflotta som tvingar Lufthansa att hålla många plan i tjänst långt efter den optimala tidpunkten. Bland de ålderstigna maskinerna finns bland annat de sista Boeing 747-400-planen, samt ett tiotal Airbus A340-300 och ytterligare ett tiotal A340-600. Dessa ineffektiva flygplan pressar marginalerna på långlinjerna. Gruppen är därför inne i en omfattande modernisering där de gamla flygplanen successivt byts ut mot nya och bränsleeffektiva modeller som Airbus A350 och Boeing 787.
Nya flygplan, däribland 777X, dröjer. Och när konkurrenter som Air France och British Airways redan moderniserat sina kabiner, upplever många att Lufthansa halkar efter både i komfort och effektivitet.
En bransch i förändring
Lufthansas utmaning är symptomatisk för hela den europeiska flygbranschen. Marginalerna krymper, leveransproblemen förvärras, och varje ny investering kräver att någon annan kostnad kapas.
Om piloterna går ut i strejk kan det bli ännu en påminnelse om hur känsligt systemet är – och hur snabbt stabilitet kan förvandlas till kris. Men kanske också ett tecken på något annat: att även stora, välrenommerade flygbolag nu måste omdefiniera vad “hållbarhet” betyder – inte bara klimatmässigt, utan ekonomiskt och socialt.
För oss i flygbranschen är det svårt att inte se paralleller. Strejker, pilotbrist och spänningar mellan ledning och personal har blivit vardag i flera europeiska bolag. Lufthansa är bara det senaste exemplet på ett mönster där de stora traditionella aktörerna kämpar för att hitta sin roll i en ny verklighet – där lågprisbolag dominerar kortlinjerna och passagerarna blivit alltmer priskänsliga. Frågan är inte bara om Lufthansa klarar sig ur ännu en konflikt – utan om bolaget kan återuppfinna sig själv innan de yngre konkurrenterna springer förbi.
Fakta:
Vad handlar konflikten om?
Lufthansas piloter protesterar mot förändringar i pensionssystemet. Förhandlingarna har pågått sedan 2023 men bröt samman i september 2025.
Vilka påverkas?
Cirka 10 000 piloter inom Lufthansa och Lufthansa Cargo, representerade av fackförbundet Vereinigung Cockpit (VC).
Nästa steg:
Ingen strejk är ännu utlyst, men facket har nu mandat att vidta åtgärder – inklusive arbetsnedläggelse.
Tidigare strejk:
Senast Lufthansa-piloter gick ut i strejk var 2022.
Flottläge:
Bolaget väntar på 61 nya flygplan från Boeing och Airbus, men flera leveranser är försenade.
Kommentarer
LH driver samtidigt framtidsstudier sedan några år tillbaka som fått stora resurser, kommer ett bolag inneha AOCet, hyra ut flygen, var är flygplanen reggade etc etc, en helt annan struktur på hela branschen
Hej , oroväckande att läsa då vi flyger på familjesemester till USA (halva familjen är redan där) i december med Lufthansa, gamla flyg o strejk?? Bör vi vara oroliga att vår jul o nyår blir totalt förstörda??