Svenska statens avkastningskrav på LFV

Publicerad den 25 augusti 2009
Kommentarer
SFR och SAS har gemensamt uppvaktat Näringsdepartementet och hemställt om en omprövning av regeringens avkastningskrav på LFV. Följande text i brevform överlämnades i samband med mötet den 24 augusti:

”SFR och SAS som tillsammans organiserar och står för den absoluta merparten av kollektiv svensk flygtrafik hemställer till Regeringen via Näringsdepartementet att ompröva avkastningskravet på LFV.
Vår gemensamma syn är att avkastningskravet om 8% på Eget Kapital som Regeringen ställer på LFV är orimligt och inte står i proportion till rådande marknadssituation eller de affärsmässiga risker som LFV verkar under.

Mot bakgrund av den situation som svensk flygindustri befinner sig i finner vi det angeläget att svenska staten, i likhet med ett antal andra EU-länder, omprövar avkastningskravet på det statliga flygplats- och flygledningssystemet. Avkastningskravet bör vara noll för att avspegla den situation som industrin befinner sig i. Långsiktigt bör avkastningen anpassas till den affärsmässiga risknivån.

Flyget i Sverige belastas kontinuerligt med omfattande kostnadsökningar trots att svensk flygverksamhet med råge betalar sina internaliserade samhällskostnader.

Bildandet av EASA, bildandet av Transportstyrelsen, löner och teknikkostnader för flygtrafikledningen samt utförsäljningen av statliga flygplatser är bara några exempel på den kostnadsutveckling som skett den senaste tiden.

SAS och SFR har med tacksamhet i dag muntligen getts tillfälle att framföra ovan begäran till Näringsdepartementet samt redogöra mer detaljerat för bakgrunden. Vi hoppas därför på ett snart agerande och självfallet står vi till förfogande för eventuella frågor.”

På mötet deltog från Näringsdepartementet: Hans Brändström, Erik Bromander och Lars Österberg. Från SAS: Hans Ollongren och Jens Justesen. Från SFR: Jan Palmér, Jan-Olov Bergling och Per Töörn

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten