
Swedavia: Arlanda behöver en tredje parallell bana
Publicerad den 16 januari 2020
Kommentarer
Vad hjälper det att öka bankapacitet när resten av flygplatsen inte kan hantera de volymer man har idag. Pax och frakt ska ju ta vägen nånstans, eller? Arlanda är byggt som en lång serie av små etapper som alla syftar till att generera upphandlingar (kickbacks), inte för att skapa en fungerande flygplats.
Varför behövs detta, när det ena bolaget efter det andra lämnar Arlanda, eller lägger ner linjer?
Även med överflytt av Brommatrafiken räcker dagens parallellbanor om man kan använda de i en mixad oberoende konfiguration. Arlanda har idag ca 60-65 rörelser i peak, något som inträffar 1 h på morgonen och 1 h på kvällen. Övrig tid betydligt färre rörelser. Arlanda hade fler rörelser år 1990 än vad man har idag – och på den tiden hade man inte ens någon parallellbana. München med liknande trafikmix som Arlanda har mer än 400 000 rörelser per år på två banor.
Jag undrar om Swedavia är medvetna om hur illa de ligger till. Någon måste till slut reagera på hur illa verksamheten sköts.
Alltså, vem tror på riktigt att trafikbilden kommer se lika ut om man lägger ner Bromma och flyttar trafiken till Arlanda?
Det som kommer hända är att större flygplan kommer flyga fler passagerare mindre frekvent. Ja, BRA kommer dö men det är för att dom inte har en produkt som passar på Arlanda. Men oroa er inte, passagerarna kommer hanteras i vilket fall.
Alla förstår att det ligger något i argumenten om “funktion, geo, lokalväder, marknad och trafikmönster”, frågan är hur mycket.
ARN har 27m pax/år dvs 13,5 m pax/år/bana. Låt oss göra överdrivna antaganden, att fyllnadsgrad + större plan ger 2X så många pax och vi räknar med 20% sämre förutsättningar i trafikmönster. Då landar ARN på 30 mPAX/år/bana.
-> alltså 10M diff t UK och 20M t Indierna som i så fall skulle ha effektivare “funktion,
geo, väder och flygmarknad”?
MY ASS.
Fel banriktning i HEL i mitt tidigare inlägg, RWY 15/33 och inget annat!
Ska tillägga att HEL och OSL använder 2 banor och det fungerar utmärkt. HEL har även RWY 12/30 som används ibland, likadant i CPH men då vid stark ostlig eller västlig vind.
Synd att ni inte har nån koll
Oberoende parallella (dvs start och landning på båda samtidigt) ger högre kapacitet, ca 90 mot dagens 82. Men-ska Brommas trafik flyttas över samtidigt som trafikmönstret behålls och att trafiken ska kunna växa, då räcker inte dagens parallellbanor. Många här blandar ihop äpplen, päron och slanggurkor.
Som jag sagt flera gånger tidigare om den här historien. Förläng RWY 01R/19L till 3000 meter från dagens 2500. Fördela starter och landningar på båda banorna samtidigt. Då kan dom stänga RWY 08/26. Då behövs INTE en tredje parallellbana. På Kastrup fungerar det alldeles utmärkt med blandad trafik med jet och turboprop och då använder dom bara en bana för start och en för landning. Kastrup har förmodligen mer trafik än Arlanda.
Absolut GOT är toppklass i alla fel, felplacerad från början. Lite extra avgångar under sommaren och det är kö ut till parkeringen.
Väskor tar det minst 30-40min innan dom kommer. Sena avgångar pgr av städ som inte funkar pgr av att många är hemma och sjuka.
Landsortsflygplats..
Arlanda måste bygga ut kapaciteten så att all flygtrafik i stor Sthlm kan koncentreras dit. Då kan man lägga ner Skavsta, Bromma & Västerås flygplats. Först då kan Arlanda bli Nordens största flygplats.
Sist jag frågade ATC på Arlanda så har parallella inflygningar testats men det gav inte någon vinst i trafikflödena.
Förläng bana 3 så klarar Arlanda ett långt tag till – allt annat är slöseri med skattepengar. Swedavia bör ta sig i kragen och våra politiker bör avgå. Sverige går åt helvete.
Vilken bana skal då användas för start?
Vilken fullständig rappakalja av Swedavias VD, allt prat om el-flyg är bara för att tillfredsställa klimatalarmisterna. Arlanda skulle kunna öka kapaciteten rejält om man använde de banor man har idag på ett effektivt sätt. Parallella inflygningar, kortare separation, när det peak för landningar, landa på minst två banor, peak för starter, starta på minst två.
Finns ingen logik i någonting längre. Så Sveriges mest flygfientliga regering, som är en av flera orsaker bakom det enorma passagerartapp man ser i hela landet inklusive på Arlanda, ska nu göra Arlanda till Skandinaviens mest trafikerade. Vilket skämt! Kommer aldrig hända. Dessa utredningar är garanterat politiskt motiverade
Vi kan kalla dom elvispar om det känns bättre!? En elvisp behöver inte 3500 meter betong där man kan landa en A380, taxibanor och avancerade terminaler. Det räcker med en liten asfaltsbana och ett plåtskjul med en toa.
Säger bara JFK 2 runways hanterar mångdubbel trafik 22L 22R Det räcker med att Halmsjön är offrad.
bara svammel och idioti från Swedavia, ARN behöver inte fler banor,få det som finns att funka! Inget större problem på andra flygplatser runt om.
Börja med parallella inflygningar på dom två banor som finns!! Arlanda behöver INTE en till bana! Bara mer effektivisering. Men statliga Swedavia har väl aldrig hört talas om det ordet..
Reser ofta i arbetet och ser Arlanda och dess trafik på olika tider. Det är nästan alltid stendött, vilket är skönt i jämförelse hur de kan se ut nere i Europa. Sverige blir inte större för vi skapar fler banor än de vi redan har tyvärr. Åk ut och käka lunch en dag och sätt er på Sky City och se hur dött allting är på ramperna!
Det går inte att göra en seriös analys av en utopi.
Man kan inte bara bygga en bana lite hur som helst. Det finns ett regelverk att förhålla sig till.
Att kalla det “moppebana” visar bara hur seriös skribenten är.
En jämförelse mot antal rörelser är nog mer korrekt eftersom Arlanda har mindre flygplan är storflygplatser som London. Med det sagt är nog inte Arlanda nummer ett i avveckling av trafik precis…
Arlanda med 27 milj. pax behöver ingen ytterligare bana.
Förläng i stället 08/26 och 01R/19L med 500-600 m.
Gatwick – 1 bana och 40 milj. pasagerare
Mumbai – 1 bana och 50 milj. passagerare
Heathrow – 2 banor och 85 milj. passagerare Dubai – 2 banor och 90 milj. passagere
Bara svammel från Swedavia. De kanske på heltid ska ägna sig åt att bygga och hyra ut kontorsfastigheter i stället för att driva flygplatser.
Vore kul att få en seriös analys av vad en ”light”- bana och terminal för moppeflyget skulle ges för placering, dimensioner, material och hur lite det skulle kosta jämfört med övriga förslag? Skulle det räcka med en asfaltsbana på 1200x30m?
Skulle Arlanda vara unikt när det gäller peaktider!?! Detta gäller för alla storflygplatser. Man reglerar detta genom att begränsa rörelserna genom slotar. Arlanda har färre slotar än jämförbara flygplatser med liknande eller sämre bankapacitet. Fördelning jet/prop? Under FL100 håller samtliga plan max 250 knop under inflygning, 160 knop vid OM. Vid start svängs prop av redan på 600 fot. Prop belastar fö bantiden mindre pga kortare rullsträckor.
Som vanligt vet du inte vad du pratar om.
Om problemet vore så enkelt, då hade man gjort det. Lägg ner dina vimsiga inlägg!
PS. Väl stavas med ett L DS.
Varför inte styra över en del trafik till GOT. Det är en flygplats i världsklass, som är under utbyggnad. En mycket bra flygplats som har posential, som det kan satsas mera på.
Swedavia borde vakna upp ur sin megalomanidröm! Bolaget vill ju inte vara kvar på en nersliten flygplats där ägaren (Swdavia) höjer hyror och avgifter som det passar för att sy ihop årets budget, effektivisering är ju inget alternativ.
Sedan kan man roa sig med tanken på att det kommer lite snö i januari; klarar flygplatsen kanske 5-6 landningar per timme…
Nä, som sagt vakna upp och få det som finns att funka i stället!
En billig kort bana enbart för de små, lätta och söliga? Man kan väll även stänga och flytta dit terminal 3 så behövs inte ens en taxibana. Skicka dit alla ATR, F50, SF3, Beech och Dash.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten