Två nya flyglinjer räddar Växjö flygplats

Publicerad den 4 mars 2014
Kommentarer
Nya linjer till två storflygplatser. Framtiden för Smålands Airport i Växjö ser plötsligt ljus ut när Nextjet börjar på Gardermoen och KLM på Schiphol. - Att vi fått en direktlinje till Amsterdam är så stort att det finns inte, säger flygplatsens vd.
Estonian Air

Estonain Air

En direktlinje till någon av de stora europeiska hubbarna har länge stått högst på Smålands Airports önskelista. Det ger möjlighet att direkt komma ut på de stora linjenäten istället för att som idag antingen flyga till Stockholm eller ta bilen till Köpenhamn. Samtidigt har flygplatsen brottats med en kraftig nedgång i antalet passagerare, 13 procent färre flög från flygplatsen vilket gjorde att den sammanlagda siffran stannade på 182 000 passagerare.

– Det är nästan uteslutande inrikes som minskat, säger Ulf Axelsson, vd på Smålands Airport till Flygtorget.
         
Nu är dock framtiden betydligt ljusare. I söndags premiärflög Nextjet den nya linjen till Oslo som i ett slag ökar möjligheterna att flyga vidare ut i Europa och den 4 maj är det dags för KLM att starta den nya linjen till Amsterdam. Det blir åtta rotationer i veckan och med en första morgonavgång klockan 06.20 går det att, via Schipols drygt 300 internationella destinationer, till exempel vara i London klockan nio och i New York klockan 11.30 lokal tid.
         
Enligt marknadsundersökningarna finns det en potential på 150 000 resenärer mellan Växjö och Amsterdam, de allra flesta med ambition att använda Schipol som transitflygplats.

– Vi har slitit för att få till en direktanslutning till en europeisk hub under lång tid och nu börjar det hårda arbetet. Om vi bara får en tredjedel av den potential vi har sett finns så är flyglinjen en succé för alla inblandade, säger Ulf Axelsson.
         
Den nya linjen är ett samarbete mellan tre parter, flygplatsen, KLM som är flygbolag och Estonian Air som ska flyga trafiken med en Embraer 170 med 76 stolar på uppdrag av KLM.

– Vi har två Embraer 170 i flottan som inte används i den ordinarie linjetrafiken, en som bland annat används till back-up och en som vi kan använda till uppdragstrafik. Det här är ett upplägg som passar bra in hos oss eftersom vi redan flyger Tallinn – Amsterdam och alltså kan slinga maskinerna vid behov, säger Jan Palmér, vd på Estonian Air.
         
Smalands Airport tar nu på sig arbetet att marknadsföra den nya linjen till Amsterdam och över huvud taget delar de tre inblandade parterna på den ekonomiska risken.

– Starten av en ny linje är alltid svår men kan vi se en kontinuerlig ökning av kabinfaktorn kommer den att leva kvar, säger Ulf Axelsson.

Skriv en kommentar

Kommentarer

SAS
2014-03-04 19:53

Bara att gratulera KLM när svenska flygbolag vänder svenska flygplatser ryggen.

Oja
2014-03-04 14:59

…och att man skippar CPH och väljer en flygplats (Amsterdam) som har nå’t att komma med när det gäller att vara en hub!

Arne
2014-03-04 12:15

Växjö växer därmed på kartan och en modern infrastruktur ger ökade möjligheter

Torbjörn
2014-03-04 11:56

Grattis Ulf till er nya Amsterdamlinje!
Det blir med all säkerhet en lika lyckad satsning som i Linköping.
Hälsar
Torbjörn

Nadja
2014-03-04 08:03

Lite osäker på om Oslo verkligen kan funka.

AMS kan bli bra! Många stora företag och industrier i Växjö, Ljungby o Markaryd som kan dra nytta av denna linje. Slippa åka tåg/bil till/från CPH blir ett stort lyft.

Lycka till !

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten