Två nya SAS-linjer från Sverige
Publicerad den 8 juni 2012
SAS fortsätter att utöka linjenätet. I måndags startade linjen till Tel Aviv och till vintersäsongen har Arlanda bland annat fått trafik till Birmingham och Stavanger. Sammanlagt har SAS lanserat 36 nya linjer under året och i går blev två av dem bokningsbara.
Det är dels en direktlinje mellan Stockholm och Las Palmas, dels en mellan Göteborg och Malaga.
Frekvensen till Las Palmas blir två avgångar i veckan, tisdagar och lördagar, under vintersäsongen och flygs med en Boeing 737-800. Den nya rutten mellan Göteborg och Malaga blir en åretruntförbindelsen med avgång lördagar. Trafiken är planerad med en Boeing 737-700 med beroende på efterfrågan kan det bli tal om att sätta in en 737-800. Över huvud taget är Spanien en växande destination för SAS. I sommar flyger bolaget till fyra destinationer med sammanlagt 21 flyg i veckan.
I måndags återupptog SAS också trafiken till Israel. Måndagar och torsdagar med en Airbus 319-100 eller en Airbus 321-200 beroende på efterfrågan. Däremot var det faktum att det gick att boka SAS till Beirut i början på veckan ett rent misstag. SAS har visserligen studerat möjligheten att flyga också till Libanons huvudstad men att en sån linje plötsligt var bokningsbar, var enbart ett ”mänskligt fel”.
Boka flyg med SAS på Sveriges största Flygforum – Klicka här!
Kommentarer
SAS kommer klara sig och börja resa sig igen!
SAS VD har sagt att de inte kommer öka antal långlinjer på ARN. CPH skall vara deras huvudhubb. Obegripligt att svenska och norska staten med våra skattepengar fortsätter att hålla CPH under armarna via SAS. Avsluta statligt ägande i SAS snarast.
SAS kommer att återvända till Beirut. Det handlar bara om tid innan det är ett faktum. En sommarlinje ett par ggr/v hade varit perfekt. Likaså en linje till Teheran….
Det är detta som sänker Finnair, som INTE går bra. Billig (=kort) feeder från europa till CPH fungerar. Lustigt nog flyger också några från Asien via CPH till HEL!
Otto har en poäng.. Trots att Sverige har det största internationella resandet av de skandinaviska länderna så går det inte att få lönsamt på långlinjer. Vi måste nog låta danskarna flyga all vår långdistans från Danmark. Även till Tokyo verkar ju logiskt. Inget svenskt funkar ju, eller hur??? Eller flyg via Helsingfors för det fungerar ju också bra??? En idé är ju i så fall att helt lägga ner Arlanda och satsa på miljövänligt tåg istället… SJ kanske?? Heja Sverige!!
Varför flyger inte SAS mer långlinjer från ARN? Kan det vara så att det inte är lönsamt? Svårare än så är det inte…
Strunta i SAS! Om de så bara har en enda passagerare på sina långflyg kommer de aldrig att flytta långflyg från sitt “älskade” CPH. Det tror jag ARN också inser och därför satsar ARN på att locka utländska bolag till ARN och det gör de alldeles rätt i!! Jag har flygit med både Thai och Air China från ARN till olika mål i Asien och jag har inte haft något att klaga på. God service, tidsvinster och rimliga priser.
Ja ARN är någonting SAS borde satsa mer på och speciellt på långdistansarens och eftersom dem redan har 40% av planen registrerade i Sverige borde dem satsa mycket mer på ARN. Och dessutom så är fokuseringen på ARN större än på OSL!
Kan du förklara varför SAS anser att Danmark och Norge skulle vara viktigare än den svenska marknaden när den svenska är så mycket större? Eftersom SAS inte ger arn mer longhaul så kommer oxå svenskar att flyga ännu mer med konkurrenterna eftersom SAS inte har intresse av att serva den svenska marknaden.
Lika mycket/lite som Carlsberg skulle vara propably the best beer in the world, gosse lille…….
Tror du svarade på frågan själv. Malev! Gick inte de i konkurs?!
Varför ingen flyg till Beirut, flög ditt föra sommaren med malev och jag mer en hälften skulle vidare till beirut och nej det vara inte bara INVANDRARE.
Och hur mkt räknar man med att dessa ska gå back med, stackars sas med bränslepriserna, som bara drabbar dom och md80 är ju en perfekt maskin, vi får betala deras lyxliv på skatten igen
Der bliver ikke mer longhaul fra arn, der må satses på cph eller osl det er de største i skandinavien. Face it sweden cph og arn er større og vigtigere end arn. You are not the cspital of scandinavia
Trots miljardförluster kvartal efter kvartal, är det tydligen bara att jobba på. Skyddad verkstad har fått ett nytt ansikte!!
Att konkurrera med Norwegian tycks vara business modellen. Borta är affärsresenären som prioriterad målgrupp.
Ja väskligen, dessutom skulle ju SAS och även andra flygbolag känna på att flyga till och från ARN på långlinjerna.
Hoppas att det blir fler långlinjer även från arn så vi kan slippa onödiga byten, lång väntan och förlorat bagage via cph eller andra flygplatser ute u Europa.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten